5 sposobów na darmowe pozycjonowanie strony

Pozycjonowanie stron przez osoby prowadzące biznes w sieci to obecnie podstawa promocji w internecie. Czy posiadasz e-sklep i sprzedajesz produkty online, czy jedynie masz stronę internetową przedstawiającą ofertę i zachęcającą do odwiedzenia placówki stacjonarnej, działania SEO pomogą Ci osiągnąć świetne efekty i dotrzeć do nowych potencjalnych klientów. Tylko czy do pozycjonowania stron można podejść samodzielnie? Czy da się poprawić pozycje w wyszukiwarce Google bez ponoszenia kosztów? Owszem! Dziś pokażemy Ci, w jaki sposób możesz to zrobić.

Czy da się pozycjonować stronę za darmo?

Najprościej pozycjonować stronę ze wsparciem specjalistów. Znają się na rzeczy, są na bieżąco z wytycznymi wyszukiwarek – przede wszystkim najważniejszej: Google – śledzą zmiany wymagań podyktowane aktualizacjami algorytmów i wiedzą, czego nie robić, by efekty SEO nie poszły na marne.

Niestety pozycjonowanie strony www z agencją czy freelancerem ma jeden znaczący mankament – konieczność wygospodarowania budżetu na działania SEO. Osoba początkująca w branży e-commerce czy właściciel dopiero co założonej strony internetowej nie zawsze mogą sobie pozwolić na przeznaczenie części finansów marketingowych na promocję w organicznych wynikach wyszukiwania.

Na szczęście pozycjonowania strony można się nauczyć, zwłaszcza gdy chodzi o działania proste, nieskomplikowane, niewymagające zaawansowanej wiedzy (na te trudniejsze czas przyjdzie później :)). W dzisiejszym artykule zebraliśmy 5 praktyk, które w wysokim stopniu przysługują się pozycjonowaniu stron, a jednocześnie nie wymagają umiejętności webmasterskich. Jeśli zajmiesz się nimi samodzielnie lub oddelegujesz do nich pracownika, strona internetowa poprawi widoczność w wynikach wyszukiwania Google zupełnie za darmo. Powodzenia!

Darmowe pozycjonowanie stron przez słowa kluczowe – siła content marketingu

W artykule przyjrzeliśmy się przede wszystkim SEO on-site, czyli pozycjonowaniu stron za pomocą działań podejmowanych bezpośrednio w witrynie. Można tu wyodrębnić dwa zbiory praktyk. Pierwszy to techniczna optymalizacja strony obejmująca prace z kodem HTML. Polega na eliminacji błędów, przyspieszeniu czasu wczytywania strony, stworzeniu komunikatów skierowanych do robotów Google – aby wiedziały, które strony mają odczytywać i jakie akcje wobec nich podejmować.

5 sposobów na darmowe pozycjonowanie strony

Drugi zbiór działań SEO on-site to różnorodne oblicza content marketingu, czyli marketingu treści. Należy tu wymienić tworzenie i uzupełnianie metadanych, tworzenie i rozbudowywanie opisów produktów, założenie i regularne prowadzenie bloga, a nawet moderację treści tworzonych przez użytkowników (klientów): komentarzy, opinii, recenzji. Siła tych działań polega na wykorzystaniu słów kluczowych, na które strona internetowa ma być widoczna w top 10 wyników wyszukiwania Google.

Techniczna optymalizacja strony internetowej za pomocą kodu HTML jest trudniejsza dla osób zajmujących się webmasteringiem i SEO amatorsko, dlatego ten temat dzisiaj pomijamy. Na tapet bierzemy samodzielne pozycjonowanie poprzez teksty i słowa kluczowe. To łatwe nawet dla osób zainteresowanych SEO amatorsko.

Pozyskiwanie linków do strony internetowej za darmo – link building

Drugą stroną medalu względem SEO on-site jest SEO off-site, czyli link building. Co prawda bez pozyskiwania linków zwrotnych da się pozycjonować stronę, niemniej efekty uzyskuje się wolniej. W myśl zasady „im więcej zrobisz, tym większa szansa na wyniki”, dziś proponujemy także sposób na darmowe zdobywanie odnośników z atrybutem dofollow. Są to takie linki, za pomocą których roboty Google mogą przekazywać moc Twojej stronie internetowej. Z kolei linki z komentarzy, forów internetowych czy social media zazwyczaj mają oznaczenie nofollow, przez co mocy nie przekazują.

Pozyskiwanie linków za darmo - link building

Istnieje wiele sposobów na pozyskiwanie linków – płatnych, częściowo płatnych, darmowych. Jeżeli chciałbyś poznać wszystkie, polecamy lekturę tych artykułów:

Sposób 1: Samodzielne pozycjonowanie stron internetowych za pomocą bloga

Po nawiązaniu współpracy między właścicielami stron internetowych a specjalistą-freelancerem czy agencją SEO zazwyczaj sugeruje się tym pierwszym, by założyli blog i zaczęli regularnie publikować artykuły. Nic w tym dziwnego, wszak właściciel witryny porozumiewa się z robotami Google właśnie poprzez treści pisane (treści innych niż tekstowe roboty nie widzą). Dzięki nim algorytm jest w stanie zrozumieć, czego dotyczy strona internetowa, jakie zagadnienia omawia, co oferuje potencjalnym klientom, co stanowi jej wartość. W efekcie niezwykle ważne stają się słowa kluczowe, zwłaszcza z długiego ogona (rozbudowane, składające się z co najmniej trzech wyrazów, np. „kurtki damskie na lato”). Im więcej różnorodnych fraz w tekście, tym większa szansa, że pokryjesz różne tematy i częściej będziesz się pojawiał w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie strony a optymalizacja tekstu

Słowa kluczowe, długość i jakość tekstów to czynniki, na które roboty Google zwracają szczególną uwagę. Powinieneś pisać artykuły poprawne językowo, bardzo dobre merytorycznie, fachowe. Konieczna jest poprawna optymalizacja tekstu: używanie nagłówków Hx (H1, H2, H3 itd.), wykorzystywanie w nich słów kluczowych, stosowanie w treści linków wewnętrznych dla umocnienia struktury strony. Upewnij się, że dany akapit odpowiada na temat określony przez znajdujący się nad nim nagłówek – adekwatność i zgodność tytułu/nagłówków z treścią także jest oceniana przez roboty.

Poza jakością artykułów istotna jest regularność publikacji. Jeśli w każdym tygodniu opublikujesz co najmniej jeden tekst, algorytm Google uzna Twoją stronę internetową za aktualną i czynną – w przeciwieństwie do witryny, na której nie są wprowadzane żadne zmiany. Będzie ją często odwiedzał i szybko indeksował nowości w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie strony a optymalizacja tekstu

Skąd brać słowa kluczowe do bloga?

Skąd wziąć temat na artykuł blogowy i właściwe słowa kluczowe? Świetne darmowe narzędzia do ustalania słów kluczowych – i jednocześnie tematów – to m.in. AnswerThePublic i podpowiedzi Google. Pierwsze narzędzie działa w taki sposób, że wystarczy wpisać w nie frazę, której chciałbyś poświęcić artykuł. Algorytm sam dopasuje tę frazę do kontekstów, w jakich poszukują jej użytkownicy. Weźmy na przykład „fryzury damskie” – pomysł na artykuł opublikowany w witrynie zakładu fryzjerskiego. AnswerThePublic podsuwa tematy takie jak: „fryzury damskie które odmładzają”, „fryzury damskie które można zrobić samemu”, „jak układać krótkie fryzury damskie”.

Natomiast podpowiedzi Google działają jeszcze prościej – wystarczy zacząć wpisywać pytanie w okno wyszukiwania, a algorytm sam podpowie dalszy ciąg. Podpowiedzi te powstają na bazie zagadnień, których poszukują realni ludzie – Twoi potencjalni klienci.

Skąd brać słowa kluczowe do bloga?

Zadbaj o to, by kilka razy powtórzyć w treści pełny tytuł artykułu. Wyłuskaj z niego frazy i posługuj się nimi w nagłówkach i akapitach. Przykładowo z długiej frazy „jak układać krótkie fryzury damskie” wynikają następujące słowa kluczowe: „jak układać fryzury”, „jak układać fryzury damskie”, „krótkie fryzury”, „krótkie fryzury damskie”, „fryzury damskie”, „fryzury”. Odmieniaj te słowa kluczowe i stosuj synonimy. W tym przykładzie dobrym pomysłem będzie używanie wymiennie form „fryzury damskie” i „fryzury kobiece”, „fryzury dla kobiet”, „fryzury dla pań”, „damskie fryzury”, „fryzury dla dziewczyn” itd.

Dodatkowy zysk: budowa wizerunku firmy i jej właściciela w internecie

Prowadzenie bloga to nie tylko darmowy sposób na pozycjonowanie stron internetowych. To również metoda na budowanie wizerunku autora tekstów i szerzenie świadomości firmy w internecie. Zauważ, że kiedy użytkownicy poszukują odpowiedzi na dany temat i raz po raz trafiają właśnie na Twoją stronę internetową, zaczynają kojarzyć ją z treściami wysokiej jakości: merytorycznymi, przydatnymi. W przyszłości, jeśli znów będą mieli problem z danej dziedziny, wrócą na tę witrynę, zamiast szukać innej.

Budowa wizerunku firmy i właściciela w internecie

Ponadto prowadzenie bloga i publikowanie na nim wartościowych artykułów tworzy szansę na darmowy link building. Jeśli użytkownicy ocenią Twoje treści pozytywnie, chętnie je udostępnią. Z jednej strony zdobędziesz ruch w witrynie (np. dzięki odnośnikom nofollow z social media), z drugiej awansujesz w wynikach wyszukiwania (np. dzięki odnośnikom dofollow z prywatnych blogów należących do użytkowników).

Sposób 2: Optymalizacja strony pod kątem opisów kategorii i produktów – rozbudowa treści

Kolejny sposób na pozycjonowanie stron za pomocą content marketingu to tworzenie i rozbudowywanie opisów produktów, usług czy kategorii. Jeśli nie chcesz prowadzić bloga bądź masz ochotę na wzmożone działania SEO, wypróbuj właśnie tę metodę.

Wytyczne SEO dla dobrego opisu

Aby podstrona pojawiła się w wynikach wyszukiwania Google – i to na wysokiej pozycji – musi być poprawnie zoptymalizowana technicznie i zawierać treści bogate w słowa kluczowe. Dla każdej podstrony, którą chcesz widzieć wysoko w indeksie, powinieneś przygotować opis. Bardzo ważne są elementy takie jak:

  • unikalność tekstu – nie może być wspólny dla wielu podstron, a tym bardziej skopiowany z innej witryny,
  • długość opisu – algorytm Google docenia długie i wartościowe treści. Jeśli tylko pozwala Ci na to szablon strony internetowej, napisz tekst na min. 2 tysiące znaków ze spacjami (im więcej, tym lepiej). Jeżeli wizualnie nie będzie to wyglądało korzystnie, podziel treści na opis skrócony widoczny tuż przy produkcie oraz opis długi, opowiadający o reszcie cech produktu i ukazany niżej. Możesz również wykorzystać widget typu akordeon – zwijany opis produktu,
  • optymalizacja tekstu – podstawowe wytyczne formatowania, z których najważniejsze wymieniliśmy w poprzednim punkcie. Chodzi tu o nagłówki Hx, linkowanie wewnętrzne, punktory, wytłuszczenia, podkreślenia – wszystko, co służy organizacji tekstu,
  • słowa kluczowe – przede wszystkim frazy produktowe i słowa kluczowe z długiego ogona. Muszą być unikalne dla każdej podstrony, aby na jedno zapytanie użytkownika wpisane w Google wyświetlał się tylko jeden link do Twojej strony internetowej – ten najlepiej odpowiadający na dany problem. Właściwe słowa kluczowe znajdziesz np. w Google Search Console. Sprawdź, na jakie frazy jesteś widoczny już teraz. Następnie wpisz je w darmowe narzędzie Ubersuggest i zobacz, z jakich pokrewnych słów kluczowych korzystają użytkownicy. Ponadto wpisz w Ubersuggest nazwę produktu, dla którego przygotowujesz opis, i sprawdź miesięczną liczbę wyszukiwań. Wybierz takie, które są wpisywane w Google od kilkudziesięciu do kilkuset razy.
Optymalizacja strony pod kątem opisów kategorii i produktów

Aby stale pozycjonować stronę za pomocą już wykorzystywanych – ale też zupełnie nowych – słów kluczowych, możesz rozbudowywać opisy istniejące w witrynie od dawna. Wydłużaj je, twórz nowe nagłówki, przedstawiaj zagadnienie od innej strony i proponuj potencjalnym klientom nowe, nieoczywiste zastosowania swoich produktów (np. koc plażowy opisz jako koc na piknik, ogródek, działkę, do ogrzewania się podczas czytania książki na kanapie itd.).

Zgłaszanie zmian w Google Search Console

Pamiętaj, by za każdym razem po rozbudowaniu opisu zgłosić zmiany w Google Search Console. Wpisz adres zmodyfikowanej podstrony w okno wyszukiwania w narzędziu i kliknij „poproś o zaindeksowanie”. W ten sposób zwiększasz szansę na szybkie odwiedziny robotów Google.

Zgłaszanie zmian w Google Search Console

W temacie dobierania słów kluczowych do podstrony i znajdowania najlepszych fraz odsyłamy do artykułów:

Dodatkowy zysk: zatrzymanie potencjalnych klientów

Dlaczego jeszcze warto pozycjonować stronę właśnie poprzez rozbudowywanie opisów produktów i kategorii? Ponieważ posiadając na stronie unikalne i pełnowartościowe opisy, zatrzymasz potencjalnych klientów. Jeżeli nie będą pewni, jak działa dany produkt, jakie są jego wymiary bądź czy przedmiot jest kompatybilny z innym przedmiotem, który już posiadają, wyjdą z Twojej strony internetowej i poszukają odpowiedzi na innej. Zadbaj zatem o to, by odpowiedzieć na wszystkie potencjalne pytania kupujących. Jeśli nie masz pomysłu, czego mogą nie wiedzieć, posłuż się narzędziem AnswerThePublic bądź skorzystaj z podpowiedzi Google.

Sposób 3: Artykuł gościnny do pozycjonowania strony – darmowe linki zwrotne

Czas na wspomnianą na początku artykułu drugą stronę medalu, czyli link building. Aby przyspieszyć pozycjonowanie stron i lepiej skojarzyć wybrane słowa kluczowe z konkretnymi podstronami, warto pozyskiwać odnośniki z różnych miejsc w sieci – zwłaszcza takich, które pozwalają na zastosowanie atrybutu dofollow. Złą wiadomość stanowi fakt, iż linki z mocnymi anchorami zawierającymi słowa kluczowe i atrybutem dofollow zazwyczaj są płatne. Natomiast dobrą wieścią jest to, że da się pozyskać linki SEO (dofollow) za darmo.

Ustępstwem darmowych linków zazwyczaj jest rezygnacja ze słów kluczowych użytych w anchorze. W artykułach gościnnych, za pomocą których pozyskasz owe linki, odnośnik najczęściej pojawia się albo w imieniu i nazwisku autora (np. właściciela firmy), albo w innym elemencie podpisu (np. nazwie firmy).

Czym jest artykuł gościnny?

Dobrze, ale na czym w ogóle polega artykuł gościnny? Jest to taki tekst, który pisze się największą starannością i zgodnie z wytycznymi SEO. Musi być merytoryczny, poprawny językowo i dobrze sformatowany. Krótko mówiąc: wysokiej jakości. Pisząc go, warto odpowiedzieć sobie na pytanie: „czy jest to tekst, którego nie zawahałbym się opublikować na swoim blogu?”. Jeżeli odpowiedź jest pozytywna – świetnie, właśnie o to chodzi.

Wysoka jakość to podstawa, ponieważ artykuł gościnny musi być korzystny dla obu stron. Ty pozyskujesz wartościowy link SEO, natomiast właściciel witryny zewnętrznej zdobywa tekst, który przyda się jego odbiorcom i potencjalnie dobrze wypozycjonuje się w wynikach wyszukiwania.

Artykuł gościnny do pozycjonowania strony - darmowe linki zwrotne

W jakich serwisach pozycjonować stronę?

Co istotne, nie warto pisać artykułów gościnnych na jakiekolwiek serwisy. Pozyskiwanie byle jakich linków ze strony internetowej niedopasowanej tematycznie czy mającej znikomą widoczność w wyszukiwarce Google wcale nie pomoże Ci awansować – tylko stracisz czas. Do współpracy gościnnej wytypuj takie strony internetowe, które:

  • mają wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe, na których Ci zależy,
  • są tematycznie związane z Twoją stroną internetową,
  • opublikują artykuł gościnny w dziale zgodnym tematycznie z Twoją witryną, a nie np. w kategorii „rozmaitości”,
  • są prowadzone w tym samym języku, w którym prowadzony jest Twój serwis,
  • dopuszczają linki dofollow,
  • cieszą się dobrą oceną algorytmu Google. Ponieważ jest to rozbudowany temat, odsyłamy do kompleksowego artykułu: Jak sprawdzić jakość strony internetowej?. Przydać Ci się może także ten poradnik: Sprawdzanie linków do strony – jak to robić?

Uwaga: staraj się pozyskiwać linki z różnych stron internetowych. Zawsze pierwszy link opublikowany w danej witrynie przekazuje najwięcej mocy SEO. Każdy kolejny daje coraz mniej, aż wreszcie nowe linki przestają być brane pod uwagę przez algorytm wyszukiwarki Google. Niestety nie wiadomo, po jakiej liczbie moc spada do zera.

Dodatkowy zysk: pozyskanie ruchu na stronie

Pozyskiwanie linków dofollow z artykułów gościnnych to sposób przede wszystkim na pozycjonowanie strony internetowej poprzez zdobywanie mocy z serwisu linkującego. Warto jednak zauważyć, że linki mogą doprowadzić do zwiększenia ruchu na stronie. Jeśli czytelnicy docenią wartość tekstu, część zechce poznać autora – sprawdzić, kim jest, czym się zajmuje, jaką stronę internetową prowadzi. W ów pośredni sposób zyskasz nowych fanów czy nawet klientów.

Google Analytics: pozyskanie ruchu na stronie

Dane na temat ruchu na stronie sprawdzisz w Google Analytics. Zaloguj się do panelu użytkownika i wejdź w zakładkę: „Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Witryny odsyłające”. Wyszukaj na liście nazwę serwisu, na którym opublikowano Twój artykuł gościnny.

Sposób 4: Wykorzystywanie słów kluczowych w metadanych i opisach alternatywnych obrazów

Pozycjonowanie strony za pomocą metadanych to działanie z pogranicza content marketingu i optymalizacji technicznej. Z jednej strony tworzysz treści tekstowe i wykorzystujesz słowa kluczowe, z drugiej jednak kierujesz informacje przede wszystkim do robotów wyszukiwarki Google.

Metadane, którymi możesz zająć się w łatwy sposób i bez posiadania zaawansowanej wiedzy o SEO, obejmują tytuł i opis strony. Tu także wymagana jest unikalność tekstu. Każda podstrona powinna mieć przypisane jej i używane wyłącznie – bądź przede wszystkim – na niej słowa kluczowe. To bardzo ważne, ponieważ przypisanie tego samego słowa do kilku podstron sprawi, że będą konkurowały ze sobą o pozycję w wynikach wyszukiwania i jedna zostanie usunięta z indeksu lub wyrzucona na odległą pozycję.

Tytuł strony internetowej: title

Do dyspozycji masz mniej więcej 70 znaków ze spacjami dla tytułu i 155 znaków ze spacjami dla opisu. W tytule nie może zabraknąć frazy kluczowej, ponieważ tytuł stanowi czynnik rankingowy Google. Warto też wymienić nazwę firmy. Często wykorzystywanym schematem jest: „Tytuł strony | Nazwa firmy” (np. Eleganckie fryzury damskie i męskie | Fryzjer „Berenika” Kraków – dla strony głównej czy Jak układać krótkie fryzury damskie na ślub? | Fryzjer „Berenika” Kraków – dla podstrony z artykułem). Więcej porad odnośnie tworzenia title znajdziesz tutaj: Pozycjonowanie stron poradnik – część 1. Meta title: SEO Case Study.

Wykorzystywanie słów kluczowych w metadanych i opisach alternatywnych

Opis strony internetowej: meta description

Opis strony nie stanowi czynnika rankingowego Google. Nie oznacza to jednak, że jest nieważny. Chociaż metadane to informacje kierowane w pierwszej kolejności do robotów Google, użytkownicy także mogą je zobaczyć. Wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Mogą zachęcić odbiorcę do kliknięcia, pozostawić go obojętnym bądź zniechęcić. Wykorzystaj więc wspomniane 155 znaków ze spacjami, by pozyskać uwagę potencjalnego klienta. Zadaj intrygujące pytanie bądź złóż obietnicę. Opis zakończ wezwaniem do działania – CTA (np. Przeczytaj koniecznie!). Więcej informacji o opisie strony znajdziesz tutaj: Pozycjonowanie stron poradnik – część 2. Opis strony – meta description.

Gdzie umieszczać metadane?

No dobrze, ale gdzie te metadane w ogóle wpisać? Większość stron internetowych korzysta z CMS-ów, w których znajdują się specjalne rubryki. Zakładki na metadane znajdziesz także na platformach e-commerce, np. Shoplo lub Shoper. Jeśli korzystasz z popularnego CMS-a WordPress, możesz zainstalować bezpłatną wtyczkę Yoast i za jej pomocą uzupełniać title i meta description. Jeżeli jednak nie posiadasz wygodnego panelu, musisz edytować kod HTML strony. W nagłówku danej podstrony umieść fragment:

Gdzie umieszczać metadane?

Jak pozycjonować stronę zdjęciami?

Istnieje jeszcze jedno miejsce, w którym wprost musisz zastosować frazy kluczowe – opis alternatywny zdjęć. W tym miejscu nie zobaczą ich użytkownicy strony internetowej, toteż nie trzeba wymyślać niczego nadzwyczajnego, rozwijającego treść artykułu. Po prostu opisz to, co znajduje się na obrazku, wplatając w tekst frazy. Uwaga jednak, nie wypisuj słów kluczowych jedno po drugim po przecinku! Po pierwsze algorytm wyszukiwarki może uznać to za próbę manipulacji. Po drugie opis – choć niewidoczny dla przeciętnego użytkownika – zostanie odczytany osobom z niepełnosprawnością wzrokową korzystającym z serwisu za pośrednictwem urządzenia do odczytywania treści.

Jak pozycjonować stronę za darmo, wykorzystując frazy kluczowe w nieoczywistych, łatwo dostępnych miejscach? Więcej propozycji przedstawiliśmy tutaj: Jak i gdzie umieszczać słowa kluczowe na stronie?

Jak pozycjonować stronę zdjęciami?

Dodatkowy zysk: atrakcyjna i duża widoczność w wynikach wyszukiwania

Tytuł strony i opisy alternatywne zwiększają widoczność witryny dzięki słowom kluczowym. Co to jednak oznacza w praktyce? Kiedy w tytule pojawia się konkretna fraza, roboty Google wiążą ją z daną podstroną o wiele bardziej, niż gdy zostawiasz pole tytułowe puste, a z fraz korzystasz tylko w opisie produktu/artykule. Tytuł jest więc wzmocnieniem dla treści zawartych na podstronie.

Z kolei opis alternatywny sprawia, że obrazek staje się widoczny dla algorytmu. Bez niego grafika jest traktowana przez roboty jako brak treści. Kiedy napiszesz parę zdań i wykorzystasz frazy kluczowe, strona internetowa zyska widoczność w dziale grafiki Google. To dodatkowy sposób na pozyskanie potencjalnych klientów – tych, którzy odpowiedzi na swoje pytania szukają wśród obrazków.

Wspomnieliśmy, że atrakcyjny opis strony może zaważyć na decyzji użytkownika – czy kliknie Twój link, czy poszuka innej odpowiedzi. Ale opis widoczny jest nie tylko w wynikach wyszukiwania! Jeżeli ktoś udostępni Twoją stronę w artykule opublikowanym w CMS-ie WordPress, link automatycznie zmieni się w wizytówkę podstrony. Także w niektórych mediach społecznościowych poza tytułem i obrazkiem wyróżniającym pojawia się opis. To mnóstwo powodów, dla których warto o niego zadbać!

Sposób 5: Darmowe pozycjonowanie stron poprzez poprawę jakości witryny

Techniczna optymalizacja strony internetowej nie jest na tyle łatwa, by zajęła się nią osoba bez wiedzy o SEO, bez umiejętności webmasterskich. Istnieją jednak drobne możliwości wprowadzania poprawek bez edytowania kodu HTML, ustawiania przekierowań, stosowania komend wobec robotów Google.

Optymalizacja obrazów

Samodzielne pozycjonowanie stron internetowych to podejmowanie czynności takich jak dbałość o pliki wgrywane na serwer, przede wszystkim graficzne. Powinno Ci zależeć na jak najkrótszym czasie wczytywania witryny i poszczególnych elementów.

By zapewnić stronie dużą szybkość ładowania, wgrywaj na serwer zdjęcia o maksymalnych wymiarach ok. 1200 x 800 px i wadze nieprzekraczającej 1 MB. W szybki i łatwy sposób możesz je odchudzić – bez zauważalnej utraty jakości – narzędziem online: TinyPNG. Dbałość o zdjęcia to także nadawanie im odpowiednich nazw: bez polskich znaków, odpowiadających tematowi ukazanemu na zdjęciu. Dobra nazwa to: fryzura-damska-kucyk-20.jpg. Zła nazwa to: a1b2c3.jpg.

Darmowe pozycjonowanie stron poprzez poprawę jakości witryny

Optymalizacja strony za pomocą wtyczek

Skrócenie czasu ładowania strony osiąga się również poprzez zrezygnowanie z widgetów i dodatków wizualnych, które nie są konieczne. Być może masz na stronie filmiki, których i tak nikt nie ogląda? Być może korzystasz z widgetów do promowania fanpage’a na Facebooku albo informowania klientów o promocjach? Niektóre widgety możesz opóźnić i ustawić opcje w taki sposób, by pokazywały się użytkownikom raz na tydzień, nie zaś przy każdym załadowaniu strony. Z kolei pop-upy z informacjami o promocjach, wyprzedażach i nowościach zastąp e-mail marketingiem.

