13 stycznia 2020 firma Google oficjalnie potwierdziła wdrożenie aktualizacji głównego algorytmu.
Aktualizacja ta nie dotyczy jednego wskaźnika, a całego systemu działania algorytmu. Co istotne, obejmuje ona zmiany w wyszukiwarce na całym świecie, a nie w wybranej lokalizacji. Wiele stron już od 12 stycznia zaczęło notować spadek widoczności.
Warto pamiętać, że zmiany w wynikach wyszukiwania mogą nie nastąpić od razu po aktualizacji algorytmu. Duża część stron zostanie przeanalizowana dopiero przy okazji mniejszych aktualizacji algorytmu.

Spis treści
Skutki aktualizacji algorytmu – przykład
Na poniższym przykładzie firm z branży dentystycznej widać zmianę widoczności w przypadku dwóch konkurencyjnych stron, wykres widoczności z Senuto odwrócił się na korzyść konkurencji, która notowała ostatnio spadek:

Nie ma jednego sposobu na przywrócenie pozycji. Ale nie znaczy to, że możemy pozostać bezczynni. Po wrześniowej aktualizacji algorytmu (2019) specjaliści Google podzielili się cenną wskazówką, dotyczącą możliwych działań po odnotowaniu spadków. W takim przypadku należy wykonać analizę wyników wyszukiwania i konkurencji, która plasuje się wyżej w wynikach. Szczególną uwagę należy poświęcić analizie contentu stron konkurencyjnych – czym różni się nasza strona od stron konkurencyjnych? Warto zaktualizować strategię tworzenia contentu i dopasować teksty na stronie do aktualnych trendów.
Dla ułatwienia na końcu artykułu umieściliśmy checklistę, w jaki sposób (pod jakim kątem) należy sprawdzić treść umieszczoną na stronie.
Stanowisko specjalistów Google w sprawie styczniowej aktualizacji algorytmu
Specjaliści Google wyjaśniają, że zmiany w algorytmie są w pewien sposób naturalne. Z aktualizacją jest jak z listą filmów. W każdym roku powstają nowe filmowe opowieści, które zasługują na wyższe miejsca w zestawieniu. Nowe filmy zastępują stare, bo są bardziej adekwatne do danego momentu historycznego, często nie znaczy to, że wcześniejsze produkcje są gorsze. Po prostu na ten moment, według kinomanów inne filmy powinny zająć pierwsze miejsca.
Google robi porządki w wyszukiwarce. Ponownie ocenia strony na podstawie treści i aspektów technicznych, które wcześniej były pomijane lub brane pod uwagę, a teraz już nie są istotne. Dopasowuje wyszukiwarkę do potrzeb użytkowników. Zmienia nawet jej wygląd! Chwilę przed wdrożeniem głównej aktualizacji, wprowadzona została zmiana układu SERP, od tego momentu przy tytule pokazywanej strony widnieje ikona firmy (tzw. favicon). Poniżej przykład wyników z faviconami

Co może wpływać na widoczność strony w wyszukiwarce Google?
Czynniki wpływające na ranking strony zmieniają się wraz z aktualizacjami. Algorytm kieruje się prawie 200 elementami przy ocenie strony. Część z nich, np. ilość pozyskiwanych linków prowadzących do strony, nie zmienia się od lat. W poprzednim artykule opisaliśmy 14 najważniejszych czynników rankingowych, zachęcamy do poznania tej listy.
W tym momencie warto zwrócić uwagę, że samo umieszczenie słów kluczowych na stronie nie będzie wystarczającym sygnałem rankingowym. Teksty na stronie oceniane są nie tylko przez samą treść, ale również przez takie czynniki jak linkowanie wewnętrzne, czas ładowania podstrony czy współczynniki odrzuceń. Google potwierdza, że content stanowi bardzo ważny element budowania widoczności, dlatego warto przejrzeć stronę, czy jest ona zgodna ze standardami określonymi przez autora wyszukiwarki.
Checklista contentu na Twojej stronie
Google przygotowało oficjalną checklistę z pytaniami, które należy sobie zadać w przypadku spadków widoczności strony. Lista wraz z komentarzem dostępna jest na stronie: What webmasters should know about Google’s core updates. Przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych pytań, jakie należy sobie zadać przy badaniu contentu strony:
Jakość contentu
- Czy treść umieszczona na stronie zawiera pełny, merytoryczny, kompleksowy opis tematu?
- Czy treść na stronie zawiera oryginalne, interesujące dla odbiorców informacje, raporty, wyniki badań, analizy?
- Czy treść jest unikalna, nawet jeśli bazuje na informacjach z innego źródła, czy dostarcza dodatkowej wartości odbiorcom?
- Czy tytuł i nagłówki na stronie zawierają pomocne i opisowe streszczenia treści? Czy są one skomponowane z szacunkiem do odbiorcy (unikają szokujących wezwań do działania, nie są zbyt nachalne)?
- Czy Twoja strona jest stroną, którą poleciłbyś znajomym, rodzinie? Dodał do ulubionych zakładek?
- Czy chciałbyś i widziałbyś content umieszczony na swojej stronie w postaci druku – książki, magazynu, encyklopedii? Czy treść na stronie jest na tyle zachęcająca, by ktoś po nią sięgnął w księgarni?
Wiarygodność
- Czy treść umieszczona na stronie przedstawia informacje w sposób wiarygodny? Sprawia, że ufasz autorowi? Czy na Twojej stronie znajdują się odniesienia do źródeł? Informacje o autorze lub wydawcy? Czy istnieje podstrona autora lub strona “O nas”?
- Czy content tworzy osoba, która bardzo dobrze zna swoją dziedzinę, która działa w branży, jest autorytetem w swojej dziedzinie?
- Czy treść zawiera łatwe do zidentyfikowania błędy rzeczowe?
Pytania dotyczące prezentacji contentu
- Czy treść jest dobrze przygotowana do publikacji? Bez błędów ortograficznych, stylistycznych? Przejrzyście opublikowana (zawiera nagłówki, pogrubienia)? Czy teksty zostały starannie przygotowane, przemyślane, czy napisane na kolanie?
- Czy publikacja tekstów wynika z opracowanego planu publikacji, czy są to przypadkowe teksty tworzone przez zewnętrznych autorów niezwiązanych z tematem?
- Czy zawierają logicznie uzasadnione linkowanie wewnętrzne?
- Czy w treści nie ma zbyt wielu reklam, irytujących wezwań do działania? Czy tekst nie jest przerywany banerami niezwiązanymi z tematem?
- Czy treść poprawnie wyświetla się na urządzeniach mobilnych?
Pytania porównawcze
- Czy teksty opublikowane na Twojej stronie mają istotną wartość w porównaniu z innymi, konkurencyjnymi stronami?
- Czy teksty na Twojej stronie służą prawdziwym zainteresowaniom odwiedzających witrynę, czy zostały stworzone wyłącznie przez kogoś, kto próbuje zgadnąć, że będą one dobrze ocenione w wyszukiwarce?
Jeśli notujesz takie spadki widoczności po styczniowej aktualizacji algorytmu, przyjrzyj się swojej stronie. Przejdź checklistę odnośnie contentu i sprawdź optymalizację strony. Skorzystaj z narzędzia Page Speed Insights, by przeanalizować czas ładowania witryny. Zaktualizuj niezbędne ustawienia. I czekaj. W przypadku aktualizacji algorytmu niezbędna jest cierpliwość. Jeśli dbasz o swoją stronę, jej jakość i wartość dla użytkowników, to z pewnością zła passa się odwróci i strona ponownie wskoczy na wysokie pozycje.