43% linków z AI Overviews trafia znowu do Google

Treści generowane przez sztuczną inteligencję w wynikach wyszukiwania Google stają się coraz lepsze i trafniejsze. Teraz jednak ostatnie badania pokazują, że o ile treści mogą się podobać, to same odnośniki już nie do końca. Okazuje się, że AI Overviews nagminnie linkuje do Google, a to oznacza, że cały ruch “pozostaje w rodzinie”. I nie chodzi tu o sytuacje, kiedy odnośnik prowadzi do strony zajmującej wysoką pozycję w SERP, ale o to, że AI Overviews wstawia bezpośrednie linki do wyników wyszukiania. Niektórzy sądzą, że jest to kolejna niedoskonałość systemu, która z czasem zostanie pewnie naprawiona. Inni jednak sugerują, że może to być sprytny sposób giganta na zatrzymanie użytkowników w swoim ekosystemie. Jaka jest prawda? Postanowiliśmy to sprawdzić!

Google linkuje samo do siebie – 43% odnośników trafia do Google

Nowe badanie przeprowadzone przez SE Ranking pokazuje, że wyszukiwarka Google zdobywa ostatnio więcej ruchu od… Google. A dokładniej: AI Overviews. To ciekawe zjawisko polega na tym, że moduł AI nagminnie generuje linki, które z powrotem prowadzą do wyników wyszukiwania. Po kliknięciu nie przenoszą one użytkowników do konkretnej strony, a jedynie otwierają stronę SERP. Można się w tym wszystkim naprawdę pogubić!

Według SE Ranking sytuacja, w której AI Overviews z powrotem linkuje do Google, dotyczy aż w 43% przypadków odpowiedzi AI. Z raportu wynika, że dłuższe zapytania i frazy o niskiej objętości wyszukiwań częściej wywołują AI Overviews oraz są bardziej podatne na pokazywanie odnośników do wyników wyszukiwania. Zespół SE Ranking przeanalizował Podsumowania AI Google w pięciu stanach USA: Kolorado, Teksas, Kalifornia, Nowy Jork oraz Waszyngton (D.C.). Badanie objęło ogromną liczbę słów kluczowych (100 013). Dzięki temu trudno badaniu postawić zarzut niereprezentatywności.

Według raportu, aż 43% odpowiedzi generowanych przez AI zawiera linki przekierowujące użytkowników z powrotem do wyników wyszukiwania Google. Każda odpowiedź zazwyczaj zawiera od 4 do 6 takich linków wewnętrznych. Co istotne, są to linki prowadzące do innych wyników wyszukiwania, a nie do konkretnych stron internetowych. Dane te korelują z wcześniejszymi odkryciami, wskazują, że użytkownicy Google wykonują średnio 10 kliknięć przed ostatecznym opuszczeniem wyszukiwarki i przejściem na zewnętrzne strony internetowe. Jest to wyraźny sygnał, że strategia Google zmierza w kierunku maksymalizowania czasu spędzanego przez użytkowników w ramach własnych usług. W Funkymedia postanowiliśmy się więc przyjrzeć dokładniej każdemu z powyższych aspektów!  

Widok z bliska smartfona, na którym widać stronę Google Search z funkcją „AI Overviews”
AI Overviews prawie w połowie przypadków linkuje samo do siebie.

Usługi Google najczęściej cytowanymi źródłami AI Overviews

Jednym z najbardziej zaskakujących odkryć badania jest fakt, że najczęściej cytowaną witryną AI Overviews jest sama domena główna Google. Gigant z Mountain View pojawia się w niespełna 44% wszystkich odpowiedzi generowanych przez sztuczną inteligencję. To także oznacza, że jest najczęściej cytowanym źródłem. Żadne inne kolejne źródło nie ma takiej “popularności” w AI Overviews, co właśnie wyniki wyszukiwania Google. Dla porównania kolejne miejsca w zestawieniu prezentują się następująco:

  • YouTube (należący również do Google) – około 13%,
  • Reddit – około 13%,
  • Quora – około 13%,
  • Wikipedia – około 13%.

Jeżeli więc połączymy poziom linkowania do Google oraz do Youtube, który jako drugi najczęściej cytowany serwis również należy do ekosystemu Google, okaże się, że AI Overviews w 56% linkuje do swoich usług. A więc tylko mniej niż połowa treści z AI Overviews prowadzi do serwisów zewnętrznych niezwiązanych z Google. To porażające informacje. Raport SE Ranking stwierdza zresztą jednoznacznie:

„Na podstawie danych zebranych ze wszystkich pięciu stanów (łącznie 141 507 wystąpień Podsumowań AI), nasza analiza wskazuje, że 43,42% (61 437 razy) odpowiedzi zawiera linki do organicznych wyników wyszukiwania Google, podczas gdy 56,58% odpowiedzi takich linków nie zawiera”.

Branża SEO mówi o efekcie “zamkniętego ogrodu”

Najnowszy raport SE Ranking wzajemnie uzupełnia się też z wcześniejszą analizą przeprowadzoną przez firmę Momentic. Wykazała ona, że wskaźnik „liczby stron na wizytę” (ang. Pages per visit) w przypadku Google osiągnął wartość 10. Oznacza to, że użytkownicy wykonują znacznie więcej kliknięć w obrębie Google przed odwiedzeniem innych witryn.

Ten trend jest szczególnie niepokojący z perspektywy właścicieli stron internetowych, którzy polegają na ruchu organicznym z wyszukiwarki. W miarę jak Google tworzy coraz bardziej samowystarczalny ekosystem wyszukiwania, maleje prawdopodobieństwo, że użytkownicy będą opuszczać wyszukiwarkę i odwiedzać zewnętrzne strony.

Ponadto warto zwrócić uwagę na to, że Google tworzy coraz bardziej zamknięte przestrzenie swoich usług, gdzie jedna do drugiej linkuje i przenosi użytkowników. Z raportu dowiadujemy się także, że:

  • moduł AI Overviews pojawia się w ok. 30% wszystkich wyszukiwań (dane były weryfikowane dla Stanów Zjednoczonych),
  • prawie połowa tych odpowiedzi AI linkuje z powrotem do samego Google,
  • użytkownicy wykonują obecnie 10 kliknięć w obrębie Google przed opuszczeniem wyszukiwarki,
  • dłuższe, bardziej szczegółowe zapytania częściej wywołują AI Overviews, ale z drugiej strony częściej też prowadzą do sytuacji, gdy więcej linków odnosi się do stron z kanonu usług Google.
Duży wykres kołowy przedstawiający obecność linków do organicznych wyników Google w przeglądach AI według stanu
AI Overviews w dużym stopniu linkuje do wyników wyszukiwania Google.

Linkowanie wewnętrzne – porównanie AI Overviews i ChatGPT

Google przez ostatnie miesiące ewidentnie robi wszystko, aby zatrzymać użytkowników “u siebie” Jednak pomimo tych tendencji lider rynku wyszukiwarek nadal generuje znaczny ruch wychodzący. Według danych Momentic w marcu Google wygenerowało 175,5 miliona wizyt na zewnętrznych stronach. Liczba ta, choć imponująca, powinna być analizowana w kontekście ogólnego wolumenu wyszukiwań Google.

Te informacje dają nam jeszcze szersze pole do analiz, jeśli zestawimy je z analogicznymi danymi OpenAI. W tej relacji ChatGPT wypada znacznie lepiej od Google pod względem efektywności generowania ruchu zewnętrznego. Google generuje średnio zaledwie 0,6 zewnętrznych wizyt na użytkownika, podczas gdy ChatGPT produkuje 1,4 wizyty na użytkownika. Oznacza to, że alternatywne narzędzia oparte na AI mogą być bardziej skuteczne w kierowaniu użytkowników na zewnętrzne witryny.

Różnica może wynikać z odmiennych modeli biznesowych, jak i innych celów obu platform. Google, jako komercyjna wyszukiwarka, ma interes w zatrzymaniu użytkowników w swoim ekosystemie. ChatGPT od OpenAI, przynajmniej na obecnym etapie rozwoju, koncentruje się bardziej na dostarczaniu odpowiedzi i kierowaniu użytkowników do wartościowych źródeł zewnętrznych. Chociaż następne miesiące mogą to zmienić, bo coraz głośniej o projekcie BrowserGPT

Linkowanie AI Overviews – pozostałe dane z badania

Badanie dostarcza też wielu innych ciekawych informacji. Podsumowania modułu AI prawie zawsze pojawiają się wraz z innymi elementami SERP (dzieje się tak w 99,25% przypadków). Średnia objętość odpowiedzi wygenerowanej przez AI Overviews wynosi 1766 znaków (w przybliżeniu 254 słów) i zawiera odwołania do średnio 13,3 źródeł (a więc 1 źródło na nieco ponad 100 znaków). Taka objętość treści z jednej strony ma pozwalać na przedstawienie dość kompleksowej odpowiedzi, z drugiej zaś ma nie narażać systemu na to, że użytkownik przedwcześnie zamknie stronę wyników wyszukiwania.

Badanie wykazało też ciekawą korelację między poziomem trudności słów kluczowych a częstotliwością występowania odpowiedzi AI Overviews:

  • słowa kluczowe o średnim poziomie trudności (21-40 w skali trudności) najczęściej wywołują Podsumowania AI (33,4%),
  • wysoko konkurencyjne terminy (81-100 w skali trudności) rzadko generują Podsumowania AI (zaledwie 3,7%)/

Kolejnym interesującym szczegółem jest zależność między wartością CPC słów kluczowych a częstotliwością występowania AI Overviews. Okazuje się, że:

  • słowa kluczowe o wartości CPC między 2 a 5 dolarów generują najwyższy wskaźnik występowania modułu AI,
  • droższe słowa kluczowe, których CPC przekracza poziom 10 dolarów, generują najrzadziej AI Overviews (jedynie w 17,3% przypadków).

Jak widać, odwrotna korelacja między wysoką wartością CPC a częstotliwością pojawiania się modułu AI może sugerować, że Google preferuje tradycyjne wyniki wyszukiwania (często zawierające reklamy) dla najbardziej dochodowych fraz wyszukiwawczych. Ta zależność jednak z pewnością będzie jeszcze fluktuować, dlatego w tej chwili lepiej nie przesądzać.

Ostatnim fragment badania poświęcony był odmiennemu zagadnieniu i był realizowany, jak widać, “przy okazji”. Specjaliście z SE Ranking zbadali też bowiem różnice częstotliwości występowania AI Overviews w zależności od branży:

  • Moda i uroda ma najniższy wskaźnik występowania Podsumowań AI (zaledwie 1,4%)
  • E-commerce również charakteryzuje się niskim wskaźnikiem (2,1%)
  • Wiadomości/Polityka mają wskaźnik na poziomie 3,8%

Co to oznacza dla SEO?

Linkowanie AI Overviews w dużej mierze z powrotem do wyników wyszukiwania paradoksalnie jest dobrą informacją z perspektywy SEO. Oznacza to bowiem, że właściciele stron zyskują więcej szans na to, że użytkownik po przejściu z takiego odnośnika postawi przescrollować stronę SERP, a następnie przejść do jednej z wyświetlanych witryn.

Nie wprowadza to jednak żadnych zmian co do struktury stron w SERP, które zdobywają ruch organiczny. Nieustannie obserwujemy od momentu pojawienia się modułu, że zmniejsza się ogólny poziom ruchu organicznego – zwłaszcza dla dalszych pozycji. Po raz kolejny, tym razem za sprawą implementacji AI Overviews, TOP10 w Google staje się jeszcze bardziej elitarne.

Mając na uwadze powyższe dostrzeżenia, warto wyjść im naprzeciw, uwzględniając je w swoich strategiach pozycjonowania. Optymalizacja SEO tworzona na potrzeby wzrostu widoczności w modułach AI stała się zresztą odrębną dyscypliną, określaną jako GEO (Generative Engine Optimization). Warto skoncentrować się na takich działaniach, jak m.in.:

  • tworzenie treści o wysokiej jakości, które będą uznane za autorytatywne i będą mogły być cytowane w modułach AI,
  • Strukturyzowanie treści w sposób ułatwiający algorytmom AI ich interpretację,
  • Wykorzystanie schematów danych i znaczników strukturalnych,
  • Dostosowanie treści do formatu odpowiedzi na pytania, które mogą być wykorzystane w różnych innych sekcjach, takich jak rozszerzone fragmenty (sprzyja to wzrostowi szans na “zaciągnięcie” treści do AI Overviews),
  • Monitorowanie, które z treści witryny są najczęściej cytowane w AI Overviews i rozwijanie podobnych formatów.

Z AI Overviews do Google – podsumowanie

Google zmienia się z wyszukiwarki (search engine) w kierunku “silnika odpowiedzi” (answer engine). Ta zmiana ma radykalne przełożenie na pozycjonowanie stron internetowych. Google bowiem zamiast przekierowywać użytkowników do zewnętrznych stron coraz częściej stara się dostarczyć kompletną odpowiedź bezpośrednio na stronie wyników. Dzieje się to kosztem ruchu organicznego, który po prostu się kurczy, bo coraz większa część osób zadowala się informacjami powziętymi z AI Overviews czy rozszerzonych fragmentów.

Przeanalizowane w tym artykule badanie SE Ranking, które rzuca nowe światło na strategię Google związaną z AI Overviews, potwierdza powyższe trendy. Mamy jednak też pewne nowości. Największą z nich jest dostrzeżenie, że Google zaczyna tworzyć “zamknięty ogród”. Świadczy o tym fakt, że aż 43% odpowiedzi AI Overviews zawiera linki prowadzące z powrotem do Google. Są to głównie linki do wyników wyszukiwania, a nie takie, które umożliwiałyby przejście do strony zewnętrznej. Ta sytuacja jeszcze bardziej unaocznia nam potrzebę skupienia się nie tylko na SEO, ale także na GEO – czyli pozycjonowaniu stron w trosce o cytowania w modułach AI.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *