Google Web Stories to wizualny format opowiadania historii, który pojawił się po raz pierwszy w 2018 roku. Od tego czasu historie internetowe przeszły szereg zmian, włącznie z jedną zapowiedzią dotyczącą wycofania usługi (2020 r.). Dziś wiemy już na pewno, że wyniki Web Stories nie będą wyświetlane w wyszukiwaniu obrazem i w Google Discover. Niejasne komunikaty Google pozwalają sądzić, że usługa nie utrzyma się w przyszłości. Co i dlaczego Google postanowiło teraz zmienić? W jaki sposób wydawcy treści i agencje marketingowe powinny przygotować się do ewentualnej likwidacji Web Stories?
Web Stories się kurczy. Google zapowiada ograniczenia
Web Stories to format wizualny, który jest częścią szerszego frameworku AMP (ang. Accelerated Mobile Pages). W zamierzeniu miały to być krótkie historie składające się z fragmentów tekstu i obrazków, które miały ułatwić poruszanie się w wynikach wyszukiwania przez użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych. Web Stories mają na celu dostarczenie przystępnej i angażującej treści, która może być łatwo przeglądana na smartfonach i tabletach, bez żadnych problemów technicznych.
9 lutego zapadła ważna decyzja: po 6 latach od wprowadzenia Web Stories będą ograniczone. Google informuję, że Web Stories znikną z wyszukiwania obrazów, widoku karuzeli, a widok siatki będzie teraz widokiem w wynikach wyszukiwania Google. Oficjalny komunikat Google w tej sprawie brzmi następująco: “Aby zapewnić zgodność naszej dokumentacji z tym, w jaki sposób funkcja wyświetla się w Google Search, Web Stories już nie pojawiają się w Google Images, a widok siatki jest teraz widokiem karuzeli w wynikach wyszukiwania”. Zmianie podlegają również pomniejsze kwestie dotyczące dostępności Google Web Stories.
Google Web Stories – 6 lat ciągłych zmian
Google odchodzi od dotychczasowych wytycznych i nie chce kontynuować treści AMP dla stron, które nie są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Google zaznacza, że wszystkie treści powinny być unikalne, a standardem w 2024 roku jest to, że również właściwa optymalizacja stron pod kątem dostępności.
Na oficjalnej stronie Google poświęconej Web Stories czytamy, że usługa ta stanowi przede wszystkim zachętę do eksperymentowania z nowymi formami wyrazu i opowiadania historii. Celem usługi jest dostosowanie procesu tworzenia treści na urządzenia mobilne tak, aby był bardziej dostępny. Przypomnijmy, że w maju 2020 roku Google stwierdziło, że AMP nie jest już obowiązkowe. W 2021 roku Google nieco się wycofało z takiego stanowiska i postanowiło jednak kontynuować usługę w oparciu o początkowe założenia.
Web Stories – co się zmieniło i co się zmieni?
Po sześciu latach od implementacji Google oficjalnie wstrzymuje rozwój Web Stories. Na ten moment wstrzymano wyświetlanie Web Stories w wynikach wyszukiwania obrazów, w karuzeli w Google Discover, a także widoku siatki, który teraz został zastąpiony przez karuzelę w wynikach wyszukiwania Google. Co więcej, Google wprowadziło kilka innych zmian dotyczących dostępności Web Stories.
Najnowsze zmiany znalazły odzwierciedlenie w oficjalnej dokumentacji Google, która została zaktualizowana. Dodano nowy rozdział pt. „Dostępność funkcji”, który zawiera następujące informacje:
- Web Stories mogą pojawić się jako pojedynczy wynik w Google Search, dostępny we wszystkich regionach i językach, w których dostępne jest wyszukiwanie Google.
- Web Stories mogą również pojawić się w karuzeli w Google Search, dostępnej w Stanach Zjednoczonych (w języku angielskim), Indiach (w języku angielskim i hindi) oraz w Brazylii (w języku portugalskim).
- W kanale Discover Web Stories mogą pojawić się jako pojedyncza karta, przez którą można przewijać historię. Chociaż ten widok jest dostępny we wszystkich regionach i językach, w których dostępny jest Google Discover, najprawdopodobniej pojawi się on głównie w Stanach Zjednoczonych, Indiach i Brazylii.
Google nie będzie już wyświetlać Web Stories w:
- Wynikach wyszukiwania obrazów,
- Karuzeli w Google Discover,
- Widoku siatki, który teraz został zastąpiony przez karuzelę w wynikach wyszukiwania Google.
Zmiana strategii SEO – koniec inwestycji w Web Stories
Ograniczenie Web Stories przez Google oraz zapowiedź zamknięcia tej usługi w przyszłości mają ogromne konsekwencje dla agencji SEO oraz wydawców portali internetowych. Już teraz, w związku z tymi zmianami, warto pokusić się o przemyślenie swoich strategii publikacyjnych i działań marketingowych. W świetle ograniczania Web Stories nie wydaje się zasadne, aby kontynuować ten format publikacyjny, a na pewno warto pomyśleć o zmniejszeniu jego kosztów. Wśród kroków, które najczęściej się przedstawia, pojawiają się następujące działania:
- Dywersyfikacja formatów treści – zamiast opierać się wyłącznie na Web Stories, agencje SEO i wydawcy powinni przenieść punkt ciężkości na inne formaty treści, takie jak artykuły, wideo, podcasty itd. Zmniejszenie zależności od Web Stories i zmniejszenia nakładów na tę usługę pozwoli na lepsze dostosowanie się do ewentualnych zmian w algorytmach wyszukiwania oraz całkowitego wycofania się Google z tego formatu.
- Optymalizacja dla innych funkcji wyszukiwania – zamiast zlecać i realizować prace związane z Web Stories, agencje powinny skoncentrować się na optymalizacji treści dla innych funkcji wyszukiwania oferowanych przez Google, takich jak snippety czy top stories. Wydawcy powinni również zadbać o optymalizację swoich stron pod kątem tych funkcji, aby utrzymać swoją widoczność w wynikach wyszukiwania.
- Rozwój stron mobilnych – koncepcja mobile friendly jest dziś może nie wyznacznikiem, ale podstawowym kryterium prawidłowej optymalizacji technicznej stron. Web Stories miało stanowić pomoc dla problemów związanych z dostępnością treści na urządzeniach mobilnych. W związku z zapowiadanymi zmianami warto podjąć nowe działania, które będą wspierały mobilność strony, a jednocześnie nie będą należały do wycofywanego formatu. Agencje SEO i wydawcy powinni inwestować w rozwój responsywnych i szybkich stron internetowych, które zapewnią użytkownikom pozytywne doświadczenia na urządzeniach mobilnych.
- Monitorowanie i adaptacja – ważne jest regularne monitorowanie zmian w algorytmach wyszukiwania oraz wskazówek Google dotyczących treści. Agencje SEO i wydawcy powinni być elastyczni i gotowi na szybką adaptację do zmieniającej się sytuacji, dostosowując swoje strategie publikacyjne w zależności od aktualnych wymogów i trendów.
Alternatywy dla Web Stories
Ograniczenie Web Stories przez Google i jego ewentualne zamknięcie w przyszłości nie musi oznaczać rezygnacji z tworzenia tego typu formatów, ale przeniesienie wysiłków na usługi alternatywne względem Google. W tym zakresie wymienić możemy chociażby Instagram Stories, Snapchat Discover, Facebook / Meta Instant Articles, Youtube Shorts, X Fleets czy Medium Stories. Zdywersyfikowanie platform i formatów treści, optymalizacja dla innych funkcji wyszukiwania, to działania, które na pewno opłacą się w kontekście zmian, które planuje Google.
Ograniczenia Google Web Stories – podsumowanie
W zakresie Web Stories polityka Google nigdy nie była ani stabilna, ani długoterminowa. Świadczy o tym przytaczany już fakt pierwszych zapowiedzi ograniczenia tego formatu, które miały miejsce w 2020 roku. Później jednak Google wycofało się z niejednoznacznych komunikatów.
Brak wyświetlania Web Stories w wynikach wyszukiwania obrazów, karuzeli Google Discover i w widoku siatki, to z jednej strony ograniczenia usługi, z drugiej zaś istotne prognostyki na przyszłość. Niestabilna polityka wobec Web Stories zmusza agencje SEO i wydawców portali do poszukiwania alternatywnych strategii publikacyjnych. Warto zauważyć, że choć Web Stories były atrakcyjnym narzędziem do prezentacji treści na platformach Google, ale przecież bynajmniej nie jedynym. Istnieją inne opcje, które mogą spełniać podobne cele i przyciągać uwagę użytkowników (np. związane z Meta, X czy TikTok). Mimo że Web Stories mogą odchodzić niedługo zupełnie do lamusa, nie warto rezygnować z samego formatu jako takiego, zwłaszcza że to właśnie ten typ treści doskonale trafia do młodszego pokolenia.