jak ustawić tag canonical

Czym jest tag canonical? Kiedy warto stosować adresy kanoniczne?

  • Kiedy warto i kiedy należy stosować adresy kanoniczne?
  • Czym jest przekierowanie 301?
  • Kiedy lepiej stworzyć przekierowanie 301 niż canonical?

Metatag canonical pozwala rozwiązać często występujący problem, jakim jest duplikacja treści. Ustawiając tag canonical, wskazujemy robotom Google, która strona jest dla nas najważniejsza.

Co to jest adres kanoniczny?

Google, szukając odpowiedzi na zapytanie użytkownika, napotyka się na strony o takiej samej lub bardzo podobnej treści. W takiej sytuacji wyszukiwarka dokonuje oceny wszystkich zaindeksowanych stron ze zduplikowaną treścią i wybiera spośród nich tę, którą uzna za najbardziej wartościową. Adres URL, który wyświetli się najwyżej w wynikach wyszukiwania, nazywamy adresem kanonicznym.

Wybór wyszukiwarki nie zawsze musi odpowiadać naszym oczekiwaniom. Dzięki atrybutowi canonical możemy podpowiedzieć robotom Google’a, która strona – według nas – powinna pojawić się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Określenie adresu kanonicznego nie jest zobowiązujące dla wyszukiwarki Google, jednak w zdecydowanej większości przypadków strona z tym atrybutem jest traktowana priorytetowo.

Kiedy należy stosować tag canonical?

Tag canonical warto zastosować, gdy:

  • w sklepie internetowym znajduje się kilka wariantów tego samego produktu,
  • po umieszczeniu wpisu blogowego w różnych działach zostaną mu przypisane różne adresy URL,
  • jedna strona ma kilka wersji – na urządzenia stacjonarne i urządzenia mobilne.

Tag canonical stosowany jest także w przypadku paginacji stron. Jest to jedno z rozwiązań, gdy opis kategorii powiela się na kolejnych podstronach. Jednak w tej sytuacji najczęściej rekomendowanym sposobem na uniknięcie duplikacji jest usunięcie tekstu z drugiej i każdej kolejnej podstrony.

Jak ustawić tag canonical na stronie?

Metatag canonical dodajemy w sekcji <HEAD> na stronie, na której znajduje się zduplikowana treść. W ten sposób informujemy roboty Google’a, że zależy nam na wysokich pozycjach strony wskazanej w tagu canonical. Prawidłowy zapis wygląda następująco:

<link rel=”canonical” href=”http://strona-glowna/preferowany-produkt/” />

Inaczej ustawiamy adres kanoniczny, gdy powielone treści nie są zapisane w dokumencie HTML, a w PDF, który udostępniamy na kilku różnych stronach. W tym przypadku adres kanoniczny konfigurujemy na serwerze, ustawiając metatag:

Link: <http://strona-glowna/preferowana-strona.pdf>; rel=”canonical”

Tag canonical w Yoast SEO

Właściciele stron zbudowanych na CMS WordPress, którzy korzystają z wtyczki YOAST SEO mają nieco ułatwione zadanie z dodawaniem canonicali, wystarczy zaprojektować strukturę adresów url i uzupełnić pole:

W darmowej wersji wtyczki Yoast SEO -> Zaawansowane -> Kanoniczny URL

Jak nie ustawiać tagów kanonicznych?

Implementacja atrybutów canonical nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Adresy kanoniczne często ustawiają właściciele serwisów, nie angażując programisty. Podążając za wskazówkami supportu Google’a, jesteśmy w stanie samodzielnie skonfigurować tagi. Należy przy tym pamiętać, by nie popełniać błędów, o których wspominają specjaliści.

W trakcie wprowadzania tagu canonical należy:

  • upewnić się, że podajemy prawidłowy link – zwróćmy uwagę na poprawną pisownię, sprawdźmy, czy nie ma literówek w adresie,
  • upewnić się, że adres kanoniczny zawiera wartościową treść – zdarza się, że tag canonical ustawiany jest na stronę, na której znajdują się treści mniej wartościowe lub okrojone względem strony, na której umieszczamy tag,
  • upewnić się, czy adres, który ma być adresem kanonicznym nie jest blokowany przez roboty Google’a, np. czy nie jest na nim ustawiony atrybut noindex,
  • wprowadzać tylko jeden tag canonical na jednej stronie – jeśli na jednej stronie atrybut canonical wprowadzimy kilkukrotnie, Google zignoruje każdy tag,
  • umieszczać tag w sekcji <HEAD> lub w nagłówku http – nigdy w body.

Należy unikać tagowania kanonicznego „łańcuszkowego”. Nie warto ustawiać atrybutu canonical na stronie C, który będzie prowadził do strony B, by następnie na stronie B ponownie ustawić metatag, prowadzący do strony A. Takie działania mogą utrudnić robotom Google poprawne odczytanie tagów. Również sami możemy stracić kontrolę nad tym, który adres wybraliśmy na kanoniczny.

Który adres URL jest kanoniczny według Google?

Skorzystaj z dostępnego narzędzia do sprawdzania adresów URL, by sprawdzić, które strony robot Google uznaje za kanoniczne. Zaloguj się na swoje konto Google Search Console.

sprawdzanie adresu kanonicznego w Google Search Console
możesz również od razu skorzystać z paska wyszukiwania dostępnego na samej górze
Interesuje nas informacja: adres kanoniczny określony przez użytkownika

Po wdrożeniu zmian i ustawieniu adresu kanonicznego, warto sprawdzić, czy robot Google widzi wprowadzone przez nas tagi.

Czym różni się tag canonical od przekierowania 301?

Niektórzy metatag canonical błędnie nazywają przekierowaniem, myląc go przede wszystkim z przekierowaniem 301. Zdarza się, że tam, gdzie powinno zostać ustawione przekierowanie 301, wprowadzony został atrybut canonical. Takie błędy w konfiguracji strony wpływają niekorzystnie na jej widoczność w wynikach wyszukiwania.

Wprowadzenie atrybutu canonical przez Google jest odpowiedzią na problemy z duplikacją treści. Support Google zaleca, by tagi kanoniczne stosować wtedy, gdy chcemy wskazać wyszukiwarce, którą stronę wolimy widzieć na najwyższych pozycjach.

Przekierowania 301

Wprowadzaniem tagu canonical nie możemy jednak zastępować przekierowań 301, które zalecane są:

  • w przypadku zmiany struktury adresów URL – np. przy dostosowaniu URL do nowej nazwy kategorii,
  • podczas zmiany lokalizacji witryny,
  • w przypadku nieaktualnych treści,
  • kilku wersji strony głównej,
  • po wdrożeniu certyfikatu SSL – jest to najczęstszy przykład zmiany struktury URL.

Przekierowanie 301 ma charakter stały – strony przekierowane na „nowy” adres po jakimś czasie przestają być indeksowane, a autorytet przekierowanej strony zostaje przekazany na wskazany adres.

Jeśli adres URL chcemy przekierować tymczasowo, powinniśmy zastosować przekierowanie 302. W tym przypadku autorytet pozostanie na stronie tymczasowo przekierowanej, która nie wypadnie z indeksu.

Posłuchaj, jak wyjaśniają przekierowania 301 specjaliści Google

Jeśli pierwszy raz samodzielnie wstawiamy tagi kanoniczne, warto przetestować to rozwiązanie na jednej lub kilku stronach. Gdy przekonamy się, że adresy kanoniczne zostały zdefiniowane poprawnie, wówczas możemy wprowadzać metatagi kanoniczne na większej ilości podstron.