Czym jest influencer marketing i czy współpraca z influencerami się opłaca?

  • Kim jest influencer?
  • Czym jest influencer marketing?
  • Jak znaleźć skutecznego influencera?
  • Jakie możliwości daje współpraca z influencerami?
  • Jak wykorzystać influencer marketing do promocji swojej marki?

Szukając skutecznych sposobów na promocję swojej marki, właściciele firm trafiają na informacje o influencerach i influencer marketingu. Chociaż o działalności influencerów słyszymy coraz częściej, nie zawsze zdajemy sobie sprawę, czym tak naprawdę jest influencer marketing – jakie daje możliwości dla małych, średnich i dużych firm.

Influencer – kto to jest?

Prób zdefiniowania, kim tak naprawdę jest influencer, było już dużo. Influencerem nazwiemy twórcę internetowego, który cieszy się dużą popularnością i wpływa na opinię swoich fanów. Kiedy możemy uznać za influencera osobę prowadzącą swój profil w social mediach? Czy tylko celebryci mogą zostać influencerami?

Celebrytom łatwiej jest uzyskać miano influencera. Użytkownicy Facebooka czy Instagrama sami wyszukują profile Ewy Chodakowskiej czy Anny Lewandowskiej. Nie muszą one zabiegać o followersów, ich zasięgi są ogromne, a wielu fanów czuje z nimi silną więź. Często jednak influencerami zostają osoby wcześniej nieznane i anonimowe, którym udało się zaistnieć w internecie dzięki pasji, wiedzy i osobowości.

Influencerem nazwiemy więc twórcę internetowego, który gromadzi wokół siebie wiele osób (followersów, znajomych), potrafi budować z nimi trwałe relacje, a także wpływa na ich opinię. O influencerach mówi się, że są liderami opinii, key opinion leaderami i osobami wpływowymi w mediach społecznościowych. Nie ma jednak jednej, sprecyzowanej definicji, pozwalającej określić, kiedy osoba popularna na Instagramie może poczuć się influencerem.

Co to jest influencer marketing?

Influencer marketing jest dziedziną marketingu, która opiera się na działalności influencerów. Dzięki dużym zasięgom influencerów, mamy szansę z naszą ofertą dotrzeć do dużej liczby osób, a popularność blogera czy youtubera pomoże zbudować pozytywne skojarzenia z marką. Potencjał, jaki tkwi w influencer marketingu, doceniają przede wszystkim specjaliści od PR’u, jednak współpraca z influencerem może być również znakomitą okazją do budowania widoczności strony lub e-sklepu w sieci.

Za pomocą influencer marketingu możemy zwiększać rozpoznawalność marki lub z łatwością wprowadzić na rynek nowy produkt. Współpraca z influencerem może okazać się nieoceniona także przy obalaniu mitów o usłudze czy produkcie, a umiejętnie przeprowadzona kampania może zwiększyć sprzedaż. Jeszcze zanim zaczniemy szukać influencera, powinniśmy opracować strategię marketingową i postawić sobie cel, jaki chcemy osiągnąć, współpracując z liderem opinii. Jest to jeden z warunków, by móc zmierzyć efekty kampanii i by współpraca z influencerem była skuteczna.

Skuteczny influencer – jak znaleźć odpowiedniego lidera opinii?

Zainteresowanie influencer marketingiem rośnie zarówno wśród firm, jak i wśród użytkowników internetu. Influencerami chcą zostać zarówno osoby, które od dawna prowadzą blogi i kanały na Youtubie, jak i nowicjusze. Zainteresowani biorą udział w warsztatach, na których uczą się wystąpień publicznych czy prowadzenia tematycznych blogów.

Rosnąca liczba influencerów daje większe możliwości na znalezienie dokładnie takiego influencera, na jakim nam zależy. Przed podjęciem decyzji o współpracy z wybranym influencerem, warto upewnić się, jak duży procent jego followersów stanowią mass followersi. Zaliczamy do nich zarówno osoby, które nieświadomie dołączają do grona followersów, osoby, które robią to tylko po to, by influencer odwdzięczył się tym samym, a także fejk konta i boty.

W poszukiwaniu influencerów pomocna może okazać się platforma Reach a Blogger – https://reachablogger.pl/

Nasza kampania nie będzie skuteczna, jeśli większą część obserwujących profil influencera stanowić będą właśnie mass followersi. Zasięg, jakim może pochwalić się lider opinii, nie powinien być jedynym czynnikiem, który warto wziąć pod uwagę podczas poszukiwań skutecznego influencera.

Influencer z mniejszym zasięgiem, ale prowadzący fanpage’a o designie, skuteczniej wypromuje nową linię mebli niż celebryta o ogólnopolskim zasięgu, który na swoim profilu porusza tematy z różnych branż.

Aby influencer marketing był skuteczny, do promocji naszej marki powinniśmy znaleźć osobę, która się z nią identyfikuje. Nikt nie podważy wiarygodności influencera, miłośnika zwierząt, który promować będzie wegańską żywność. Ponadto możemy liczyć, że taki lider opinii bardziej zaangażuje się w projekt.

Czy influencer marketing jest skuteczny?

Skuteczność influencer marketingu uzależniona jest od wielu zmiennych. Influencerzy mogą pochwalić się doskonałą skutecznością np. w branży beauty. Tutoriale na Youtube o zastosowaniu nowego kosmetyku czy promocja salonu SPA przez fotomodelkę – takie kampanie przynoszą duże zyski. Pamiętajmy, że nie zawsze ROI mniejszy niż 100% wskazuje, że kampania się nie udała. Nie zawsze też kampanie w ramach influencer marketingu są kampaniami sprzedażowymi. Przedsiębiorcy chętnie wykorzystują ten rodzaj marketingu do kampanii wizerunkowych, których znaczenie bywa czasami nawet większe niż cele sprzedażowe. Jak to możliwe?

Dzięki influencer marketingowi możemy w subtelny sposób pokazać naszą działalność z zakresu CSR, czyli działania na rzecz ochrony środowiska, wolontariat czy wspieranie lokalnych biznesów. Nikt nam nie zarzuci, że CSR w naszej firmie funkcjonuje dla reklamy, a zainteresowanie naszą marką może znacząco wzrosnąć.

Infuencer marketing jest także doskonałym narzędziem do zażegnywania sytuacji kryzysowych. Trzeba jednak uważać, by sam influencer marketing nie był przyczyną takiego kryzysu. Dlatego tak ważne jest staranne dobieranie influencerów, by nie powtórzyć wpadki mBanku, który do swojej kampanii zaprosił Julię, aktorkę i modelkę, prowadzącą popularny profil na Instagramie. Co prawda po akcie wandalizmu mBank szybko wycofał reklamę z udziałem Julii, ale specjaliści mówili o kryzysie wizerunkowym marki.

Influencer marketing a SEO

Działania SEO skupiają się przede wszystkim na optymalizacji technicznej, tworzeniu nasyconych frazami kluczowymi treści oraz na pozyskiwaniu linków do naszej strony. Link building tym jest skuteczniejszy, im bardziej zróżnicowany jest profil linków. Linki do naszej witryny powinny pochodzić z różnych domen, a domeny te powinny być możliwie jak najczęściej linkowane z innych stron. W ten sposób budujemy autorytet i zarazem widoczność naszej domeny.

Dla specjalistów SEO influencer marketing stwarza możliwości pozyskania wartościowych linków. Warunkiem jest oczywiście nawiązanie współpracy z influencerem, który prowadzi bloga. Aby influencer marketing przekładał się na działania SEO, bloger powinien umieścić link w artykule, najlepiej oczywiście z atrybutem dofollow. Oczywiście działania w obszarze SEO w ramach influencer marketingu możemy połączyć z płatnymi kampaniami. Jeśli bloger prowadzi również profil na Facebooku lub Instagramie, warto wykorzystać oba kanały do promocji firmy.

Jak mierzyć skuteczność influencer marketingu?

Aby móc mówić o skuteczności influencer marketingu, nie wystarczy dobra strategia marketingowa. Musimy również umiejętnie sprawdzać skuteczność kampanii. Szczęśliwie od jakiegoś czasu dostępne są takie narzędzia, które nie tylko pozwalają śledzić liczbę wpisów i interakcji (polubień, udostępnień i komentarzy), ale także ich wydźwięk. Dodatkowo narzędzia te ułatwiają przewidywanie zasięgu kampanii.

W prowadzeniu e-biznesu influencer marketing nie zastąpi SEO i płatnych kampanii. Warto jednak współpracę z influencerem uwzględnić w swoich działaniach marketingowych. Łączenie działań SEO, płatnych kampanii i influencer marketingu przynosi spektakularne efekty, którymi coraz częściej chwalą się mniejsze, lokalne firmy.


Polecamy cykl artykułów na PRoto – Influencer marketing od kuchni
Influencer Marketing – skuteczna kampania w 7 krokach, Brand24
Influencer marketing można mierzyć, Prowly Magazine

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *