2024 rok okazał się pełen niespodzianek dla branży SEO i rozwoju sztucznej inteligencji. Bez wątpienia od momentu, kiedy światło dzienne ujrzał ChatGPT (koniec 2022 r.) każdy kolejny rok jest jeszcze pełniejszy wrażeń. Żegnając ostatnie 12 miesięcy, przyglądamy się poszczególnym wydarzeniom i przypominamy o tych, które odegrały największe znaczenie na kształt przyszłego pozycjonowania i marketingu internetowego w ogóle. Zobacz 10 najważniejszych zmian w SEO i AI według Funkymedia!
Najważniejsze wydarzenia w SEO i AI w 2024 roku
SEO się zmienia. Co roku stwierdzamy tak na łamach Funkymedia (albo nawet częściej). Ale jeśli porównamy skalę zmian, które dotknęły zarówno samo wyszukiwanie, jak i pozycjonowanie stron w 2024 roku względem analogicznego okresu, to widać, że jest to stwierdzenie bez żadnej przesady.
W minionym roku pojawiło się mnóstwo nowości i zmian. 2024 rok zaczęliśmy od kontynuacji walki Google ze spamem, który od momentu powstania otwartej wersji ChatGPT od OpenAI rozsiał się niebotycznie w wynikach wyszukiwania. Pikanterii pierwszego kwartału 2024 r. dodał gigantyczny wyciek danych (Google API Leaks), z którego dowiedzieliśmy się nieco więcej o niektórych, tajemniczych czynnikach rankingowych Google Search.
Ostatecznie jednak 2024 rok, podobnie jak poprzedni, jest w największej mierze rokiem sztucznej inteligencji. O ile jednak wcześniej przede wszystkim mówiliśmy o rozwoju nowych chatbotów i modeli językowych, o tyle przez ostatnie dwanaście miesięcy wajcha przesunęła się na stronę wyszukiwarek. To bezprecedensowy okres, kiedy poznaliśmy pierwsze, pełnoprawne moduły AI implementowane bezpośrednio w wyszukiwarce (np. Google AI Overviews).
Jak to wszystko wyszło? Czy rok ten był raczej udany i czy ostatecznie łatwiej było prowadzić SEO i marketing niż w poprzednich latach? Zobacz poniżej naszą subiektywną listę najważniejszych wydarzeń z zakresu SEO i AI w 2024 roku!
10. Google przywraca paginację w wyszukiwaniu
Na ostatnim miejscu naszego rankingu znajduje się zmiana, która jest niezwykle drobna, ale może mieć spore konsekwencje dla SEO. W pierwszej połowie 2024 roku Google poinformowało o przywróceniu paginacji w wynikach wyszukiwania. Przypomnijmy, że ładnych parę lat temu Google zrezygnowało z podziału na strony wyników wyszukiwania. W rezultacie mieliśmy do czynienia z niekończącym się suwakiem. Po przescrolowaniu w dół naszym oczom ukazywały się kolejne wyniki.
Powrót do paginacji w Google Search oznacza jeszcze większą koncentrację wyników wyszukiwania od razu po wprowadzeniu zapytania. Innymi słowy, waga pierwszych miejsc, TOP10, znowu jest jeszcze większa. Paginacja może przyczynić się do spadku liczby wyświetleń stron, które na określone frazy nie wyświetlają się w pierwszej dziesiątce wyników SERP.
9. Współpraca Google – Reddit
Pierwsze półrocze w SEO w dużym stopniu przebiegło spod znaku kolejnych newsów na temat współpracy między Google a Redditem. W kwietniu Google zawarło z Reddit umowę o poszerzonej współpracy. Chociaż szczegółowe jej zapisy są oczywiście nieznane, od razu po tym wydarzeniu dostrzegliśmy w Funkymedia pewne specyficzne zachowania wyszukiwarki.
Przykładem może być sytuacja, kiedy nowe posty z Reddit stawały się dostępne w Google po 5 minutach. Kolejnym ciekawym wydarzeniem był wzrost znaczenia wyników z Reddit we wszystkich wynikach wyszukiwania w ogóle. Doszło do absurdalnej sytuacji, kiedy strony macierzyste, w których pojawiły się oryginalne treści, były niżej wyświetlane w wyszukiwarce względem postów na Reddit, które zawierały skopiowane treści z tych stron. W drugiej połowie 2024 r. sytuacja nieco się ustabilizowała. Jasne jest jednak to, że współpraca między obydwoma podmiotami jeszcze nigdy nie była tak silna.
8. Nowe wersje GPT-4o
Nie mogło zabraknąć również kolejnych wersji modeli językowych GPT. Modele oparte na architekturze Transformers stają się coraz wydajniejsze i szybsze. Zaprezentowane w połowie 2024 r. nowe iteracje GPT-4o w benchmarkach przewyższyły wszystkich swoich konkurentów, m.in. Claude 3 Opus i Gemini Flash 1.5.
Pierwszym opublikowanym wariantem było ChatGPT-4o Mini. Pomimo tego, że w nazwie mamy “Mini”, moduł zaskoczył wszystkich prędkością działania. Dotyczy to zarówno zadań polegających na edytowaniu i generowaniu treści, jak i wykonywaniu zaawansowanych obliczeń. Na Youtube można zresztą znaleźć ciekawe testy najnowszych modeli, które wykonują prace matematyczne, których pełne przeprowadzenie zajmowało naukowcom wcześniej dwa lata. Bez wątpienia 2024 rok był – znowu – rokiem spod znaku sztucznej inteligencji!
7. March Core Update 2024
March Core Update, czyli aktualizacja rdzenia Google z marca 2024 roku, z pewnością była jednym z najważniejszych wydarzeń SEO – i to nie tylko w 2024 roku. Dlaczego była tak wyjątkowa? Była to pierwsza historycznie aktualizacja, której wdrożenie zajęło Google aż 2 miesiące (update zakończył się dopiero w maju). Co więcej, po pełnej implementacji Google przeprowadziło jeszcze aktualizację pomocową. Chociaż w 2024 r. mieliśmy jeszcze aż trzy inne aktualizacje rdzeniowe, żadne nie mogą się równać tej marcowej.
Celem March Core Update było ostateczne rozprawienie się ze spamem w wynikach wyszukiwania. Chodziło o obniżenie rankingu stron niskiej jakości, które albo nadużywały i manipulowały autorytetem stron m.in. w działaniach typu link building, albo które nadużywały treści generowanych przez AI. Targetem stały się także strony afiliacyjne, które były tworzone wyłącznie pod przekierowania.
March Core Update przejdzie do historii także jako pierwsza historycznie aktualizacja oficjalnie wymierzona w treści generowane przez AI. Na tym polu unaoczniły się jednak mankamenty technologiczne Google, które wciąż nie jest w stanie identyfikować treści pod kątem ich autorstwa.
6. Gigantyczny sukces Nvidii, AMD wchodzi na rynek AI
Rewolucja sztucznej inteligencji widoczna jest najlepiej na przykładzie wyników finansowych spółek, bez udziału których trenowanie modeli językowych byłoby niemożliwe. Mowa oczywiście o Nvidii, która wbrew pozorom powinna przestać być kojarzona jako dostawca najlepszych kart graficznych do pecetów. Dlaczego? Dlatego, że Nvidia to najwyżej wyceniana spółka świata, co zawdzięcza bezpośrednio rozwojowi sztucznej inteligencji.
Nie ma na świecie drugiej spółki o tak wysokim poziomie kapitalizacji rynkowej, co Nvidia. Sukces zawdzięczany jest produkcji specjalistycznych chipsetów GPU i NPU służących do obsługi modeli językowych. Wszystkie modele językowe AI szkolone są na gigantycznych zbiorach danych. Proces treningu jest długotrwały i bardzo wymagający, jeśli chodzi o moc obliczeniową.
Szacuje się, że w 2024 r. Nvidia miała 80% udziału w globalnym rynku hardware’u AI. Większość z pozostałej puli przypada AMD. Pomimo takich dysproporcji, obydwie spółki korzystają na AI, a jednocześnie przejmują masowo mniejszych graczy, monopolizując (lub oligopolizując?) ten specyficzny rynek.
5. Google API Leaks
W rankingu najważniejszych wydarzeń minionego roku nie mogło zabraknąć największego w dziejach wycieku informacji o Google Search. Mowa oczywiście o Google API Leaks, o którym szerzej informowaliśmy już na łamach Funkymedia.
Bezprecedensowy wyciek z API pokazywał, nad jakimi projektami faktycznie pracują deweloperzy odpowiedzialni za kluczowe funkcje rdzenia Google Search. Z informacji wynika, że rdzeń wyszukiwarki składa się z szeregu nachodzących na siebie “warstw” o różnej roli i znaczeniu. Wiadomo także, że Google eksperymentuje z funkcjami odpowiedzialnymi za identyfikację rodzaju treści, ponieważ tego typu funkcje znajdują się w udostępnionych informacjach. Oznacza to, że – choć wciąż bezskutecznie – Google naprawdę ma cel, aby skutecznie odróżniać treści pisane przez ludzi od treści generowanych przez moduły AI.
4. OpenAI pracuje nad przeglądarką i wyszukiwarką
Jeśli jakaś informacja była “gamechangerem” dla branży, to była to wiadomość o tworzeniu nowej przeglądarki i wyszukiwarki przez OpenAI. Fundacja blisko współpracująca z Microsoftem, znana przede wszystkim z opracowania fenomenalnych modeli językowych opartych na architekturze Transformers, ma znacznie ambitniejsze plany. Od początku roku nie brakowało doniesień o tym, że OpenAI chce jeszcze bardziej zaostrzyć rywalizację z Google. O tym, że są do tego warunki, świadczyły m.in. liczne badania kwestionariusze realizowane w grupie użytkowników Google Search i ChatGPT. Okazuje się bowiem, że użytkownicy coraz częściej traktują wyszukiwarkę niczym moduł AI, a wielu z nich lepiej czuje się wyszukując informacje właśnie w obrębie ChatGPT.
Potencjał na sukces jest więc ogromny, więc nie powinny nas dziwić ambitne plany OpenAI. Chociaż niezależnej wyszukiwarki OpenAI jeszcze nie ma, to najnowsze modele językowe zyskały dodatkowe możliwości w zakresie przeszukiwania wyników wyszukiwania przeglądarek w czasie rzeczywistym. Poza jednak projektem wyszukiwania, określonym finalnie jako SearchGPT, OpenAI pracuje także nad stworzeniem własnej przeglądarki internetowej. Projekt miałby być wymierzony przede wszystkim w Google Chrome, które przeżywa kolejne kryzysy. Robocza nazwa przeglądarki od OpenAI to BrowserGPT.
3. Pierwsza nagroda Nobla za prace nad AI
Chociaż dla SEO akurat nie ma to znaczenia, 2024 rok zapisze się w historii jako pierwszy, kiedy nagroda Nobla została przyznana za osiągnięcia związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Tegoroczna “nagroda nagród” w dziedzinie chemii trafiła do trzech naukowców: Demisa Hassabisa, Davida Bakera i Johna M. Jumpera. Dwóch z nich związanych było bezpośrednio z zespołem Google DeepMind, odpowiedzialnym za projekty związane z AI. Nagroda jest ukoronowaniem dorobku badawczego projektu AlphaFold, polegającego na skutecznym zastosowaniu AI i zaawansowanych sieci neuronowych do przewidywania nowych, trójwymiarowych struktur białek. Prace naukowców mają wspomóc m.in. opracowywanie nowych terapii w leczeniu onkologicznym.
2. Google uznane przez sąd za monopolistę
W sierpniu zapadł głośny wyrok w sprawie Departament Sprawiedliwości vs Google. Sąd orzekł, że Google jest monopolistą, a spółka przez lata stosowała nielegalne praktyki rynkowe. Natychmiast cała branża, nie tylko zresztą SEO i IT, zaczęła żyć tym wydarzeniem. I trudno się temu dziwić, bo chociaż Google będzie składać apelację, całość prawdopodobnie skończy się przegraną giganta. Będzie to oznaczać konieczność wdrożenia tzw. środków naprawczych. Obecnie “na stole” są takie propozycje, jak podział spółki Alphabet, wydzielenie z niej pionu Google Search, Ads, Android, a także zmiany w rodzaju zawieranych umów z producentami urządzeń mobilnych.
1. Wzlot i upadek AI Overviews
Integracja sztucznej inteligencji w obrębie wyników wyszukiwania to przełom, który zwiastuje nową erę pozycjonowania. Choć 2024 rok był bogaty w różne wydarzenia, właśnie z powyższego powodu na miejscu #1 jest AI Overviews – moduł SGE / AI od Google.
AI Overviews to moduł sztucznej inteligencji wyświetlający się na samej górze wyników wyszukiwania. Jest rodzajem asystenta AI, który prezentuje odpowiedzi wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Może prezentować wybrane wyniki wyszukiwania, jak i bezpośrednio udzielać odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Całość w dużym stopniu przypomina działanie chatbotów AI, takich jak Perplexity czy ChatGPT, jednak jest zaimplementowana bezpośrednio w obrębie wyszukiwarki.
Początki AI Overviews nie były nazbyt optymistyczne. Po wdrożeniu w Stanach Zjednoczonych moduł zwracał szereg błędnych wyników. Część z nich była wręcz niebezpieczna. Przypominamy w tym miejscu nasz tekst pt. “Google rozwija AI Overview, ale “błędy mogą się zdarzać”, w którym pisaliśmy o śmiesznych i strasznych błędach AI Overviews. Moduł polecał użytkownikom m.in. regularne spożywanie… kamieni.
Po pierwszych porażkach moduł został mocno ograniczony. Wyświetlał się jedynie w Stanach Zjednoczonych dla 15% użytkowników. Później, według różnych analiz, ten poziom jeszcze bardziej się zmniejszał. W ostatnich miesiącach mamy jednak przełom – w USA AI Overviews pojawia się już co trzecie zapytanie, a zdaniem CEO Google, Sundara Pichai, to właśnie 2025 r. będzie pod tym względem prawdziwie przełomowy. Jeśli Google dowiezie do końca AI Overviews, to jedno jest pewno – pozycjonowanie w Google nigdy nie będzie już wyglądało tak, jak kiedyś.
Co czeka nas w 2025 roku? Podsumowanie
Żegnając 2024 rok, można dojść do wniosku, że obserwowaliśmy kontynuację rozwoju AI. Ale oprócz tego nastąpił kolejny, ważny krok – implementacja rozwiązań AI bezpośrednio do SEO. Doskonałym tego przykładem jest właśnie AI Overviews, ale przecież nie tylko. Nowe projekty OpenAI, takie jak SearchGPT i BrowserGPT, a także informacje nt. identyfikacji treści, które poznaliśmy po Google API Leaks, pokazują jedno: granice między SEO a AI zaczynają się zacierać. Nie ma już “tylko SEO”, ale z drugiej strony moduły AI coraz bardziej uzależnione są właśnie od wyników wyszukiwania – swoich lub innych podmiotów.
Jeśli wierzyć słowom Sundara Pichai, 2025 r. ma być czasem przełomu Google. Pewne jest to, że jesteśmy w podobnym miejscu, co 25 lat temu. Otwiera się zupełnie nowy rynek, AI, a to oznacza, że od następnych miesięcy zależeć będzie przyszłość i kształt pozycjonowania oraz marketingu internetowego.
To wszystko w naszym podsumowaniu 2024 r. Widzimy się w 2025 r.!