GPT Operator – jak działa agent AI?

ChatGPT zrewolucjonizował sektor IT, wymuszając bezprecedensowe zmiany na rynku pracy. Dotychczas najpopularniejsze moduły sztucznej inteligencji pełniły służebną rolę dla pracowników, umożliwiając szybsze wykonywanie szeregu czynności. Teraz nadszedł czas na nowy etap – agentów AI, którzy pełnią rolę wyspecjalizowanych pracowników, koordynujących prace podrzędnych modułów. Brzmi jak science-fiction? Nie do końca. W tym artykule przyglądamy się pierwszemu, pełnoprawnemu agentowi AI – GPT Operator od OpenAI. Jak działa ten agent AI i na czym polega jego praca?

Czym jest GPT Operator? 

ChatGPT Operator to nowy agent AI zaprojektowany do wykonywania zadań tak, aby pomagać użytkownikowi niczym niezależny pracownik. Rolą agentów sztucznej inteligencji jest wykonywanie działań w sposób niezależny, który może uwzględniać m.in. sterowanie podrzędnymi modułami AI, powierzanie im zadań i kontrolowanie wyników, a także korzystanie z własnej przeglądarki. Operator ChatGPT umożliwia użytkownikowi powierzenie mu zadań, takich jak wypełnianie formularzy, zamawianie produktów czy tworzenie kreatywnych treści, a wszystko to przy minimalnej interwencji człowieka.

Dzięki Operatorowi ChatGPT menedżerowie i kierownicy mają zyskać więcej swobody, powierzając powtarzalne zadania agentowi AI w sposób podobny, jak cedowane są działania na pracowników niższego szczebla. O agentach AI pisaliśmy w Funkymedia wielokrotnie. Ich rozwój jest kolejnym punktem milowym w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji w ogóle. System ten jest obecnie w fazie badań, a wersja testowa została udostępniona najpierw wybranym użytkownikom, przez co nie każdy subskrybent OpenAI będzie miał możliwość sprawdzenia narzędzia. Informacje prosto ze źródła można znaleźć na podstronie OpenAI poświęconej GPT Operator.

Jak działa GPT Operator?

Agent AI nie jest kolejną wersją modelu językowego, która przeszła pomniejsze przeróbki. Faktycznie jest to zupełnie odrębny program i chociaż jest w pełni zintegrowany wewnętrznie z modelem GPT-4, to podstawą jego działania jest nowy, autorski model OpenAI – Computer-Using Agent. Model ten łączy możliwości wizji komputerowej z zaawansowanym uczeniem maszynowym. Proces uczenia CUA odbywa się iteracyjnie, więc kolejne wersje ChatGPT Operatora będą coraz lepiej dostosowywać się do realiów zlecanych zadań. System umożliwia wykonywanie szeregu działań w  obrębie urządzenia, takich jak:

  • analizowanie zrzutów ekranu,
  • identyfikowanie elementów interfejsu graficznego (przyciski, pola tekstowe, menu),
  • otwieranie, używanie i kontrolowanie aplikacji,
  • nadzorowanie pracy podrzędnych modeli językowych,
  • wykrywanie błędów przy pomocy wbudowanego mechanizmu autokorekty.

ChatGPT Operator dynamicznie dostosowuje działania do zmieniającego się układu strony, potrafi wykonywać zadania precyzyjnie, nawet jeśli pierwotne założenia napotkają na nieoczekiwane trudności. System łączy analizę wizualną z rozumowaniem kontekstowym, co sprawia, że możemy mieć wrażenie, jakby zdolny był do podejmowania świadomych decyzji. Umiejętność ta konieczna jest przede wszystkim do zarządzania pracą oddelegowaną do realizacji przez inne, podrzędne modele, które Operator może nadzorować.

Operator ChatGPT może działać niezależnie, wykonywać zlecone zadania bez przerywania innych czynności, które w danym momencie wykonuje użytkowników. Całość możliwa jest dzięki interakcji, która ma odbywać się przy pomocy symulacji działań myszy i klawiatury. Co więcej, użytkownik może w każdej chwili przejąć kontrolę nad operacjami, więc w razie jakichś problemów użytkownik zawsze zyskuje bezpieczeństwo i elastyczność pracy.

Główne zastosowania Operatora ChatGPT

Dopiero wchodzimy w świat agentów AI, ale perspektywy rozwoju tej dziedziny są oszałamiające. O agentach AI warto pomyśleć tak, jak o pracownikach na stanowiskach menadżerskich, którzy zarządzają pracą juniorów. Operator ma docelowo nie tylko koordynować wykonywanie zaawansowanych, wieloetapowych prac, ale także samemu proponować i wdrażać poszczególne działania.

GPT Operator potrafi naśladować działania wykonywane przez człowieka – klikać, przewijać stronę i wpisywać dane. Integracja z pozostałymi modelami GPT przy jednoczesnym wyuczeniu obsługi zróżnicowanych środowisk webowych sprawia, że bez problemu można sobie już wyobrazić pracę GPT Operator w takich zadaniach, jak:

  • wpisywanie danych i kontrola poprawności danych w arkuszach,
  • wypełnianie formularzy i przesyłanie maili,
  • składanie zamówień online,
  • zarządzanie wydarzeniami i promocją,
  • generowanie i publikowanie treści, grafik, materiałów informacyjnych, 
  • wprowadzanie zmian na stronach internetowych.

Jeżeli wydaje się, że powyższa lista to rewolucja, to… jeszcze nie koniec! Operator GPT ma wbudowane możliwości personalizacji, które umożliwiają indywidualne dostosowywanie przepływu pracy. Użytkownicy mogą definiować własne instrukcje dla różnych witryn, co zapewnia precyzyjne działanie w zależności od specyfiki danej platformy. Narzędzie to nie tylko realizuje zadania, ale również uczy się na podstawie interakcji.

Wykonywanie wielu zadań jednocześnie przez ChatGPT Operator przypomina pracę na wielu kartach przeglądarki. Ta wielozadaniowość jest szczególnie przydatna w przypadku bardziej złożonych zadaniach, które wymagają ciągłego researchu na różnych etapach realizacji. Co jednak ważne, zadania te nie muszą być ze sobą powiązane. Przykładem może być sytuacja, w której agent AI wykonuje zlecone prace w obrębie arkusza kalkulacyjnego online, a jednocześnie opracowuje listę produktów spożywczych zleconą przez użytkownika.

Rola GPT Operator w automatyzacji kampanii PPC

Pierwsze, niepubliczne testy Operatora GPT dostarczają też kilku ciekawych informacji na temat tego, jak nowy agent AI sprawdzi się w branży SEO/SEM. ChatGPT Operator oferuje przede wszystkim nowe możliwości automatyzacji, które szczególnie mogą być wykorzystane w kampaniach PPC. Podczas gdy tradycyjne narzędzia oparte są na regułach i skryptach, działają w sposób deterministyczny, a więc są ograniczone przez sztywne, ustalone algorytmy, GPT Operator z dynamiczną analizą kontekstu może realizować działania znacznie bardziej elastycznie. Automatyzacja z wykorzystaniem Operatora z ChatGPT umożliwia szybką adaptację do nowych trendów i wyzwań. System jest w stanie nie tylko realizować zadania, ale również interpretować dane oraz podejmować decyzje na podstawie głębokiej analizy.

Jak w praktyce GPT Operator poradzi sobie z kampanii PPC? Możliwości są praktycznie nieograniczone. Operator może monitorować kampanie reklamowe i wprowadzać zmiany w czasie rzeczywistym. System jest w stanie m.in.:

  • dynamicznie dostosowywać stawki reklam,
  • brać udział w licytacjach,
  • zmodyfikować treść reklam,
  • identyfikować trendy w zachowaniach użytkowników,
  • wyszukiwać najlepsze okazje, np. w zakresie słów kluczowych (niska konkurencyjność, cena, wyświetlania).
Strona www operatora GPT
Operator GPT może wykonywać prace w obrębie przeglądarki internetowej użytkownika i zintegrowanych platform.

Automatyzacja SEM z GPT Operator – przykładowe zastosowania

Nie ma wątpliwości co do tego, że upowszechnienie się tego typu agentów AI w przyszłości naprawdę drastycznie zmieni całą branżę SEM i przełoży się także na rynek pracy w tym obszarze. Największy potencjał zmian widoczny jest w zakresie automatyzacji różnych działań. Powiela się tutaj schemat konsekwencji, które przyniosło pojawienie się ChatGPT dla branży IT – błyskawicznie zmniejszyło się zapotrzebowanie na juniorów, bo zadania przez nich wykonywane zaczęły być realizowane przez sztuczną inteligencję. W przypadku SEO/SEM jest podobnie – najważniejsze obszary, które dzięki automatyzacji GPT Operator może wspomóc wymieniliśmy poniżej.

Automatyzacja zadań wymagających elastyczności z GPT Operator

GPT Operator może analizować zmiany w obrębie stron internetowych, interpretować ich zawartość i reagować na zmiany. Wszystko to sprawia, że widać tu ogromny potencjał dla branży SEO/SEM. Tradycyjne narzędzia automatyzacji często zawodzą przy nieprzewidywalnych zmianach w interfejsach stron internetowych. ChatGPT Operator interpretuje zawartość witryn i potrafi reagować na zmiany, minimalizując ryzyko błędów. System analizuje kontekst oraz strukturę strony, co pozwala na precyzyjne identyfikowanie kluczowych elementów nawet przy modyfikacjach układu. Jego elastyczność eliminuje potrzebę ingerencji programistycznej, co znacząco usprawnia pracę. Dzięki temu firmy mogą oszczędzać czas i zasoby, redukując konieczność ręcznego korygowania automatyzowanych procesów.

Automatyzacja tworzenia reklam i testów A/B z GPT Operator

ChatGPT Operator może idealnie sprawdzić się w automatyzacji procesu tworzenia reklam i przeprowadzaniu testów A/B. System generuje nowe pomysły oraz dostosowuje treści reklam do określonych ograniczeń, takich jak np. limity znaków. Automatyzacja tego procesu pozwala marketerom skupić się na strategicznych decyzjach, a zadania rutynowe zostawić do zrobienia przez AI.

Automatyzacja skryptów Google Ads z GPT Operator

Kolejnym przykładem zastosowania GPT Operator w zakresie automatyzacji działań SEM jest wykorzystanie go do analizy skryptów. ChatGPT Operator może samodzielnie tworzyć i wdrażać skrypty Google Ads. Jest w stanie generować, instalować, testować oraz harmonogramować skrypty, upraszczając proces zarządzania kampaniami reklamowymi. Działając jako inteligentny, wirtualny asystent, może krok po kroku prowadzić użytkownika przez konfigurację poszczególnych ustawień. Narzędzie może być bardzo cennym wsparciem dla zespołów, które nie mają doświadczenia z Google Ads, ale potrzebują szybko wykonać w nim podstawowe zadania.

Automatyzacja analizy danych z Auction Insights z GPT Operator

ChatGPT Operator automatyzuje analizę danych z raportów Auction Insights, które są trudno dostępne przez tradycyjne API. System pobiera i interpretuje dane, identyfikując kluczowe trendy oraz zmiany w czasie rzeczywistym. Analiza kontekstu, którą zawdzięcza modelowi CUA, pozwala na wykrywanie trendów w zmieniających się wartościach parametrów Auction Insights. Ostatecznie GPT Operator może wygenerować finalne rekomendacje, które firmy mogą prezentować swoim klientom.

Mężczyzna pisze w wyszukiwarce Google z laptopa
GPT Operator doskonale sprawdzi się w analizie danych i automatyzacji kampanii Google Ads.

GPT Operator, nowy agent AI – podsumowanie

ChatGPT Operator ma ogromny potencjał w wielu branżach zwłaszcza w zakresie automatyzacji. Jeśli ChatGPT przejął pracę juniorów, to GPT Operator docelowo przejmie pracę menadżerów. Jako agent AI ma nie tylko wykonywać szereg działań w przeglądarce i osobnych interfejsach, ale także nadzorować pracę pozostałych modułów.

Bazujący na architekturze Computer-Using Agent, Operator ma ogromny potencjał w integracji z narzędziami analitycznymi i biznesowymi. Agent może samodzielnie dostarczać precyzyjnych danych, zautomatyzować procesy i minimalizować potrzeby ręcznych działań, zwiększając efektywność marketingu internetowego. Dzięki temu Operator staje się nie tylko narzędziem automatyzacji, ale wszechstronnym asystentem, łączącym tradycyjne metody z AI. Możliwość integracji operatora z platformami analitycznymi oraz systemami zarządzania kampaniami sprawia, że już niedługo możemy zobaczyć zespoły SEM masowo wykorzystujące w pracy właśnie to nowe narzędzie od OpenAI. Operator GPT nie tylko usprawni dotychczasowe zadania, ale samodzielnie będzie analizować duże wolumeny danych, dostarczając nam wskazówek, co można ulepszyć w obrębie danej kampanii. Jeśli sprawdzi się w praktyce, branżę SEM czekać będą spore zmiany!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *