Kolejna porażka AI Overview. Nowy moduł Google wyświetla się tylko przy 15% zapytań

Ostatnie dni nie są łaskawe dla AI Overview, czyli najnowszego modułu Google z wynikami A.I., który pojawił się w SERP. Dane zebrane przez BrightEdge pokazują, że Google radykalnie ograniczyło wyświetlanie AI Overview w wynikach wyszukiwania. Najpewniej jest to konsekwencja licznych i niebezpiecznych błędów modułu, który przekazywał szkodliwe i fałszywe informacje użytkownikom. Przyglądamy się najnowszemu raportowi BrightEdge i analizujemy, jakie kolejne kroki może podjąć Google!

AI Overview – nieudany eksperyment Google w SERP

W połowie maja Google uruchomiło eksperymentalne rozszerzenie AI Overview w Stanach Zjednoczonych jako nowy moduł pojawiający się w wynikach wyszukiwania. Nadzieje związane z nowym modułem były ogromne pomimo tego, że jego pojawienie się było dość nieoczekiwane. Google ewidentnie chciał przyspieszyć swój projekt, obawiając się nowych rozwiązań OpenAI, w tym m.in. wyszukiwarki ChatGPT.

Pierwsze dni funkcjonowania AI Overview to burzliwy moment przejścia z powszechnego entuzjazmu na skrajny sceptycyzm. Nie bez powodu – szybko unaoczniły się poważne mankamenty modułu. Niektóre z nich były śmieszne, np. nieudolne porady kulinarne mieszające składniki, inne jednak zagrażały bezpieczeństwu użytkowników. Wśród popularnych błędów znalazły się także te, które dotykają kwestii politycznych i religijnych. Przykładowo, zdaniem AI Overview Barack Obama jest muzułmaninem, choć w rzeczywistości jest chrześcijaninem. Im dalej w las, tym ciemniej – z czasem użytkownicy znajdowali coraz śmieszniejsze, ale też coraz niebezpieczniejsze porady AI Overview. Jednym z viralowo rozchodzących się przykładów jest doradzania AI Overview, aby codziennie spożywać przynajmniej jeden kamień. Moduł Google wywnioskował, że jedzenie kamieni przez ludzi (w umiarkowanych ilościach!) jest zdrowe dla naszego układu trawiennego…

Początkowo AI Overview było powszechnie dostępne w USA, jednak na skutek szybko pojawiających się przykładów niewłaściwego działania i szkodliwych treści generowanych przez moduł zaczęło się to zmieniać. W odpowiedzi na te problemy Google zaktualizowało dokumentację pomocy oraz podjęło publiczną obronę tych działań przez swojego CEO. Na tym jednak nie koniec.

Odwrót AI Overview – moduł wyświetla się o 84% rzadziej!

W minionym tygodniu Google podjęło pierwsze, większe kroki w związku z narastającymi problemami AI Overview. Ogłoszono pierwszą aktualizację modułu o nazwie Ray. Jednocześnie przez ostatnie tygodnie obserwujemy znaczący spadek liczby wyświetleń przeglądów AI w wynikach wyszukiwania Google.

Najnowszy raport agencji BrightEdge pokazuje, że od połowy kwietnia Google stopniowo redukowało liczbę wyświetleń przeglądów AI Overview ramach eksperymentalnej funkcji SGE. Według danych BrightEdge Google ograniczyło wyświetlanie AI Overview o 84%. Obecnie moduł ma pojawiać się tylko przy 15% zapytań. Co więcej, analizy agencji pokazują, że mamy do czynienia ze stopniowym zmniejszaniem udziału w zapytaniach. Bardzo możliwe więc, że moduł w kolejnych tygodniach będzie wyświetlać się jeszcze rzadziej, niż teraz!

Wykres - Google redukuje AI w wynikach wyszukiwania
Raport BrightEdge pokazuje, że Google bardzo ograniczył wyświetlanie modułu AI Overview w ostatnim czasie.

Analiza danych BrightEdge

Raport BrightEdge pozwala też wyprowadzić kilka innych ciekawych wniosków na podstawie liczb. Z  przeprowadzonej analizy wynika, że istnieje kilka czynników wpływających na częstotliwość wyświetlania AI Overview w wynikach wyszukiwania:

  • o 195% bardziej prawdopodobne jest pojawienie się AI Overview, jeśli w wynikach wyszukiwania występują wyróżnione fragmenty (featured snippets),
  • zapytania zawierające pytania ogólne częściej powodują pojawienie się AI Overview,
  • zapytania geolokalizacyjne rzadziej powodują pojawienie się AI Overview,
  • wyniki wyszukiwania z linkami do stron rzadziej wywołują moduł A.I., co wskazuje, że Google unika ryzyka dezinformacji związanej z markami.

Raport unaocznia też kilka korelacji pomiędzy szansą pojawienia się modułu a branżą lub tematyką, której dotyczy prompt:

  • 63% słów kluczowych w opiece zdrowotnej generuje pojawienie się AI Overview,
  • 32% słów kluczowych z branży technologii B2B wywołuje pojawienie się AI Overview,
  • 23%  słów kluczowych z branży handlu elektronicznego generuje pojawienie się AI Overview,
  • znikomy odsetek dotyczy zapytań związanych z restauracjami i podróżami.

Dane wskazują, że Google zmienia swoją strategię dotyczącą AI Overview i pracuje nad nową strategią, która pomoże naprawić błędy i działanie modułu. Dopóki tak się nie stanie, ewidentnie będzie kładziony nacisk na zachowawczość, co potwierdza tak silna redukcja pojawiania się AI Overview w wynikach wyszukiwania.

logo Google AI Overview
Eksperyment o nazwie AI Overview najwidoczniej wymknął się Google spod kontroli.

Google zaostrza zabezpieczenia związane z AI Overview

Analizy BrightEdge szybko stały się przedmiotem polemiki. Oprócz branżowych portali, takich jak m.in. Search Engine Land i Search Engine Roundtable, temat został podjęty przez mający znacznie szerszą publiczność Wired. W ostatnio opublikowanym artykule autorstwa Marka Traphagena pojawia się wypowiedź anonimowego źródła z Google, które potwierdza, że firma zaostrza zabezpieczenia związane z AI Overview.

Całość potwierdza, że eksperyment Google wymknął się spod kontroli. Chociaż Google było świadome niedociągnięć, ich skala przeszła największe wyobrażenia. Prawdopodobnie przez następne tygodnie Google będzie intensywnie pracować nad poprawą skuteczności AI Overview, koncentrując się przede wszystkim na zapytaniach medycznych, dotyczących zdrowia, ale także poglądów, polityki czy religii, czyli tych potencjalnie najbardziej kontrowersyjnych aglomeratów tematycznych.

Rozwój AI Overview – aktualne prognozy

Autorzy opracowania z Search Engine Roundtable prognozują, że w najbliższym czasie Google będzie stopniowo częściej wyświetlać moduł AI Overview w wynikach wyszukiwania. Ma to wynikać z kilku przyczyn:

  1. Google pracuje nad systemem reklamowym w obrębie AI Overviews i potrzebuje feedbacku użytkowników oraz zachęcenia ich do korzystania z takich reklam.
  2. Z czasem generowane treści przez AI Overview będą bezpieczniejsze.
  3. Równolegle trwają prace nad optymalizacją techniczną systemu, która ma umożliwić tańsze utrzymywanie modułu. Drastyczny zanik wyświetleń modułu może mieć również przyczyny ekonomiczne.
  4. Google będzie mógł odnotować wzrost klikalności wydawców w darmowych wynikach wyszukiwania oraz dla kart A.I.
Fikcyjna postać robota z logo Google, spadająca w przepaść

AI Overview w odwrocie – podsumowanie

Analiza danych przeprowadzona przez BrightEdge rzuca nowe światło na kwestię spadku wyświetleń modułu AI Overview w wynikach wyszukiwania Google. Warto zauważyć, że istnieje szereg czynników, które wpływają na częstotliwość pojawiania się tego modułu. Bez względu na różne częstotliwości pojawiania się modułu w zależności od rodzaju zapytania oraz branży, której ono dotyczy, jedno jest pewne: Google znacznie ograniczyło AI Overview.

Absolutnie nie oznacza to jednak, że powinniśmy pożegnać się z tym projektem. Wprost przeciwnie. Google tymczasowo zmienia swoją strategię, skupiając się na naprawie uwidocznionych błędów i ekonomicznej optymalizacji. Chociaż pierwsze doświadczenia związane z AI Overview można podsumować jako totalną porażkę Google, nie może być mowy o zmianie strategicznej. Google zapowiedziało już bowiem reklamy w obrębie AI Overview, a sam moduł będzie główną alternatywą Google względem rodzącej się wyszukiwarki OpenAI. To przełomowy moment w ewolucji funkcji AI w wynikach wyszukiwania, kiedy Google jest zmuszone do równoważenia aspektów użytkowych, ekonomicznych i związanych z bezpieczeństwem użytkowników.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *