Doświadczenia użytkowników a widoczność strony – nowe czynniki rankujące w 2021

W 2021 roku pojawią się nowe czynniki wpływające na ranking strony w wynikach wyszukiwania organicznego. Twórcy najpopularniejszej wyszukiwarki w sieci jeszcze bardziej chcą podkreślić wagę użyteczności stron internetowych i zwrócić uwagę na doświadczenia użytkowników. Aktualizacja algorytmu zostanie wdrożona nie wcześniej niż w 2021 roku. 6 miesięcy przed wdrożeniem ma pojawić się oficjalny komunikat. Mamy więc czas na udoskonalenie swoich stron.

Page Experience Signals a doświadczenia użytkowników

Już dziś warto zapamiętać hasło: page experience. Będzie ono często używane, jeśli Google rzeczywiście wdroży planowane zmiany. O użyteczności i doświadczeniach użytkowników stron www pisaliśmy już dużo wcześniej. Aspekty funkcjonalności i przyjazności witryn od dłuższego czasu są tematem rozmów specjalistów SEO. Pod pojęciem page experience signals kryją się istniejące czynniki rankingowe, takie jak: 

  • szybkość serwisu
  • certyfikat SSL (czyli zabezpieczenie https)
  • dostosowanie strony do urządzeń mobilnych (smartfony, tablety)
  • bezpieczeństwo witryny (brak wirusów, malware)
  • autorytet strony, obecność w social media, moc domeny

Do powyższych czynników mają dojść nowe elementy, takie jak: 

  • zaangażowanie użytkowników – czas, jaki użytkownicy poświęcają na przeglądanie strony
  • interakcje – czy użytkownicy otrzymują informacje, jakich poszukują
  • głębokość wizyty – ilość podstron, które otwiera użytkownik odwiedzający stronę

Google zaleca sprawdzanie podstawowych wskaźników internetowych, czyli zestawu danych mierzących rzeczywiste wrażenia użytkownika. Wrażenia te mają bezpośredni związek ze stabilnością wizualną (CLS), interaktywnością (FID) oraz wydajnością (LCP). Optymalizacja www pod kątem jakości i UX to klucz do długofalowego sukcesu strony w sieci. Wskaźniki opracowane przez firmę Google mają pomóc właścicielom stron i marketingowcom w zdefiniowaniu problemów i udoskonaleniu witryn. Wskaźniki te możemy analizować w Google Search Console.

podstawowe wskaźniki internetowe

Stabilna wizualnie strona internetowa – CLS

CLS (zbiorcze przesunięcie układu) to wskaźnik stabilności wizualnej. Z pewnością nie raz korzystaliście ze strony, która Was zaskakiwała w negatywnym znaczeniu. Nagłe zmiany układu, wyskakujące okienka, przesuwające się buttony do kliknięcia kolejnej strony, nakładające się reklamy sponsorowane czy pojawiające się niewiadomo skąd animacje, wpływają na stabilność wizualną strony. W ocenie Google to szkodliwe rozwiązania, mogące prowadzić do dezorientacji użytkownika i klikania w niechciane linki. W poniższym przykładzie widać, czym jest niestabilność wizualna strony:

Niespodziewany ruch contentu umieszczonego na stronie zazwyczaj jest spowodowany dodawanymi dynamicznie elementami DOM lub asynchronicznym ładowaniem zasobów. Winowajcą może być również obrazek lub film o nieokreślonych wymiarach, widget zmieniający dynamicznie swoje rozmiary i nie tylko.

Niski wskaźnik stabilności wizualnej może spowodować obniżoną wydajność strony, szczególnie u użytkowników, którzy nie posiadają wydajnych urządzeń. Dzieje się tak, ponieważ przerysowanie layoutu jest dla przeglądarek kosztowną operacją – w szczególności na stronach z dużą ilością elementów, rozbudowanym drzewem DOM.

Wydajność Largest Contentful Page – LCP

LCP (największe wyrenderowanie treści) to wskaźnik czasu, jakiego potrzebuje strona, by załadować największy element treści znajdujący się na otwieranej podstronie. Elementem może być tekst, film czy grafika. To ważny wskaźnik informujący o tym, że wywoływany adres URL naprawdę się wczytuje. Wydajna strona internetowa to taka, która największy element treści ładuje w czasie krótszym niż 2,5 sekundy.

Interaktywna strona – wskaźnik FID

Wskaźnik FID mierzy czas do pierwszej interakcji użytkownika na stronie. To czas, jaki mija od momentu kliknięcia w link lub przycisk do momentu odpowiedzi przez przeglądarkę. FID nie powinien przekroczyć 100 milisekund. Strona powinna szybko reagować i pozwolić na dalszą eksplorację contentu. Google interaktywność postrzega jako sprawną odpowiedź na zapytania użytkowników.

Core Web Vitals – FID, CLS, LCP

Opisane wskaźniki analizy stron wchodzą w zestaw wskaźników zwany Core Web Vitals. Planowana zmiana niesie za sobą zmianę perspektywy analizy stron. Istotne staną się wrażenia użytkownika i tzw. przyjemność płynąca z korzystania z interfejsu strony, a nie tylko dane wskazywane przez Page Speed Insights. 


Mimo że zmiany mają wejść w życie najwcześniej w 2021 roku, to warto już dziś przeanalizować swoją witrynę pod kątem użyteczności i UX strony. Jeśli masz wątpliwość, czy Twoja strona www jest użyteczna, przyjazna i dobrze rokuje, skontaktuj się z nami. Pomożemy w analizie i interpretacji wyników z Search Console!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *