Już 78% firm korzysta z AI – analiza Funkymedia

Sztuczna inteligencja stała się jednym z najważniejszych trendów technologicznych w skali nie tylko ostatnich lat, ale nawet dekad. Coraz więcej firm wdraża rozwiązania oparte na AI, by zwiększać efektywność, obniżać koszty oraz zdobywać przewagę konkurencyjną. Według najnowszej analizy aż 78% firm w 2024 roku korzystało z narzędzia AI – czy to modułów typu ChatGPT albo Google Gemini, czy też pomniejszych usług wykorzystujących duże modele językowe (LLM). Sprawdzamy, jak postępuje rewolucja sztucznej inteligencji i jak odbija się to na branży SEO/SEM!

Firmy sięgają po sztuczną inteligencję – gwałtowny wzrost wyników

W ostatnich latach sztuczna inteligencja stała się jednym z najważniejszych trendów technologicznych na całym świecie. Według najnowszych analiz w 2024 roku aż 78% przedsiębiorstw korzystało z AI, a koszty wdrożenia tych technologii w porównaniu do wyników za 2023 r. znacznie spadły. To przełomowy moment dla globalnej gospodarki, który zmienia sposób funkcjonowania firm w niemal każdej branży.

Szybka implementacja narzędzi AI możliwa jest dzięki rozwojowi narzędzi generatywnych, takich jak ChatGPT czy Midjourney, które są coraz łatwiej dostępne nawet dla mniejszych firm. Patrząc na dane, sądzimy, że trend ten będzie się tylko nasilał, a przedsiębiorstwa, które zignorują AI, mogą szybko zostać w tyle za konkurencją. Przyjrzyjmy się zatem bliżej wynikom za ostatni rok!

Skokowy wzrost zapotrzebowania na usługi AI

Zgodnie z najnowszymi danymi aż 78% przedsiębiorstw na świecie korzysta obecnie z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. To ogromny wzrost w porównaniu do poprzednich lat, kiedy wartość ta oscylowała w okolicach 50%. Trzeba też zwrócić uwagę na to, że w pierwszym roku po pojawieniu się publicznej wersji modeli językowych (premiera ChatGPT miała miejsce pod koniec 2022 r.) AI była domeną głównie dużych korporacji i firm technologicznych. Obecnie narzędzia AI są wdrażane zarówno przez gigantów, jak i przez małe oraz średnie przedsiębiorstwa, a także powszechnie wykorzystywane przez osoby fizyczne.

Jedną z przyczyn skokowego wzrostu implementacji narzędzi sztucznej inteligencji jest niski koszt wdrożenia tej technologii oraz jej coraz większa dostępność. Obniżka kosztów sprawia, że AI staje się dostępna dla znacznie szerszego grona odbiorców. To z kolei prowadzi do większej innowacyjności w sektorze MŚP i pozwala im konkurować z większymi graczami. Badania pokazują, że najmniejsze przedsiębiorstwa odnotowują stosunkowo wysoki poziom wykorzystania AI, choć tempo wzrostu jest wolniejsze niż w przypadku większych firm. Możemy więc mówić o czymś, co można określić jako proces demokratyzacji dostępu do sztucznej inteligencji – z pewnością będzie to jeden z ważniejszych trendów najbliższych lat.

Firmy zauważają realne korzyści płynące z automatyzacji procesów, lepszej analizy danych czy personalizacji usług. Usługi AI pojawiają się praktycznie w każdym segmencie i każdym rodzaju działalności gospodarczej. Najczęściej sztuczna inteligencja wspiera obsługę klienta, automatyzuje procesy związane z zarządzaniem relacjami z klientami (CRM), analizuje dane sprzedażowe oraz wspomaga działania marketingowe. Coraz popularniejsze są również chatboty i wirtualni asystenci, którzy odciążają pracowników w codziennych zadaniach. Pojawia się także zróżnicowanie oferty, bo w wyścigu o stworzenie jak najlepszego modelu językowego stanęło już szereg różnych partycypantów, od OpenAI, przez Google i Anthropic, na DeepSeek skończywszy. Prawdopodobnie to dopiero początek formowania się tego trendu – wraz z dalszym rozwojem AI liczba firm korzystających z tych rozwiązań będzie nadal rosła.

Wzrost implementacji i rozwoju usług AI przez ostatnie 2 lata w różnych państwach. Źródło: Stanford University.
Wzrost implementacji i rozwoju usług AI przez ostatnie 2 lata w różnych państwach. Źródło: Stanford University.

Implementacja AI w firmach – różnice regionalne

Wdrożenie AI przekłada się na konkretne korzyści biznesowe. Przedsiębiorstwa raportują wzrost przychodów, poprawę efektywności operacyjnej oraz redukcję kosztów. Z badań wynika, że firmy korzystające z AI mogą liczyć na wzrost przychodów nawet o 6-10% oraz zwiększenie produktywności pracowników o 1,5 punktu procentowego rocznie. W najbliższych latach firmy, które skutecznie wdrożą AI, będą osiągać wyraźną przewagę konkurencyjną nad tymi, które pozostaną przy tradycyjnych rozwiązaniach.

Według najnowszych badań o ile poziom przystosowania się firm do korzystania z narzędzi AI ogromnie wzrósł, o tyle wzrosty te nie są równomierne w ujęciu geograficznym. Widoczne są duże dysproporcje między poszczególnymi regionami świata. Dane te zapewniają ciekawe spojrzenie na kwestię iluzoryczności naszej perspektywy. Dla przykładu państwem, w którym występuje najwyższy odsetek implementacji AI w firmach są Indie. Na drugim miejscu uplasowały się Zjednoczone Emiraty Arabskie, a tuż za nimi – Singapur. Choć są to gospodarki bardzo bogate, zwłaszcza ZEA i “azjatycki tygrys”, Singapur, to jednak pod względem PKB wyprzedzane są przez główne mocarstwa, takie jak Chiny i Stany Zjednoczone. Okazuje się jednak, że poziom implementacji AI w 2024 r. w firmach w USA wynosił zaledwie 33%.

Coraz więcej firm korzysta z AI – podsumowanie

Rola AI w biznesie będzie stale rosła. Przewiduje się, że do 2030 roku wartość globalnego rynku AI przekroczy 360 miliardów dolarów, a coraz więcej firm będzie wdrażać zaawansowane rozwiązania oparte na uczeniu maszynowym i analizie danych. Procesy automatyzacji, personalizacji usług oraz nowe modele biznesowe oparte na AI staną się codziennością.Ogromny wzrost poziomu implementacji usług sztucznej inteligencji do 78% to jasne potwierdzenie tego, że możemy mówić o powszechnym zastosowaniu modeli AI w skali globalnej. Chociaż popularność ogólna rośnie, jest ona też silnie zróżnicowana regionalnie. Co ciekawe, najwyższe rezultaty pod tym względem osiągają państwa takie jak Indie, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Singapur.

Warto już dziś zastanowić się, jak AI może pomóc w rozwoju własnej firmy i jakie kompetencje będą kluczowe w przyszłości. Sztuczna inteligencja nie rozwiąże za nas problemów biznesowych, nie stworzy ani nie poprowadzi skutecznej działalności gospodarczej. Może jednak istotnie pomóc de facto na każdym etapie jej prowadzenia, czego najlepszym przykładem są usługi SEO/SEM. Nie warto więc ignorować tego trendu, lecz raczej “podłączyć się” do niego z jak najlepszym skutkiem.

Jeśli jesteś zainteresowany widocznością w modułach sztucznej inteligencji, to koniecznie zapoznaj się z nową usługą Funkymedia Pozycjonowanie GEO, czyli pozycjonowanie w modułach AI!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *