Dlaczego moja strona internetowa widoczna jest na słowa kluczowe, których nie chcę?

Dlaczego moja strona internetowa widoczna jest na słowa kluczowe, których nie chcę?

Zajrzałeś do Google Search Console bądź innego narzędzia i zorientowałeś się, że Twoja strona internetowa jest widoczna w wynikach wyszukiwania Google na dziwne słowa kluczowe. Nie wiesz, co stanowi przyczynę ani czy taki stan rzeczy może zaszkodzić pozycjonowaniu. Być może przy okazji strona nie jest widoczna na frazy, na których Ci zależy. Co zatem zrobić, żeby te dziwne słowa nie zaszkodziły witrynie, a pożądane, niosące ruch i sprzedaż pojawiły się w indeksie? Tłumaczymy!

Pozycjonowanie strony a dobór słów kluczowych

Przed rozpoczęciem procesu pozycjonowania powinno się przeprowadzić audyt strony internetowej klienta (Twojej) i analizę stron rywali. W oparciu o uzyskane dane tworzy się strategię SEO, której element stanowi dobór słów kluczowych. Ostatni punkt jest bardzo ważny, ponieważ w następnych miesiącach to właśnie na te frazy zostanie położony nacisk. Finalnie odpowiednia podstrona – przypisana konkretnym frazom – ma się pojawić na pierwszej stronie w wyszukiwarce Google, gdzie zobaczą ją potencjalni klienci.

Dobór słów kluczowych – liczbę, ocenę jakości i trafności oraz konkretne propozycje – ustala się z właścicielem strony internetowej. Strategia SEO powinna obejmować nie tylko frazy popularne, które z uwagi na dużą konkurencyjność wypracowuje się pół roku lub nawet dłużej, ale także mniej popularne i bardziej szczegółowe słowa z długiego ogona. Niezależnie od rodzaju, wszystkie one przyczyniają się niekiedy do zabawnych rezultatów widocznych w Google Search Console i innych narzędziach, o czym przeczytasz w dalszej części artykułu.

Dlaczego moja strona internetowa widoczna jest na słowa kluczowe, których nie chcę?

W zakresie doboru słów kluczowych i szybkości docierania na pierwszą stronę w wyszukiwarce Google odsyłamy Cię do dwóch artykułów:

Na jakie słowa kluczowe strona internetowa jest widoczna w Google?

Warto wiedzieć, że widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwarki Google jest o wiele większa, niż można by się spodziewać. Nawet jeśli do pozycjonowania wybierzesz konkretną liczbę fraz – dla przykładu 20 – wyszukiwarka Google zaindeksuje podstrony na o wiele (!) więcej. Możesz sprawdzić, na ile Twoja witryna widoczna jest już teraz. Prawdopodobnie odkryjesz, że w spisie słów kluczowych znajdują się dziesiątki, setki czy tysiące fraz – w zależności od wielkości i wieku witryny – niekiedy zaskakujących i niezrozumiałych.

Dlaczego tak się dzieje? I czy to źle, czy raczej dobrze?

Dlaczego strony internetowe są widoczne na tysiące słów kluczowych?

Sensem istnienia i celem wyszukiwarki Google jest odpowiadanie na zapytania użytkowników. Kiedy ci wpisują w okno wyszukiwania frazę, Google musi błyskawicznie przejrzeć miliony zaindeksowanych stron internetowych – ba! każdą podstronę tych stron – i ocenić, który wynik wyszukiwania jest najbardziej dopasowany do owej frazy. Natychmiast odrzuca witryny, na których dane słowo nie pojawia się wcale bądź nie wynika z kontekstu (warto wiedzieć, że algorytm Google rozumie także kontekst). Z reszty stron internetowych tworzy swoisty spis treści czy też ranking, ustawiając je od potencjalnie najbardziej do potencjalnie najmniej dopasowanej.

Jeżeli algorytm uzna, że Twoje treści odpowiadają na wpisaną przez użytkownika frazę choćby w najmniejszym stopniu, witryna będzie widoczna w Google, nierzadko jednak na bardzo dalekiej pozycji. Natomiast jeśli Twoje treści dotyczą zupełnie innych zagadnień, strona nie jest widoczna w Google, i tyle.

Czy to dobrze, że strona została zaindeksowana na tysiące fraz?

Algorytm oceniający strony internetowe i ustalający ich kolejność w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy zdecydowanie nie jest algorytmem szkodliwym. Jeśli w efekcie jego pracy Twoja strona jest widoczna w Google na dziwne frazy, nie powinieneś się tym przejmować. Możesz potraktować to zjawisko jako obojętne i zignorować. Możesz też potraktować je jako… zaletę!

W wynikach wyszukiwania nie pojawia się byle co. Jeżeli z milionów stron internetowych to właśnie Twoja została wytypowana jako na tyle wartościowa, by pojawić się w wynikach wyszukiwania Google i pomóc użytkownikowi, znaczy to, że algorytm ocenia ją pozytywnie. Tylko się cieszyć! 

Czy to dobrze, że strona została zaindeksowana na tysiące fraz?

PS To normalne, że jeden adres URL może być widoczny w wynikach wyszukiwania Google na wiele fraz – i tych pożądanych, i tych niespodziewanych, dziwnych.

Dziwne frazy kluczowe, niedopasowane do strony internetowej – skąd się biorą?

No dobrze, ale z czego właściwie wynika fakt, że strona jest widoczna w Google na dziwne frazy? Powodów jest mnóstwo. Wśród najpopularniejszych znajdują się zaprezentowane poniżej.

Słowo kluczowe w treści witryny

Słowo kluczowe zostało wymienione w treści witryny. Mogło pojawić się w artykule, opisie produktu, historii firmy. Zauważ, że zakładki takie jak historia, cele czy motto firmy zawierają ogrom słów niezwiązanych stricte z ofertą. To ogromne pole do indeksacji dziwnych fraz.

Słowo kluczowe na podstronie, która nie powinna być widoczna

Część strony internetowej w ogóle nie powinna pojawić się w wynikach wyszukiwania. Wszelkie podstrony typu regulamin, polityka prywatności, polityka cookies, koszyk czy landing page albo zawierają treści bezwartościowe i zduplikowane (np. skopiowane z innych stron internetowych, na których opublikowano podobny regulamin), albo wręcz nie zawierają treści (roboty Google widzą tylko to, co zapisane tekstowo). Jeżeli nie zablokujesz ich przed indeksacją, stronę internetową będzie się dało wyszukać poprzez dziwne frazy występujące na tych właśnie podstronach.

Metody zarządzania indeksacją, m.in. poprzez komendę User-agent: * Disallow: / w pliku robots.txt (niezalecaną) i meta tag noindex w nagłówku strony (zalecany) – opisaliśmy w artykule: Jak usunąć stronę z wyszukiwarki Google?

Dziwne frazy kluczowe, niedopasowane do strony internetowej - skąd się biorą?

Komentarze i inne treści tworzone przez użytkowników

Strona wyświetla się na słowa, których użyli użytkownicy. Jeżeli masz na stronie sekcję komentarzy, opinii bądź recenzji, klienci mogą przypadkiem użyć frazy, którą algorytm wyszukiwarki Google uzna za wartościową. Uwaga! Jeżeli użytkownicy tworzą treści w panelu klientów, czyli na podstronie, do której dostępu chroni hasło, wykorzystane w nich słowa nie zostaną zaindeksowane. Roboty Google nie mają dostępu do treści zabezpieczonych hasłem.

Frazę można wyczytać z kontekstu treści

Z wyników wyszukiwania można trafić na Twoją witrynę za pośrednictwem fraz, które nie zostały użyte w treści, ale wynikają z kontekstu. Przykładem mogą być „kolektory słoneczne”, które zapewnią widoczność stronie sprzedającej panele fotowoltaiczne. Jak wspomnieliśmy, algorytm Google rozumie kontekst wypowiedzi, dzięki czemu może wyświetlić inne wyniki osobie szukającej odpowiedzi na pytanie, ile panele kosztują bądź jaka firma oferuje najlepsze, inne zaś takiej, którą interesuje naprawa, pielęgnacja czy sprzedaż. Zdarza się jednak, że kontekst odczytywany jest błędnie, co tym bardziej przyczynia się do widoczności strony na dziwne, niezrozumiałe frazy.

Frazę można wyczytać z kontekstu treści

Zajęcie pozycji w wyszukiwarce jedynie na część frazy

Możesz zająć pozycję w indeksie wtedy, kiedy na Twojej stronie pojawi się jedynie część poszukiwanej przez użytkownika frazy. Sprawdź, w jaki sposób to działa, wpisując w Google jakąś długą frazę. Weźmy na przykład: „banany mają śliczny żółty kolor”. Już na pierwszej stronie indeksu zobaczysz wyniki, pod którymi jedno słowo zostało skreślone – w tym wypadku „śliczny”. Taka sytuacja oznacza, że owo słowo nie występuje w treści na stronie, mimo tego wynik potencjalnie spełnia oczekiwania użytkownika.

Powiązanie strony internetowej z frazą za pomocą linków

Pojawienie się strony w indeksie na dziwne słowa kluczowe ma miejsce także w przypadku wykorzystania linków na stronach zewnętrznych. Weźmy na przykład forum lub blog, na którym użytkownicy wymieniają się poradami. Jeśli jeden z klientów postanowi polecić Twoje usługi, wklei link i w anchorze – bądź nawet tuż obok linku – wykorzysta jakieś słowo kluczowe, które algorytm Google uzna za dopasowane do treści dostępnej po kliknięciu w odnośnik, strona zostanie z nim powiązana.

Linki wraz z anchorami sprawdzisz np. w płatnych narzędziach Ahrefs bądź Majestic. Więcej o weryfikacji linków przeczytasz w artykule: Sprawdzanie linków do strony – jak to robić?

Powiązanie strony internetowej z frazą za pomocą linków

Artykuł zawierający wiele słów, niekoniecznie obok siebie

Nierzadko odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego do mojej strony z wyszukiwarki Google prowadzą dziwne frazy?”, należy szukać na blogu będącym częścią Twojej domeny. To istna skarbnica wyrazów gotowych do zaindeksowania.

Trudno nie zauważyć, że każdy artykuł składa się z wielu słów. Nie mamy na myśli tylko preferowanych słów kluczowych, które są niezwykle ważne pod kątem SEO, ale słowa ogółem. Kiedy roboty Google trafiają na witrynę i zaczynają badać teksty, mogą… skleić wyrazy stojące nawet daleko od siebie. Weźmy na przykład artykuł, który zawiera następujące dwa zdania:

  • „Na wakacje warto pojechać w góry.”
  • „Na Kubie można polegać, więc powiedziałem mu: nie zapomnij spakować powerbanku!”.

Mimo iż z kontekstu wynika, że autor treści opisuje wyprawę w góry, artykuł może pojawić się wśród wyników wyszukiwania na frazę „wakacje na Kubie”. Po pierwsze frazę tę da się skleić ze słów występujących w treści, po drugie cała strona internetowa poświęcona jest podróżom. Jeśli dojdą do tego inne pozytywne przesłanki, np. autor pisał w przeszłości o wycieczkach zagranicznych, może nawet wspomniał coś o Kubie, zwiększy się szansa, że algorytm zapewni stronie pozycję na dziwną frazę, o którą właściciel przecież nie zabiegał.

Artykuł zawierający wiele słów, niekoniecznie obok siebie

Słowa na stronie internetowej – w treści głównej i szablonie

Masz szansę pojawić się na liście wyników wyszukiwania nawet wtedy, kiedy fraza zostanie sklejona ze słów występujących w obrębie całej podstrony, a nie tylko konkretnej treści, np. artykułu. Doskonałym przykładem są strony dysponujące rozbudowanym menu, tagami w stopce lub bocznej kolumnie bądź dodatkowym tekstem stanowiącym stały element szablonu, chociażby opisem idei firmy czy profilem autora.

W związku z powyższym roboty Google mogą wziąć słowo z treści artykułu, np. „tanie”, i słowo ze stopki, np. „wakacje”, mimo iż jest to strona restauracji. Pierwsze słowo pojawiło się w kontekście poradnika na temat warzyw, które są „zdrowe i tanie”, drugie zaś promuje położony w pobliżu hotel, który właściciele restauracji polecają w sezonie wakacyjnym.

Słowa na stronie internetowej - w treści głównej i szablonie

Pożyteczne słowo kluczowe na stronie internetowej vs. dziwne – przykłady

Aby ukazać Ci, na jakie dziwne słowa strona może być widoczna w Google, wzięliśmy na warsztat blog poświęcony recenzjom słodyczy. Pożądane frazy, na które jest widoczny, to m.in.: dare baton, yogo wafel, polskie słodycze, cukierek milky way kcal, fruvita skyr. Wszystkie te produkty zostały przedstawione na blogu, a teksty zawierają powtórzenia fraz (przy czym nie zawsze słowa występują przy sobie; liczy się kontekst!).

Blog zyskał pozycje w wyszukiwarce Google również na takie frazy:

  • nadgorliwość gorsza od faszyzmu – ponieważ w jednym artykule pojawiła się ta sentencja,
  • pąsowy kolor – ponieważ fraza została wymieniona w treści, mimo iż artykuł nie był jej poświęcony,
  • mleczny start kaszka gdzie kupić – ponieważ na blogu pojawiła się ta kaszka, chociaż autorka wcale nie napisała, gdzie można ją obecnie kupić (wyszła ze sprzedaży),
  • ananas z puszki kalorie – ponieważ na blogu pojawił się tekst dotyczący jogurtu o smaku ananasowym,
  • wstążki allegro – absolutny hit słów kluczowych! Zrecenzowanym na blogu produktom przyznawana jest ocena ze wstążką, jeśli się wyróżniają. W tym wypadku produkt dostał taką ocenę. Natomiast Allegro jest marką czekolad, która pojawia się w formie tagu w panelu bocznym bloga. Roboty Google połączyły część nazwy oceny ze słowem występującym w szablonie – przypadkowo zbieżnym z nazwą portalu aukcyjnego – i ot, strona jest widoczna w Google na kompletnie niedostosowaną do niej frazę.
Pożyteczne słowo kluczowe na stronie internetowej vs. dziwne - przykłady

Jak zadbać o korzystną widoczność w wynikach wyszukiwania?

Oczywiście widoczność widoczności nierówna. Jeżeli strona nie jest widoczna na frazy, na których Ci zależy, za to pojawia się w wynikach wyszukiwania Google na mnóstwo innych, dziwnych – należy podjąć działania SEO. Również w sytuacji, w której witryna cieszy się widocznością na wiele słów kluczowych, niestety na każde znajduje się na odległej pozycji, do której nie docierają użytkownicy, warto podjąć się działań SEO.

Pozycjonowanie strony warto rozważyć, kiedy:

  • strona internetowa jest widoczna na liczne słowa kluczowe, częściowo w top 10, ale tylko takie, które nie przynoszą konwersji,
  • witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania na liczne słowa kluczowe, ale tylko takie, które nie przynoszą konwersji, na dodatek zajmuje odległe pozycje,
  • strona występuje w wyszukiwarce Google na różne słowa kluczowe, ale te, na których zależy właścicielowi, zajmują odległe pozycje,
  • strona już pojawia się na wartościowe frazy, ale chcesz zwiększyć jej widoczność na kolejne słowa.
Jak zadbać o korzystną widoczność w wynikach wyszukiwania?

Nie trzeba się natomiast przejmować, jeśli masz lub stopniowo zwiększasz widoczność na preferowane słowa, a przy okazji algorytm łapie dodatkowe, dziwne frazy. To dobry znak – świadczy, że roboty Google zaczynają badać Twoją stronę częściej i uważniej. Wraz z dziwnymi frazami bez wątpienia zaindeksują parę korzystnych, o których nie pomyślałeś.

Strona nie jest widoczna na słowa kluczowe, na których Ci zależy – co robić?

Jeżeli chcesz docierać do nowych klientów, a obecnie Twoja strona zajmuje odległe pozycje na preferowane słowa, konieczne będzie podjęcie działań SEO. Zgłoś się do agencji, która przyjrzy się jakości witryny i oceni, ile prac i jakich należy wykonać. Jeśli potrzebne są treści, stworzy je. Jeśli linki zwrotne, zajmie się pozyskiwaniem. Do tej pory możesz podpatrzeć w narzędziach bądź na stronach www konkurencji, na jakie słowa kluczowe pozycjonują się Twoi rywale.

Wykorzystaj te same słowa i rozbuduj je o dodatkowe, by załapać się na długi ogon. Przykładowo jeśli Twoja konkurencja powtarza frazę „buty damskie”, Ty wykorzystaj „buty damskie czarne”, „buty damskie na lato”, „buty damskie czarne na lato” itp. Wówczas pojawisz się w wynikach wyszukiwania Google częściej. Warto też pamiętać, że im bardziej sprecyzowane zapytanie (fraza), tym użytkownik jest bardziej nastawiony na zakup. Na pozyskaniu takiej osoby powinno Ci zależeć.

Strona nie jest widoczna na słowa kluczowe, na których Ci zależy - co robić?

Jak i gdzie sprawdzić słowa kluczowe stron internetowych?

W dowolnej chwili możesz sprawdzić, jakie słowa obecnie prowadzą do Twojej witryny. Zrobisz to narzędziami darmowymi i płatnymi. Szczególnie polecamy Google Search Console, z którego korzystanie jest bezpłatne, a narzędzie pozwala weryfikować widoczność strony internetowej na każdym etapie pozycjonowania czy nawet po prostu istnienia. Dodatkowo umożliwia sprawną komunikację z firmą Google i niejako zarządzanie widocznością strony w wynikach wyszukiwania.

I Darmowa weryfikacja – Google Search Console

Na początku możesz sprawdzić, na jakie dziwne słowa kluczowe widoczna jest Twoja strona internetowa, w narzędziu Google Search Console. W zakładce „Skuteczność” znajdziesz widok „Wyniki wyszukiwania”. Tutaj dostępna jest lista fraz i średnich pozycji, na których pojawia się Twoja strona. Możesz też zweryfikować liczbę wyświetleń i kliknięć oraz wskaźnik średniego CTR – liczbę kliknięć przypadających na liczbę wyświetleń (im większy, tym lepiej).

Darmowa weryfikacja - Google Search Console 1

Chcesz wiedzieć, którą konkretnie stronę wyszukiwarka Google wyświetla w odpowiedzi na daną frazę? Kliknij tę frazę, a następnie zmień widok z pierwszej zakładki tabeli („Zapytania”) na drugą: „Strony”. Zdarza się, że na jedno słowo widocznych jest kilka podstron. Jeżeli ta najważniejsza znajduje się w top 10, a reszta na odległych pozycjach, nie ma się czym przejmować. Natomiast jeśli dwie podstrony biją się o pozycję, może dojść do kanibalizacji i jedna wypchnie z wyszukiwarki drugą. Aby tego uniknąć i zachować w indeksie ważniejszą, przebuduj treści tak, by preferowana fraza na jednej pojawiała się częściej, z drugiej zaś zniknęła. Możesz też wskazać adres kanoniczny.

Darmowa weryfikacja - Google Search Console 2

W zakresie ustawiania adresów kanonicznych i pokrewnych przekierowań odsyłamy Cię do poradnika: Przekierowanie 301 czy adres kanoniczny (rel=”canonical”)?

II Płatne sprawdzanie: Senuto, Semstorm, podobne witryny

Podczas gdy Google Search Console pozwala zweryfikować jedynie frazy Twojej witryny, płatne narzędzia biorą pod lupę dowolne strony internetowe. Za pomocą serwisów takich jak Semstorm czy Senuto dowiesz się, na jakie słowa widoczne są strony internetowe Twoich konkurentów. Mało tego! Podpatrzysz również frazy wykorzystywane do płatnej promocji w Google Ads.

Płatne sprawdzanie: Senuto, Semstorm, podobne witryny 1

Sprawdź, które słowa są wspólne dla Ciebie i rywali, na które zaś Twoja witryna nie jest widoczna. Nie zapomnij o porównaniu pozycji. Jeśli Twoja strona wyświetla się niżej od konkurencyjnej, możesz popracować nad daną frazą. Poświęć jej artykuł na blogu, powtórz ją więcej razy w opisie kategorii, nazwij w ten sposób podstronę (fraza może pojawić się w adresie URL).

W kwestii wykorzystywania słów kluczowych rywali polecamy artykuł: Reklamowanie i pozycjonowanie na frazy konkurencji – czy wolno to robić?

Płatne sprawdzanie: Senuto, Semstorm, podobne witryny 2

Na liście fraz w płatnych narzędziach znajdziesz zarówno te pożądane, jak i dziwne. Wspomnieliśmy już, że w przypadku tych drugich nie musisz robić niczego. I tak zazwyczaj pojawiają się na odległej pozycji. Natomiast pracuj nad korzystnymi, by trafiły do top 10 i przyniosły Ci ruch.

Wypracuj pozycje na mocne frazy – sam lub z agencją

Nic nie stoi na przeszkodzie, byś działania SEO prowadził samodzielnie. W przytoczonym wcześniej artykule – na temat czasu trwania pozycjonowania – wyjaśniliśmy jednak, że warto zaufać specjalistom. W wielkim skrócie chodzi o maksymalne wykorzystanie potencjału strony internetowej, m.in. za pomocą doboru właściwych słów kluczowych, i uniknięcie błędów. Źle poprowadzone SEO może doprowadzić do utraty widoczności na ważne frazy bądź spadku ruchu na stronie i konwersji (chociażby przez kanibalizację wyników wyszukiwania).

Jeżeli masz podstawową wiedzę o pozycjonowaniu stron – super! Zajrzyj na nasz blog i zapoznaj się z poradnikami dotyczących zagadnień, które wciąż budzą Twoje wątpliwości. Przygotuj strategię SEO i śmiało zmierzaj ku pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Powodzenia. 

Na początek możesz samodzielnie przeprowadzić audyt strony internetowej, posługując się wskazówkami z artykułów:

Wypracuj pozycje na mocne frazy - sam lub z agencją

Natomiast jeśli Twoja strona nie jest widoczna na preferowane frazy, a Ty nie masz ochoty zajmować się pozycjonowaniem sam, wyślij nam wiadomość. Przeprowadzimy Twoją stronę internetową przez proces weryfikacji jakości szybko i bezboleśnie, po czym rozpoczniemy wędrówkę w górę indeksu. Czekamy na Ciebie!