Treści pisane przez użytkowników (User Generated Content) mają coraz większe znaczenie w pozycjonowaniu stron. W Funkymedia pisaliśmy już o rosnącej roli UGC w kontekście algorytmów wyszukiwania oraz nowych modułów sztucznej inteligencji, np. Google AI Overviews. Najnowszy raport IndexWatch, sporządzany regularnie przez firmę analityczną SISTIX, nie tylko potwierdza nasze przypuszczenia, ale także dodaje do nich nowego kontekstu. Zobacz, jak zmienia się rola poszczególnych czynników rankingowych i jaka jest przyszłość treści tworzonych przez użytkowników!

Treści tworzone przez użytkowników z jasnym trendem – raport IndexWatch
Rok 2024 przyniósł rewolucyjne zmiany w zakresie tego, jak Google pozycjonuje i prezentuje treści w wynikach wyszukiwania. Ostatnimi czasy największe zmiany widoczne są w zakresie treści tworzonych przez użytkowników (User Generated Content), czyli między innymi blogach osobistych czy wpisów na takich platformach, jak Reddit. Zgodnie z najnowszym raportem IndexWatch, opublikowanym przez firmę analityczną SISTRIX, jesteśmy świadkami bezprecedensowego wzrostu znaczenia platform opartych na treściach generowanych przez użytkowników. Mamy potwierdzenie potężnego trendu, który zmienia paradygmat wyszukiwania i pozycjonowania stron, a także każe stawiać fundamentalne pytania o przyszłość SEO i rolę tradycyjnych metod tworzenia treści.
Najbardziej zdumiewającym odkryciem raportu jest dominująca pozycja Reddita, który w ciągu ostatniego roku niemal potroił swoją widoczność w amerykańskich wynikach wyszukiwania Google Search. To spektakularny wzrost, którego nie odnotowują alternatywne platformy społecznościowe. Jakiś czas temu na łamach blogu Funkymedia pisaliśmy zresztą o tajemniczych umowach pomiędzy Google a Reddit. Latem 2024 r. przyglądaliśmy się pierwszym oznakom tego, że rośnie rola UGC w SEO z korzyścią dla platformy Reddit.
Wszystkie te obserwacje potwierdziły się w 100%. Na podstawie wyników raportu IndexWatch możemy stwierdzić szerszy trend faworyzowania platform skupiających się na treściach generowanych przez użytkowników, narzędziach wykorzystujących sztuczną inteligencję oraz dużych markach e-commerce, które skutecznie adaptują się do nowych realiów. Poniżej postaramy się dokładniej przyjrzeć temu, z czego wynika to zjawisko i dlaczego Google faworyzuje tego typu treści w mechanizmach wyszukiwania?

Fenomen Reddita – niekwestionowany lider wzrostu ruchu
Poziom widoczności stron Reddita w wynikach wyszukiwania w 2024 r. wzrósł o 190,9%. To rekordowy wynik, uwzględniając pozostałe platformy społecznościowe, które pod tym względem umiejscawia serwis na pozycji niekwestionowanego lidera branży. Platforma skutecznie zwiększyła swoją obecność w różnych kategoriach tematycznych – od szczegółowych recenzji produktów po wysoce specjalistyczne dyskusje branżowe. To, co jest jednak najistotniejsze, to to, że Reddit zdołał zdominować wyniki wyszukiwania w praktycznie każdej możliwej niszy tematycznej. Przewaga ta jest tak silna, że w pewnym momencie skutkowała nawet powstaniem kuriozalnych sytuacji, kiedy treści przeklejone i zamieszczone w wątkach na Reddit pozycjonowały się powyżej tych samych, oryginalnych treści na blogach stron internetowych.
Największe wzrosty Reddit odnotował w następujących obszarach:
- recenzje produktów technologicznych (+245% wzrost widoczności),
- porady zdrowotne i lifestyle (+188% wzrost widoczności),
- dyskusje branżowe i zawodowe (+176% wzrost widoczności),
- tutoriale i poradniki DIY (+156% wzrost widoczności),
- recenzje gier i rozrywka (+134% wzrost widoczności).
Jak zawsze w takich przypadkach bezprecedensowa dominacja jednego z głównych graczy rodzi poważne pytania o sprawiedliwość i transparentność algorytmów Google. Zgodnie z oficjalnymi wytycznymi wyszukiwarki, strony internetowe powinny koncentrować się na swoich obszarach ekspertyz, unikając publikowania treści wykraczających poza ich podstawową specjalizację. Ta zasada, znana jako polityka „reputacji witryny”, ma zapobiegać sytuacjom, w których strony wykorzystują swój istniejący autorytet do pozycjonowania się na niezwiązane słowa kluczowe.
To, co wydaje się najbardziej paradoksalne, to fakt, że Reddit wydaje się być całkowicie wyłączony spod działania powyższej zasady. Platforma skutecznie konkuruje w praktycznie każdej kategorii tematycznej. Sytuację komplikuje dodatkowo fakt zawiązania oficjalnej umowy między Redditem a Google dotyczącej szerszej dystrybucji treści w wynikach wyszukiwania. Nie znamy oczywiście szczegółów tej umowy, ponieważ jest klauzulowana, ale umiejscawiając w czasie jej podpisanie i późniejszy, nagły wzrost wyświetleń Reddita w SERP może dawać do myślenia. Rodzi to coraz bardziej uzasadnione wątpliwości co do neutralności Google w prezentowaniu wyników wyszukiwania.

Youtube, Spotify, Wikipedia – wszyscy w cieniu Reddita?
Według raportu IndexWatch pozostałe platformy wykorzystujące treści generowane przez użytkowników również odnotowały spore wzrosty widoczności. Instagram umocnił swoją pozycję dzięki skutecznej strategii optymalizacji treści wizualnych i wideo. Platforma należąca do Marka Zuckerberga zainwestowała w ostatnich latach spore środki w rozwój funkcjonalności ułatwiających indeksację treści przez Google. Wydaje się, że się to opłaciło, bo obserwujemy lepszą widocznością postów, relacji i materiałów wideo w wynikach wyszukiwania.
YouTube, który należy do Google od prawie 20 lat, również wychodzi na plus. Choć pozycja Youtube w kontekście wyników wyszukiwania Google jest niezachwiana, platforma gorzej radzi sobie w konfrontacji z bezpośrednią konkurencją na urządzeniach mobilnych, np. TikTokiem. Nawet w rdzennym środowisku wyszukiwania Google widać wyraźne problemy i brak stabilności, jeśli chodzi o wyświetlanie materiałów z Youtube w SERP. Czasem wyszukiwarka zwraca więcej rekordów z filmami, czasem zaś wcale ich nie proponuje. Pomimo tego, bazując na statystykach IndexWatch, Youtube także zwiększa znacznie swój poziom wyświetleń i ruchu w 2024 r.
Kolejnym ciekawym przykładem jest Spotify, który zaskoczył analityków wysokim wzrostem widoczności w obszarze wyszukiwań związanych z muzyką. Sukces platformy wynika w dużej mierze z wykorzystywania swojej bazy użytkowników do generowania wartościowych metadanych i opisów, które wpłynęły na lepsze pozycjonowanie i klikalność w wynikach wyszukiwania. Wikipedia, pomimo swojej ugruntowanej pozycji, również odnotowała stabilny wzrost, chociaż nie jest on tak wysoki, jak konkurentów.
Wszystkie powyższe domeny mogą jednak tylko pomarzyć o wzrostach widoczności, które uzyskał w 2024 roku Reddit. W ujęciu porównawczym różnica między liderem zestawienia, Redditem, a drugą pozycją, Instagramem, wynosi na koniec 2024 r. aż 567 pkt. Skala i sposób metodologii autorskiego wskaźnika IndexWatch można poznać na stronie agencji SISTIX.
Domena | Punktacja widoczności domeny – 01.01.2024 | Punktacja widoczności domeny – 30.12.2024 | Zmiana | |
---|---|---|---|---|
1 | reddit.com | 667,79 | 1942,29 | 1274,50 |
2 | instagram.com | 897,21 | 1375,29 | 478,08 |
3 | youtube.com | 1427,32 | 1829,62 | 402,30 |
4 | spotify.com | 180,37 | 480,17 | 299,80 |
5 | wikipedia.org | 7002,34 | 7253,70 | 251,36 |
W analizie IndexWatch zwraca się uwagę także na kilka mniejszych marek, które zanotowały pokaźne wzrosty. Na czele tej grupy znajduje się ck12.org, edukacyjna platforma wykorzystująca sztuczną inteligencję, która osiągnęła niewiarygodny wzrost o 601.59%. Sukces tej witryny opiera się na innowacyjnym wykorzystaniu AI do tworzenia i optymalizacji treści edukacyjnych, szczególnie w ramach subdomen „flexbooks” i „flexi”. Inne przykłady niewielkich witryn o gigantycznym wzroście wyświetleń w SERP dotyczą VirginAtlantic (wzrost o 509.74%) i Hardrock (wzrost o 436.63%). Ciekawymi przypadkami są też strony Quillbot, platformy do optymalizacji treści pod kątem pozycjonowania. Wraz z implementacją narzędzi AI w pozycjonowaniu własnej domeny Quillbot według raportu IndexWatch osiągnął w rok imponujący wzrost widoczności na poziomie ponad 490%.
User Generated Content a programatyczne SEO
Treści generowane przez użytkowników są głównie wykorzystywane w obrębie programatycznego SEO, które staje się coraz bardziej popularnym kierunkiem działań agencji. W swoim komentarzu do raportu SISTRIX Lily Ray, uznana ekspertka SEO, zwraca uwagę na rosnącą rolę programatycznego SEO w sukcesie wielu witryn. Podkreśla, że automatyzacja procesów tworzenia i optymalizacji treści stała się kluczowym elementem strategii najszybciej rosnących platform. Jednak nie chodzi tu o proste generowanie masowej ilości treści – sukces tkwi w umiejętnym połączeniu automatyzacji z głębokim zrozumieniem potrzeb użytkowników i specyfiki danej niszy.
Platformy wykorzystujące content tworzony przez użytkowników przeżywają prawdziwy renesans. Choć Reddit wiedzie na tym polu prym, to obok niego gigantyczne wzrosty odnoszą też konkurencji, m.in Quora, Stack Exchange czy GitHub. Szczególnie interesującym przypadkiem jest HubPages, a zwłaszcza jego subdomena Discover, która wyspecjalizowała się w treściach zupełnie zróżnicowanych – od porad medycznych po teksty rozrywkowe i tematykę muzyczną.
Wydaje się, że algorytmy Google od jakiegoś czasu faworyzują strony z dużym odsetkiem treści UGC. Nawet wtedy, gdy poszczególne artykuły na tych platformach prezentują niską treść, całość zapewnia domenie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Możliwe, że w ciągu ostatnich miesięcy Google zmodyfikował niektóre algorytmy wyszukiwarki (choć w oficjalnych dokumentach brakuje informacji na ten temat). Warto zwrócić uwagę na to, że tworzy się pewnego rodzaju paradoks. Te same treści, które na tradycyjnych stronach mogłyby zostać uznane za niskiej jakości i potencjalnie zaszkodzić rankingom, na platformach UGC nie tylko nie szkodzą, ale wręcz przyczyniają się do budowania autorytetu domeny. Sprawia to, że przystępując do pozycjonowania swojej strony, warto dokładnie rozważyć możliwy udział użytkowników w tworzeniu treści.
Kluczowe wskaźniki SEO, które należy analizować
Analiza trendów z 2024 roku pokazuje nam, że zachodzi wiele zmian, jeśli chodzi o sposób, w jaki Google ocenia i szereguje treści. Pierwszym i najbardziej wyraźnym trendem jest rosnące znaczenie autentyczności i zaangażowania społeczności. Google wyraźnie preferuje treści, które generują naturalną interakcję użytkowników. Trend jest tak silny, że boost wynikający z USG obserwowany jest nawet w przypadku stron, którym ewidentnie brakuje profesjonalnej optymalizacji technicznej SEO.
Drugim wyraźnym trendem jest postępująca automatyzacja i wykorzystanie sztucznej inteligencji w strategiach SEO. Jednak sukces w tym obszarze wymaga zachowania delikatnej równowagi. Same narzędzia AI nigdy nie wystarczą, aby znaleźć się w TOP10. Konieczne jest ich umiejętne połączenie z ludzką kreatywnością i zrozumieniem potrzeb użytkowników – i tu właśnie również w blasku reflektorów pojawia się UGC. Treści generowane przez użytkowników sprawiają, że rosną unikalne statystyki strony dotyczące zachowań innych odbiorców. Okazuje się, że obecność treści typu UGC znacznie wpływa na współczynniki niezwykle istotne z perspektywy SEO – wskaźniki zaangażowania użytkowników. Zaliczamy do nich m.in.:
- średni czas spędzony na stronie,
- współczynnik powrotu użytkowników,
- liczba komentarzy i interakcji.
Dbanie o rozwój treści generowanych przez użytkowników w sposób naturalny wpływa także na ocenę jakości strony. Crawlery wyszukiwarek przyglądają się bowiem m.in. unikalności i oryginalności materiałów (nawet jeśli pełne błędów, np. językowych, to jednak treści UGC są oryginalne, co jest ich ogromnym atutem). Strony bazujące na UGC w naturalny sposób są cały czas aktualizowane – poprzez dodawanie kolejnych treści przez użytkowników. To zaś zwiększa szansę na częstsze przeglądanie i indeksowanie podstron przez crawlery. Idąc dalej, przekłada się to też na SEO – i w taki sposób cykl zaczyna się od nowa.
UGC to przyszłość SEO? Podsumowanie
Postawienie na treści tworzone przez użytkowników nie zawsze jest możliwe. Jeśli jednak tylko branża i charakter strony nie wyklucza takiego kierunku, warto zainwestować w UGC. Od roku obserwujemy bowiem coraz więcej korzyści dla SEO wynikających z treści generowanych przez użytkowników. Najnowszy raport IndexWatch to ostatni dowód na to, że UGC ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania stron.
Największymi zwycięzcami wzrostu widoczności w 2024 r. są właśnie te platformy, które stawiają na UGC. Na czele niezmiennie jest Reddit, który przez ostatni rok zwiększył przewagę nad konkurencją. Jak pisaliśmy już wcześniej w Funkymedia, wynika to prawdopodobnie z zawarcia latem 2024 r. umowy o poszerzonej współpracy pomiędzy Redditem a Google.
Na podstawie raportu agencji SISTRIX można zakładać, że oprócz tradycyjnej optymalizacji technicznej czy link buildingu najważniejsze obszary SEO w kolejnych latach to programatyczne SEO, content użytkowników oraz narzędzia AI. Jak zawsze w tej branży kluczowa jest umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków gry i spora dawka wytrzymałości oraz dystansu.