Nie wszystkie wtyczki warto mieć. Zwłaszcza takie, z których nie korzystasz. Zainstaluj natomiast wtyczki do cache’owania i blokowania działalności robotów innych niż te należące do wyszukiwarek. Ponieważ nie wiemy, z jakiego CMS-a korzystasz i jaką masz wiedzę, odsyłamy Cię do webmastera dbającego o techniczne kwestie Twojej strony. Cenne podpowiedzi znajdziesz też na forum poświęconym CMS-owi, z którego korzystasz.

Dodatkowy zysk: działania SEO zwiększają dostępność cyfrową strony

Warto wiedzieć, że pozycjonowanie strony internetowej jednocześnie poprawia jej jakość i dostępność cyfrową dla osób z niepełnosprawnościami. Przejrzysta, szybko działająca, dobrze zoptymalizowana i sformatowana witryna jest łatwiejsza do zrozumienia i obsługi. Osoby z problemami wzrokowymi skorzystają na sformatowaniu tekstu za pomocą nagłówków, akapitów, wytłuszczeń. Osoby niedosłyszące docenią rozbudowane teksty i transkrypcje nagrań wideo. Z kolei osoby z zaburzeniami funkcji poznawczych zrozumieją strony przewidywalne, dobrze zorganizowane.

Działania SEO zwiększają dostępność cyfrową strony

Zwiększanie dostępności cyfrowej – szerzej opisane w artykule pt. Czym jest dostępność cyfrowa stron internetowych i jak wpływa na SEO? – sprawia, że przybywa Ci klientów. Dzięki zmianom w witrynie bowiem Twoja strona internetowa staje się atrakcyjna i możliwa do obsługi także przez osoby, którym korzystanie z sieci sprawia kłopoty. Ponadto SEO i dostępność cyfrowa wzajemnie się napędzają. Kiedy dbasz o jeden element, drugi także się poprawia. Efektem zawsze jest awans w wynikach wyszukiwania.

Darmowe, samodzielne pozycjonowanie strony czy współpraca z agencją SEO?

Samodzielne pozycjonowanie stron internetowych jak najbardziej jest możliwe. Im więcej potrafisz zrobić sam, tym mniejsze wydatki marketingowe Cię czekają. Zanim jednak zdobędziesz wystarczająco dużą wiedzę o SEO, by nie zaszkodzić witrynie podczas podejmowania bardziej zaawansowanych działań, minie sporo czasu – pozycjonowanie strony to skomplikowany, rozbudowany temat.

Do tego czasu proponujemy Ci usługi polegające na współpracy. Możesz pozycjonować stronę, wykonując te czynności, które potrafisz, a resztę zlecić nam. Przykładowo my przygotujemy Ci listę słów kluczowych, na które powinieneś pojawić się w wynikach wyszukiwania, Ty zaś samodzielnie uzupełnisz metadane, rozbudujesz opisy produktów i stworzysz wartościowe artykuły.

Darmowe, samodzielne pozycjonowanie strony czy współpraca z agencją SEO?

Wspólne pozycjonowanie stron i nauka SEO z bloga FunkyMedia

Jeżeli znajdziesz czas, by pozycjonować stronę poprzez artykuły gościnne – super. Jeśli nie lub będziesz chciał pozyskiwać więcej wartościowych odnośników, link building możesz zlecić nam. Jesteśmy elastyczni i bez problemu dostosujemy nasz model pozycjonowania stron do Twoich potrzeb i możliwości finansowych.

Konkretne zagadnienia SEO, w których jeszcze nie czujesz się dość dobry, a chcesz zajmować się nimi samodzielnie, znajdziesz omówione na naszym blogu. Zachęcamy do zapoznania się z wybranymi artykułami i spróbowania swoich sił w pozycjonowaniu rozmaitymi metodami. Natomiast jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości, zapraszamy do kontaktu. Do usłyszenia! 🙂