Metody pozyskiwania Klientów – Inbound i Outbound Marketing

Postęp technologiczny sprawił, że reklama stała się tania i powszechna. Skutkiem tego jest fakt, że coraz mniej ufamy tradycyjnym formom reklamy. Statystyki pokazują, że nieliczni odwiedzający naszą stronę są gotowi do zakupu. 95% odwiedzających przegląda ją w celu poznawczym, natomiast 70% stanowi potencjalną grupę odbiorców, która może dokonać zakupu u nas bądź u konkurencji.

W celu uporządkowania strategii marketingowej firmy warto poznać pojęcia takie jak: inbound i outbound marketing. Co to takiego? Sprawdź!

Wszystko, co musisz wiedzieć o inbound i outbound marketingu

Czy inbound marketing jest lepszą metodą pozyskiwania klientów od outbound marketingu? Na który z nich warto postawić i czym dokładnie różnią się od siebie?

Inbound marketing to działania mające na celu zaangażowanie odbiorców, stymulowanie ich aktywności, i w efekcie, zainteresowanie ich produktami lub usługami. Jest to aktywny marketing przychodzący, skupiający się na prowadzeniu takich działań marketingowych, które spowodują, że nasza firma zostanie sama odnaleziona przez Klientów. Aby owocnie realizować strategię inbound marketingu należy umieszczać aktualne i atrakcyjne treści oraz rozpowszechniać je za pomocą odpowiednich kanałów komunikacji. Warto do takiej strategii marketingowej wykorzystać chociażby content marketing.

Dzięki inbound marketingowi możemy przyciągnąć tysiące potencjalnych klientów, poprzez wartościowe treści odpowiadające na ich potrzeby. W ten sposób budujemy relacje i przekonujemy do skorzystania z oferty.

Outbound marketing, nazywany inaczej push marketingiem. To metoda, której głównym celem jest pozyskiwanie Klientów oraz budowanie świadomości marki poprzez reklamę i promocję. Są to działania wychodzące (inicjowane przez daną firmę), kierowane do osób, które nie zawsze oczekują kontaktu z naszej strony. Przykładem takich działań może być telemarketing (cold calling, badania telefoniczne, akcje informacyjne, telesprzedaż), kampanie mailingowe – masowe wysyłki wiadomości elektronicznych, często przy wykorzystaniu narzędzi personalizujących daną wiadomość (personalized marketing).

Strategia outbound vs inbound maketing

Reklama typu outbound przynosi efekty tylko w momencie emisji, działania inbound budują wartość w długim okresie czasu.

Metody realizacji inbound i outband marketingu

Co zrobić aby Klient sam do nas przyszedł i został z nami na stałe?

Jeśli chcesz zastosować strategie inbound marketingu i sprawić, by klient sam do Ciebie przyszedł - zapoznaj się z pomocniczym, przykładowym lejkiem sprzedaży:

  • Zacznij od strategii marketingowej – określ, jaka jest Twoja misja, wizja, cele firmy
  • Określ kto jest twoim odbiorcą – wiek, płeć, jak zachowuje się w internecie, jakich informacji poszukuje
  • Przygotuj odpowiednią stronę docelową – ułatwiając kontakt, wysłanie zapytania, prosty zakup
  • Twórz wartościowe treści, uzupełniaj je o materiały graficzne lub wideo
  • Pamiętaj o marketingu, dobrej treści trzeba pomóc, należy je promować poprzez różne kanały, np. media społecznościowe, fora tematyczne i branżowe
  • Konwersja – to odpowiednia szansa na zbieranie leadów
  • Pielęgnuj powstałe leady i spraw, że staną się Klientami
  • Analizuj i udoskonalaj proces oraz modyfikuj go do nowych realiów

Jeżeli chcemy prowadzić skuteczne działania marketingowe, musimy nie tylko w sposób bezpośredni pozyskiwać nowych Klientów. Powinniśmy również budować świadomość funkcjonującej marki poprzez strategię inbound marketingu, dbać o rozpoznawalność marki, jak również o zaufanie Klientów.

Jedną z głównych różnic pomiędzy inbound a outbound marketingiem jest koszt prowadzonych kampanii. Kampanie zewnętrzne, realizowane poprzez druk ulotek, kontakt bezpośredni z potencjalnymi Klientami, są droższe i mniej efektywne w perspektywie czasu, od tych wewnętrznych – inboundowych, budujących długotrwałe relacje i wpisujących się na stałe wizerunek firmy u odbiorców.

FB Behance twitter Instagram