Nowa aktualizacja funkcji “Informacje o wyniku” to drobny update, który dotyczy tylko jednej opcji wyszukiwania, ale dodaje niezwykle dużo do wyszukiwarki. Od teraz użytkownicy będą mogli kliknąć w ikonę trzech kropek obok wyników wyszukiwania, a następnie wybrać “Więcej informacji o stronie”. Wówczas otrzymamy możliwość podglądu nie tylko obecnego wyglądu strony, ale także sprawdzenia, jak wyglądała ona w przeszłości. Wszystko to dzięki integracji stron z zasobów Internet Archive z wynikami wyszukiwania Google Search. Aktualizacja ma szereg konsekwencji i wpływa między innymi na wiarygodność stron internetowych.
Integracja baz Internet Archive z wynikami wyszukiwania Google Search
Na dniach Google ogłosiło wprowadzenie nowej aktualizacji nastawionej na dostarczanie użytkownikom więcej informacji o stronach internetowych w wyszukiwarce. Aktualizacja zmienia tylko jedną funkcję, „Informacje o tym wyniku”, które są dostępne po kliknięciu ikony trzech kropek obok wyniku wyszukiwania w Google Search i wybraniu kafelka “Więcej informacji o stronie”. Z pozoru błaha nowość wprowadza jednak gruntowne zmiany – umożliwia użytkownikom dostęp do wcześniejszych wersji stron internetowych bezpośrednio z wyników wyszukiwania.
Funkcja dla ponad 40 języków jest już w pełni dostępna, w przypadku pozostałych jej integracja może jeszcze chwilę potrwać. Zmiana ma dostarczać więcej informacji i szerszego kontekstu zwłaszcza dla użytkowników, którzy dokładnie chcą weryfikować odwiedzane strony. Integracja Google Search z Wayback Machine jest ważną decyzją dla Google, która w pewien sposób dodatkowo legitymizuje historyczne zasoby sieci z tego źródła.
Więcej informacji o historii stron internetowych
Współpraca Wayback Machine z Google, której owocem stała się integracja obrazów historycznych Internet Archive w obrębie wyników wyszukiwania Google Search, może znacznie ułatwiać przeglądanie historycznych wersji stron internetowych. Mark Graham, dyrektor generalny Wayback Machine, skomentował decyzję o współpracy z Google w tym zakresie takimi słowami:
“Sieć się starzeje, a wraz z nią niezliczone adresy URL stają się z czasem cyfrowymi duchami. Firmy upadają, rządy się zmieniają, katastrofy się zdarzają, a systemy zarządzania treścią ewoluują – wszystko to prowadzi do zatarcia fragmentów historii online. Czasami sami twórcy decydują się na usunięcie treści lub ustępują pod presją polityczną. Z rozwiązaniem pojawia się Wayback Machine z Internet Archive. Od ponad 25 lat zapisujemy wszystko, co publikowane jest w obrębie publicznej sieci. Internet Archive w trybie przeglądania w Google Search pozwala częściej i lepiej poznać historię poszczególnych stron internetowych. Zaledwie dwa kliknięcia dzielą użytkownika od każdego wyniku wyszukiwania w Google Search do pełniejszej i bogatszej wiedzy o danej strony internetowej – takiej, która przetrwała, choć inni o niej zapomnieli”.
Aktualizacja zwiększa przejrzystość wyszukiwania Google i dostarcza użytkownikom bardziej szczegółowych informacji na temat wyników wyszukiwania. Wzmacnia również połączenie między aktualnymi treściami w sieci a ich historycznymi wersjami, co może przynieść korzyści badaczom i użytkownikom zainteresowanym ewolucją stron internetowych. Warto dodać, że po kliknięciu w ikonę trzech kropek i przejścia do opcji “Więcej informacji o stronie”, nad linkiem do Internet Archive widnieje informacja o tym, kiedy strona została zaindeksowana. Aby uzyskać więcej informacji na temat działania funkcji „Informacje o tym wyniku” oraz innych informacji, jakie oferuje, użytkownicy mogą zapoznać się z oficjalną dokumentacją Google.
Współpraca Google i Wayback Machine
Nie jest jasne, czy współpraca między Google a Wayback Machine dotyczy wyłącznie umieszczania linków do Internet Archive przy wynikach wyszukiwania, czy czegoś więcej. Często właśnie na kanwie takiej współpracy podejmowane są inne decyzje. Niewątpliwie na pierwszy rzut oka beneficjentem współpracy jest Wayback Machine, co można sugerować, że Google również mogło otrzymać w zamian coś więcej. Czy była to możliwość szerszego dostępu do zasobów historycznych Internet Archive? A może opcja przekazywania kluczowych informacji na temat skanowanych stron oraz samych crawlerów Wayback Machine? Tego, niestety, już się nie dowiemy, ale na pewno jest to interesujący kontekst aktualizacji.
Konsekwencje dla przedsiębiorców i klientów
Wiadomo za to, że wprowadzona aktualizacja Google niesie ze sobą konsekwencje dla wielu branż. Z pozoru nieistotny szczegół, możliwość szybkiego przejścia do wyników historycznych strony w Internet Archive, przede wszystkim popularyzuje taką możliwość. Osoby, które wcześniej z niej nie korzystały, łatwiej na nią natrafią dzięki obecności tej opcji w wyszukiwarce.
Powoduje to jednak pewne ułatwienie dla osób, które np. sprawdzają swoją konkurencję w sieci. W ten sposób konkurencji mogą w pełniejszy sposób zweryfikować, czy wybrana firma jest wiarygodna, czy nie i jakie są ich główne mankamenty. Kontrargumentem mogłaby być jednak teza, że takie osoby doskonale znają możliwości sprawdzania wyników historycznych i nie potrzebowały do tego ich umieszczenia w wyszukiwarce.
Nie można już tego powiedzieć o samych klientach, który stopień zaawansowania korzystania z różnych rozwiązań cyfrowych jest zróżnicowany. W praktyce więc osoby, które szukają konkretnego rozwiązania w sieci, produktu lub usługi i szczególnie zwracają uwagę na wiarygodność, mogą częściej sięgać po archiwa internetowe Wayback Machine. Korzystanie z serwisu sprzyja weryfikacji strony pod względem tego, jak zmieniała się w czasie, czy X lat temu świadczyła te same usługi, co teraz, czy zgoła inne itd. Internet Archive to ogromny potencjał do sprawdzania, czy dana firma jest godna zaufania.
Internet Archive w Google zwiększa rolę domen internetowych
Wprowadzona aktualizacja doskonale wpisuje się w grafy wiedzy E-E-A-T, a w szczególności w pierwszy i ostatni filar: doświadczenie i zaufanie. Jeśli firma prowadzi działalność zgoła odmienną od tej, którą prowadziła jakiś czas temu, może to dać do myślenia potencjalnym klientom. Jeśli widać częste zmiany danych teleadresowych, również może to powodować wątpliwości. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że ocena wiarygodności strony przez klienta może polegać też na sprawdzeniu, kiedy strona została zaindeksowana. I nie trzeba w tym celu sprawdzać danych domeny na WhoIs, czy w NASK. Każdy użytkownik, nawet ten, który z “komputerami” za wiele do czynienia nie ma, ma tę wiedzę “od ręki”, a prowadzą do niej dosłownie dwa kliknięcia. Poprzez implementację linków prowadzących do Internet Archive informacja o tym, kiedy witryna została zaindeksowana, staje się jeszcze bardziej widoczna.
Powyższe modyfikacje mogą oznaczać wzrost roli domeny internetowej, a dokładniej: okresu indeksowania witryny w Google. Możliwość natychmiastowej weryfikacji, jak wyglądała i co znajdowało się na stronie wcześniej oraz od kiedy jest zaindeksowana w Google, prowadzi do wzrostu znaczenia stron o ugruntowanej pozycji. To właśnie takie witryny z perspektywy klientów robiących dokładniejszy research będą mogły jawić się jako bardziej wiarygodne, transparentne i godne zaufania.
Odnośniki do Internet Archive w Google Search – podsumowanie
Aktualizacja wyświetlania dodatkowych informacji o stronie w wynikach wyszukiwania może wpływać na zachowania użytkowników. Współpraca Google z Wayback Machine zaowocowało dodaniem linków do historycznych wersji strony dostępnych w Internet Archive bezpośrednio w sekcji “Więcej informacji o stronie”. To spore ułatwienie, które wyszukiwanie danych historycznych skraca do dwóch kliknięć.
Ta drobna zmiana dobrze wpisuje się w grafy wiedzy E-E-A-T, potęgując znaczenie wiarygodności. Użytkownik w tej chwili ma szybki dostęp do historycznych wersji strony, do których link podany jest bezpośrednio pod informacją o tym, kiedy witryna została po raz pierwszy zaindeksowana w Google Search. Łącznie te dwie opcje sprawiają, że łatwiej można samodzielnie zidentyfikować podmioty, które mogą być niewiarygodne, nietransparentne bądź z innych przyczyn niegodne zaufania, co z pewnością będzie wykorzystywane przez bardziej dociekliwych klientów korzystających z usług z różnych branż. Jednocześnie sprawia to, że strony o długiej historii i konsekwentnie prowadzone mogą zyskać na znaczeniu, jak i opinii potencjalnych klientów.