Czym jest długi ogon w pozycjonowaniu i jakie daje efekty?

Czym jest długi ogon w pozycjonowaniu i jakie daje efekty?

Zależy Ci na większej sprzedaży lub innego rodzaju konwersji, promocji treści, budowie wizerunku firmy w internecie, docieraniu wciąż do nowych potencjalnych klientów? Odpowiedzią na każdy z przytoczonych celów może być pozycjonowanie long tail, czyli poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania na frazy z długiego ogona. Czym właściwie jest długi ogon i jakie niesie korzyści? Dla jakich stron internetowych jest właściwy? I na czym polega stosowanie go? Dziś odpowiadamy na wiele ważnych pytań SEO – zajrzyj obowiązkowo!

Czym są frazy long tail?

Aby przejść do pozycjonowania long tail, wypadałoby najpierw omówić, czym w ogóle jest fraza z długiego ogona. Zgodnie z definicją oznacza frazę bardzo precyzyjną, ściśle dopasowaną do intencji użytkownika wyszukiwarki, złożoną z więcej niż trzech słów i mało konkurencyjną, czyli osiągającą niewiele wyszukiwań miesięcznie – nawet 20 czy 10. Frazy kluczowe z długiego ogona mogą mieć postać spójnych wyrażeń (np. „tani fryzjer dla dzieci”) lub luźno zestawionych słów (np. „meble kuchenne warszawa tanio”). Mogą też występować w formie orzekającej bądź pytającej.

Czym jest długi ogon w pozycjonowaniu i jakie daje efekty?

Nazwa fraz z długiego ogona bierze się z wykresu, na którym ukazano wszystkie wyszukiwane w internecie frazy kluczowe. Ponieważ są wyszukiwane najrzadziej, znajdują się na końcu, czyli w ogonie. Sam wykres zaś najczęściej przybiera sympatyczną postać dinozaura z wysoką głową (bardzo popularne słowa kluczowe), niższym, ale wciąż wysokim grzbietem (rozbudowane frazy o mniejszej liczbie wyszukiwań), i ciągnącego się do końca osi ogona. I właśnie ów długi ogon zawiera wszystkie te frazy kluczowe, które poszukiwane są najrzadziej z uwagi na największe rozbudowanie.

Kiedy mówimy o frazach z długiego ogona? Przykłady

W dosłownym sensie długi ogon to długa fraza kluczowa. Powstaje poprzez dodanie do głównego, popularnego słowa kluczowego kolejnych wyrazów. Weźmy na przykład słowo kluczowe „kot” i wyniki ukazane w płatnym narzędziu Senuto:

  • „kot” to bardzo popularne słowo kluczowe, liczące 201 tys. wyszukiwań miesięcznie,
  • „kot perski” to fraza bardziej rozbudowana, wyszukiwana rzadziej – 22 tys. razy miesięcznie,
  • „kot perski cena” to fraza kluczowa, której poszukują osoby z intencją zakupu; jest ich mniej, za to dzięki dotarciu do nich można zrealizować cel: sprzedaż. Fraza liczy 880 wyszukiwań miesięcznie,
  • „kot perski cena bez rodowodu” to fraza, którą w Google wpisuje się zaledwie 90 razy w miesiącu, za to ponownie – z intencją zakupu,
  • „kupię kota perskiego bez rodowodu” to fraza o zmienionym układzie, wariacja na temat powyższej. Stanowi idealną przedstawicielkę fraz z długiego ogona, ponieważ jest wyszukiwana jedynie 10 razy miesięcznie i składa się z aż pięciu słów.

Warto jednak wiedzieć, że niekiedy w branży SEO jako słowa kluczowe long tail traktuje się nawet te liczące trzy wyrazy i wyszukiwane blisko 1000 razy miesięcznie. W przypadku powyższego przykładu za frazę z długiego ogona można by zatem uznać już „kot perski cena”.

Jak wygląda długi ogon w pozycjonowaniu?

Jak wspomnieliśmy, długi ogon jest elementem wykresu popularności (liczby wyszukiwań) słów kluczowych. Na początku wykresu – patrząc od lewej strony – znajdują się najpopularniejsze słowa kluczowe, tak zwany fat head. Są krótkie i złożone z jednego, czasem dwóch wyrazów. Mimo ogromnej popularności, liczonej nawet w setkach tysięcy, generują jedynie ok. 18% ruchu w wyszukiwarce. W ogromnej liczbie przypadków dotarcie do top 10 wyników Google na te słowa nie jest możliwe lub graniczy z cudem. Przy okazji wymaga olbrzymiego budżetu i wielu działań SEO.

Jak wygląda długi ogon w pozycjonowaniu?

Za najpopularniejszymi, ogólnymi frazami kluczowymi stoi chunky middle, czyli „masywny, treściwy środek”. Tutaj występują frazy złożone najczęściej z trzech wyrazów, choć oczywiście znajdzie się mnóstwo wyjątków, np. gdy fat head to fraza dwuczłonowa. Są bardziej sprecyzowane, ale jeszcze nie do końca – wciąż pozostawiają pole do interpretacji, o co dokładnie użytkownikowi mogło chodzić. Środkowe frazy generują ok. 11% ruchu w wynikach wyszukiwania.

Najmniej spektakularną pod względem wyszukiwań, za to największą częścią wykresu jest długi ogon. Trafiają do niego wszystkie frazy kluczowe długie, mało popularne, konkretne, zorientowane na konwersję. Chociaż pojedynczych fraz kluczowych long tail poszukiwać może zaledwie kilku użytkowników miesięcznie, po zsumowaniu generują ok. 70% ruchu w wyszukiwarce. To przekłada się na ich ogromny potencjał SEO, jak również sprzedażowy.

Mało konkurencyjne frazy kluczowe vs. frazy z długiego ogona

Wiesz już, czym z definicji jest long tail. Frazy mało popularne jednak nie zawsze pochodzą z długiego ogona. Warto tu wspomnieć o słowach kluczowych, które są krótkie – jedno- czy dwuczłonowe – a mimo tego poszukuje ich niewiele osób. Doskonałe przykłady stanowią zdrobnienia czy nazwy przedmiotów, zjawisk bądź firm, które nie są powszechnie znane.

Mało konkurencyjne frazy kluczowe vs. frazy z długiego ogona

Ponieważ dla tego typu słów kluczowych nie ma miejsca na „dinozaurowym” wykresie ruchu w wyszukiwarce, traktuje się je jako długi ogon. Warto jednak odróżniać je od prawdziwych fraz z długiego ogona, ponieważ nie przynoszą stronie internetowej dokładnie tych samych efektów. Przykładowo kiedy pozycjonujesz witrynę na frazy long tail, łapiesz przy okazji słowa popularne, stanowiące trzon ogona. Natomiast w przypadku słów krótkich i mało popularnych trafiasz jedynie do niszy, która tych słów poszukuje. Trudno tu mówić o nastawieniu użytkownika na zakup.

Zalety fraz z długiego ogona

Specjaliści SEO powtarzają, że warto stosować frazy z długiego ogona w treści witryny. I słusznie – mają mnóstwo zalet. Pierwszą jest wspomniana już mała konkurencyjność, dzięki której możemy dotrzeć do właściwych użytkowników, najbardziej nastawionych na konwersję. I to bez konieczności ustalania grupy docelowej. Nie trzeba wiedzieć, w jakim wieku czy jakiej płci są potencjalni klienci. Właściciela strony internetowej interesuje wyłącznie to, kto najbardziej potrzebuje jego produktu, a tym kimś jest oczywiście osoba wpisująca bardzo szczegółową, precyzyjną frazę z długiego ogona.

Mała konkurencyjność przekłada się na łatwość pozycjonowania long tail. Niewielka popularność sprawia, że takie frazy kluczowe możemy powtórzyć na stronie internetowej mniejszą liczbę razy. Nie trzeba zatem bardzo rozbudowywać witryny ani tworzyć setek długich tekstów (choć oczywiście treści tworzyć należy – bez względu na wybór fraz!). Pozycjonowanie long tail wymaga mniejszego nakładu pracy i mogą sobie z nim poradzić nawet amatorzy.

Zalety fraz z długiego ogona

Długi ogon pozwala pozycjonować stronę niskim kosztem i tanio zdobywać organiczny ruch na stronie. Ponieważ łatwiej awansować w wynikach wyszukiwania i trafić do top 10 Google, szybciej odnotowuje się ruch na stronie. Nowy ruch zaś to oczywiście krok w stronę sprzedaży czy realizacji innego celu biznesowego.

Aby pozycjonowanie strony przebiegało sprawnie, bardzo ważne jest tworzenie treści. Tu także pomagają frazy kluczowe long tail, zwłaszcza te występujące w formie pytań (np. „jak kupić bilet pkp przez internet”). Stanowią inspiracje, a czasem wręcz gotowe propozycje tematów, które warto poruszyć na blogu firmowym.

Korzystając z fraz long tail, odpowiada się na rzeczywiste potrzeby użytkowników. Przykładowo pisząc artykuł czy ogłoszenie na temat kotów perskich i używając frazy „koty perskie”, jedynie zakłada się, że użytkownik jest zainteresowany zakupem. (W rzeczywistości może chcieć tylko pooglądać zwierzaki na zdjęciach lub zapoznać się z historią powstania rasy). Natomiast skupiając tekst na frazie „kot perski cena bez rodowodu”, trafia się we właściwą intencję właściwych użytkowników.

Korzyści ze stosowania fraz z długiego ogona

Łatwość pozycjonowania long tail

Ogólne zalety pozycjonowania long tail warto podsumować korzyścią określoną w poprzednim punkcie jako „łatwość pozycjonowania long tail”. Nie bez powodu właśnie ten rodzaj pozycjonowania proponuje się właścicielom małych i nowych stron internetowych, a także przedsiębiorcom z niewielkim budżetem. SEO long tail nie wymaga tworzenia ogromu treści, na dodatek teksty już obecne na stronie łatwo nasycić szerokimi słowami kluczowymi.

Jeśli chcesz spróbować pozycjonowania szerokiego i zweryfikować, jakie rezultaty Ci przyniesie, zacznij od dodania ich na stronę – do tych treści, które już masz. Umieść je w opisach produktów, usług czy kategorii. Powtórz parę razy na stronie głównej. Przeczytaj kompleksowy artykuł z poradami, jak i gdzie umieszczać słowa kluczowe na stronie.

Jakie efekty daje long tail? Frazy poprawiające SEO

Pierwszym efektem i jednocześnie korzyścią pozycjonowania szerokiego jest oczywiście ruch na stronie. Niewielka konkurencja sprawia, że łatwo trafia się do top 10 Google i istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że potencjalni klienci wybiorą właśnie Twoją stronę internetową. Koniecznie postaraj się o zachęcający tytuł (title) i opis (meta description) zawierający wezwanie do działania (CTA). Przeczytaj, jak tworzyć dobre treści marketingowe: Model AIDA w marketingu – skuteczne teksty reklamowe.

Zwiększony ruch na stronie to oczywiście większy współczynnik konwersji. W przypadku branży e-commerce i fraz sprzedażowych będzie to współczynnik sprzedaży, natomiast konwersją może być też czas spędzony na czytaniu artykułów, pozyskiwanie leadów, udostępnianie treści czy pobieranie materiałów dostępnych w witrynie.

Jakie efekty daje long tail? Frazy poprawiające SEO

Długi czas sesji i niski współczynnik odrzuceń to kolejne efekty pozycjonowania long tail, wynikające ze ścisłego dopasowania wyniku wyszukiwania do zapytania użytkownika. Po otrzymaniu odpowiedzi użytkownik nie jest rozczarowany ani nie musi wracać do listy wyników. Algorytm Google pozytywnie ocenia jakość strony i adekwatność dopasowania, co korzystnie przekłada się na SEO.

Choć prawdą jest, że pozycjonowanie stron nie gwarantuje stałych efektów i wymaga od właściciela witryny ciągłych starań, by nie stracić dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania, frazy z długiego ogona zapewniają większą stabilność pozycji w Google względem fraz popularnych. Podczas gdy o główne, ogólne słowa kluczowe walczy ogrom firm, zwłaszcza tych z monstrualnymi budżetami na marketing www, długi ogon leży w cieniu. To Twoja szansa, by trafić do zapomnianych, zaniedbanych klientów korzystających ze ścisłego, precyzyjnego wyszukiwania.

Łatwe pozycjonowanie stron to także szybkie pozycjonowanie. W przypadku fraz popularnych efekty widzi się po sześciu miesiącach, czasem roku. Ba! na niektóre słowa kluczowe nigdy nie uda Ci się zyskać widoczności na pierwszej stronie wyników Google. Natomiast w przypadku słów kluczowych long tail i dobrze zoptymalizowanej witryny można mówić nawet o kilku tygodniach. Wyjaśnienie, dlaczego pozycjonowanie stron trwa tak długo oraz ile czasu właściwie kryje się pod słowem „długo”, znajdziesz w artykule: Ile trwa pozycjonowanie? Po jakim czasie widać efekty? Odpowiadamy!

Czym jest strategia pozycjonowania long tail?

Czym jest strategia pozycjonowania long tail?

Pozycjonowanie long tail, znane także jako pozycjonowanie szerokie, oznacza podejmowanie takich działań SEO, które poprawiają widoczność witryny na frazy z długiego ogona. Chodzi o to, by korzystać na stronie jedynie lub głównie z fraz long tail, za to używać ich w dużej liczbie. Jedna fraza – gdyby spojrzeć na pozyskany z niej ruch na stronie czy współczynnik konwersji – da Ci niewielkie efekty. Za to kiedy skumuluje się ich kilkanaście bądź kilkadziesiąt, zobaczysz właściwe korzyści.

Zaletami pozycjonowania long tail są: szybsze efekty, łatwość przygotowania strategii SEO, mniej działań do wykonania, niewielki koszt tych działań, wyświetlanie się w Google na precyzyjne zapytania zorientowane na konkretną konwersję. Dodatkowo korzystanie z fraz long tail pozwoli Ci ustalić, jacy użytkownicy stanowią największą część Twoich klientów, dzięki czemu scharakteryzujesz swoją grupę docelową. Informacje możesz potem wykorzystać przy kreowaniu treści reklamowych czy w komunikacji w social media. Łatwiej Ci będzie także tworzyć artykuły czy opisy, wiedząc, do kogo się zwracasz – jaki człowiek znajduje się po drugiej stronie ekranu.

Pozycjonowanie long tail czy mieszane?

Czy opracowanie strategii SEO na podstawie samych fraz long tail wystarczy do osiągnięcia dobrych efektów? A może lepiej postawić na strategię mieszaną, uwzględniająca słowa kluczowe różnego typu?

Przede wszystkim warto podkreślić i przypomnieć, że strategia SEO wykorzystująca wyłącznie długi ogon nie jest możliwa. Jak wspomnieliśmy wcześniej, pozycjonując rozbudowane frazy, zawierasz na stronie także ich główny trzon, czyli niejako pozycjonujesz się również na popularne słowa kluczowe.

Przyjmijmy jednak, że o rodzaju strategii SEO long tail/mieszanej mówimy w kontekście nacisku na słowa kluczowe jednego typu. W takim świetle rozsądniejsza zdaje się strategia mieszana, trafiająca do szerszego grona odbiorców i realizująca różne cele. Polega na docieraniu do użytkowników znajdujących się na różnych etapach lejka zakupowego (lub: świadomości produktów/usług). Jeśli będziesz widoczny na ogólną frazę „kot perski”, zobaczą Cię użytkownicy chcący pooglądać zdjęcia, poczytać coś o tej rasie, uzyskać powierzchowne informacje. Z kolei frazą „kot perski cena bez rodowodu” pozyskasz osoby gotowe na zakup.

Pozycjonowanie long tail czy mieszane?

Widoczność na popularniejsze frazy kluczowe da Ci ruch na stronie i pomoże szerzyć świadomość marki. Adres Twojej strony internetowej będzie zapadał w pamięć nawet tym osobom, które nie klikną wyniku w wyszukiwarce. Za to dzięki mniej popularnym frazom long tail możesz generować przychody.

Postaraj się opracować mieszaną strategię SEO w taki sposób, by pokrywać zapytania użytkowników na każdym etapie lejka zakupowego. Skorzystaj ze słów kluczowych o różnej popularności, uwzględniając frazy brandowe, czyli z nazwą marki/firmy/strony.

Jakie strony internetowe skorzystają ze słów kluczowych z długiego ogona?

Jakiego typu serwisy internetowe skorzystają z pozycjonowania szerokiego najbardziej? Jeżeli chodzi o branżę – nie ma ograniczeń. Pozycjonowanie long tail sprawdza się w każdej branży i na stronach o dowolnej tematyce. Nie musi to być nawet witryna nastawiona na sprzedaż. Na frazach z długiego ogona skorzystają strona wizytówkowa, blog, portfolio. Wszystko dlatego, że frazy long tail są zróżnicowane i dotyczą każdego tematu – od popularnych po niszowe. Ich siła tkwi w dopasowaniu do ścisłego zapytania użytkowników.

Oczywiście pozycjonowanie long tail polecane jest firmom z branży e-commerce, ponieważ długi ogon jest pełny fraz sprzedażowych. Dzięki niemu możesz precyzyjnie wyławiać klientów na konkretne produkty i usługi. Warto, by wykorzystane w strategii SEO słowa kluczowe zawierały konkretne nazwy produktów bądź usług. Przykładowo długi ogon to jednocześnie „białe buty damskie do sukienki” i „buty adidas damskie białe wysokie”.

Jakie strony internetowe skorzystają ze słów kluczowych z długiego ogona?

Kolejna grupa stron internetowych, które skorzystają na frazach z długiego ogona, to witryny nowo powstałe. Domeny bez historii i linków zwrotnych nie wzbudzają zaufania algorytmu Google. Wiarygodność i autorytet będą wypracowywały miesiącami, a nawet latami – w interakcji z użytkownikami wyszukiwarki oraz innymi stronami www. Na start łatwiej będzie im osiągnąć widoczność na frazy o małej popularności. Warto postawić wówczas na pozycjonowanie long tail, aby nie pozostawić rozpoznania słów kluczowych przypadkowi.

Nie można też zapomnieć o strategii pozycjonowania lokalnego, która również opiera się na frazach z długiego ogona. Firmy lokalne dzięki rozbudowanym słowom kluczowym uwzględniającym nazwę województwa, miasta, dzielnicy czy ulicy mogą trafiać do tych potencjalnych klientów, którzy rzeczywiście mają szansę skorzystać z ich usług, bo mieszkają niedaleko. Jaką korzyść fryzjerowi z Wrocławia przyniósłby ruch na stronie generowany przez mieszkańców Białegostoku? Niewielką, otóż to.

Dopasowanie fraz z długiego ogona do strony internetowej

Gotowy na opracowanie i wdrożenie strategii SEO? Nie tak prędko! Należy jeszcze wiedzieć, że frazy long tail dzielą się na różne typy.

Jeżeli strona ma sprzedawać, konieczne będzie zastosowanie produktowych fraz long tail. Są to słowa kluczowe zawierające nazwy produktów czy usług – konkretne lub ogólniejsze. Powyżej podaliśmy przykład z butami dla kobiet – „białe buty damskie do sukienki” i „buty adidas damskie białe wysokie”. Warto dodać do nich ścisłą frazę z nazwą, np. „adidas air force 1 damskie”. Cel: sprzedaż.

Z informacyjnych słów kluczowych skorzystasz, by odpowiedzieć na zapytania poradnikowe i inspiracyjne. Tego typu długi ogon pozwala docierać do informacji: jak coś zrobić, gdzie coś znaleźć, ile coś kosztuje, czym różni się A od B itd. Świetnie sprawdza się na blogu firmowym. Warto wykorzystywać zwłaszcza frazy kluczowe w formie pytań. Cel: dostarczenie informacji/szerzenie świadomości.

Na czym polega pozycjonowanie lokalne i związane z nim lokalne frazy kluczowe? Tym razem chcemy nie tylko sprzedawać, ale robić to w konkretnej przestrzeni fizycznej. Celujemy wyłącznie w klientów zamieszkujących bądź przebywających na określonym terenie. Cel: konwersja w danej lokalizacji.

Dopasowanie fraz z długiego ogona do strony internetowej

Przeczytaj artykuł dotyczących błędów popełnianych przy wyborze słów kluczowych, aby ich uniknąć. Postaraj się, by Twoja strategia SEO obejmowała zarówno frazy sprzedażowe (produktowe), jak i informacyjne. Pamiętaj też o brandowych. Lokalne są opcjonalne – tylko dla stron skupionych na pozyskiwaniu klientów z konkretnego terenu.

Zapoznaj się także z pełnym artykułem dotyczącym doboru słów kluczowych do strony internetowej.

Jak szukać fraz kluczowych z długiego ogona?

Do danych na temat popularności fraz pomogą Ci dotrzeć narzędzia bezpłatne i płatne. Możesz skorzystać z informacji dostarczanych przez popularne serwisy typu Senuto, Semstorm, Surfer, Ahrefs. Wymagają one jednak uiszczenia opłaty.

Częściowo darmowe narzędzia SEO do wyszukiwania fraz kluczowych z długiego ogona to Ubersuggest, AnswerThePublic (doskonałe narzędzie do poszukiwania fraz pytających do artykułów blogowych), Keyword Tool, KWFinder.

Kilka darmowych narzędzi dostarcza firma Google. Przede wszystkim są to Planer słów kluczowych stworzony dla klientów Google Ads i „przewidywacz trendów” Google Trends. Warto też zwracać uwagę na sekcję szybkich podpowiedzi w wyszukiwarce Google. Tutaj niestety nie sprawdzisz, jaką popularnością cieszą się zaproponowane frazy kluczowe, natomiast wyszukiwarka rzeczywiście podsuwa takie, które są wpisywane przez użytkowników.

Przekonaj się, skąd brać słowa kluczowe do pozycjonowania strony, czytając poświęcony temu zagadnieniu artykuł.

Skorzystaj z pozycjonowania szerokiego w agencji SEO

W niniejszym artykule kilkakrotnie wspomnieliśmy o łatwości pozycjonowania szerokiego, z którym poradzi sobie nawet osoba niedoświadczona w zakresie działań SEO. Podtrzymujemy opinię. Nie oznacza ona jednak, że w przypadku tego rodzaju pozycjonowania wsparcie agencji nie ma sensu.

Specjaliści mają dostęp do płatnych narzędzi, potrafią osadzać konkretne działania w kontekście innych, a także przygotowują strategię SEO zgodnie z najnowszymi wytycznymi wyszukiwarki. Należy bowiem wiedzieć, że sam dobór słów kluczowych to nie wszystko – niepoprawne zastosowanie ich na stronie może sprawić, iż widoczność nie tylko nie wzrośnie, ale wręcz spadnie, a wszystko np. przez kanibalizację podstron w wynikach wyszukiwania.

Skorzystaj z pozycjonowania szerokiego w agencji SEO

Skoro wiesz już, czym jest długi ogon w pozycjonowaniu i jakie daje efekty, wykorzystaj pozycjonowanie long tail do maksimum, łącząc swoje siły z siłami specjalistów. Zgłoś się do nas i opisz, na jakim etapie działań SEO jesteś w tej chwili, kiedy powstała strona, jakie założyłeś sobie cele do zrealizowania. Przeprowadzimy audyt witryny i wspólnie ustalimy, co należy zrobić. Czekamy na Twoją wiadomość!

Zachęcamy Cię też do przejrzenia naszych treści blogowych. Jeśli jesteś zainteresowany uzyskaniem podstawowej wiedzy o pozycjonowaniu, tworzeniu reklam, pisaniu dobrych tekstów marketingowych czy innych formach promocji w internecie, u nas znajdziesz mnóstwo porad i inspiracji. Miłej lektury. 🙂