Błąd w wyszukiwarce Google i drastyczne zmiany w wynikach wyszukiwania – 10 sierpień 2020

W poniedziałek 10.08.2020 r. miała miejsce nietypowa sytuacja w branży SEO. Specjaliści SEO wpadli w panikę, oglądając wyniki widoczności pozycjonowanych stron. Większość wykresów wyglądała fatalnie, a w panelu Zmiany w wyszukiwarce w narzędziu Senuto pojawiały się pioruny:

zmiany w wyszukiwarce
prognoza zmian w wyszukiwarce wg SENUTO

Szybka reakcja specjalistów SEO

Poniedziałkowe popołudnie podniosło wielu osobom adrenalinę. Rozpoczęły się dyskusje o kolejnej wielkiej aktualizacji algorytmu. Zawrzało na forach i w mediach społecznościowych:

Wszystko wyglądało na kolejną znaczącą zmianę algorytmu, część stron zaliczyła ogromne spadki, inne strony wzrosty, o jakich marzą właściciele witryn. Wyniki wyszukiwania wyglądały co najmniej niekorzystnie dla mniejszych firm – znów na pierwszej stronie pojawiali się sami giganci – wielkie portale, takie jak ceneo, allegro, pinterest, pozajmowały najlepsze miejsca. Na szczęście na koniec dnia okazało się, że Google nie wdraża aktualizacji, a pojawił się w wyszukiwarce błąd.

Błąd w wyszukiwarce Google?

Tak, to się czasem zdarza, choć rzadko na taką skalę. John Muller z Google potwierdził w jednym z komentarzy na Twitterze, że wystąpił problem, o którym wiedzą i który próbują rozwiązać. Dopiero po zdiagnozowaniu problemu i jego rozwiązaniu pojawił się oficjalny komunikat od Google. Problem dotyczył indeksowania stron.

Specjaliści SEO bardzo szybko zorientowali się, że w wynikach wyszukiwania dzieje się coś złego, o 13:30 pojawiły się pierwsze komentarze i pytania. Po godzinie 17:00 pojawiły się hipotezy i delikatny sygnał z Google, że to nie jest aktualizacja, ale pewność zyskaliśmy dopiero o 23. Problem trwał kilkanaście godzin, jednak może on mieć wpływ na znacznie dłuższy czas.

Ruch na stronie a błąd w wyszukiwarce

Jeśli zauważacie bardzo duży wzrost ruchu z organicznego kanału w Google Analytics od wczorajszego popołudnia po dzisiejszy poranek, zignorujcie te dane. Warto ustawić w Analyticsie notatkę, w której zaznaczamy, że raportowanie organica w tych dniach jest niemiarodajne:

adnotacje w Google Analytics

To, że błąd w wyszukiwarce został naprawiony niekoniecznie oznacza, że widoczność stron się nie zmieni. Ranking zmienia się cały czas, jednak nie aż w takim stopniu jak wczoraj. Całe szczęście specjalistom Google udało się wyeliminować problem, widać już pierwsze pozytywne zmiany w wynikach. Specjaliści SEO wciąż zaglądają w statystyki z niepewnością.