Część 1: Wybór fraz kluczowych.

A więc mówisz, że chciałbyś założyć sklep internetowy? Nie jest to proces łatwy, szczególnie jeżeli jesteśmy w tej dziedzinie debiutantami. Zanim wystartujemy ze sprzedażą w sieci, nasuwa się wiele pytań, w tym jedno podstawowe: od czego zacząć? Mając w pamięci wiele wątpliwości naszych Klientów związanych z prowadzeniem sklepu, postanowiliśmy stworzyć kilkuczęściowy poradnik, dotyczący pozycjonowania i promocji sklepów internetowych w sieci. Postaramy się przestrzec Was przed często popełnianymi błędami, wyjaśnić zawiłe pojęcia i przybliżyć ten temat. W dzisiejszym odcinku opowiemy dlaczego warto dbać o porządek i nie odkładać pewnych spraw na legendarne „potem”, ale przede wszystkim przedstawimy jak wygląda prawidłowy wybór fraz kluczowych do pozycjonowania sklepu.

Sklep pod lupą – wybór fraz kluczowych

Swoją przygodę ze sklepem internetowym powinieneś zacząć od poznania produktów, jakie znajdą się w asortymencie e-sklepu. Postaraj się je posortować według specyfikacji czy przeznaczenia, to będzie Twoja baza do utworzenia struktury kategorii. Najczęściej wybieramy słowa kluczowe zgodnie z przeznaczeniem produktów, np. krem na noc, krem na dzień, buty do biegania, patelnia do ryb.

Struktura sklepu powinna przypominać uporządkowane drzewo – nie bez powodu stosuje się określenie „drzewo kategorii”. Jak takie stworzyć? Najlepiej działać od ogółu do szczegółu. Posłużmy się przykładem sklepu internetowego z kosmetykami naturalnymi, w którym znajdują się kosmetyki z czarnuszki, z olejem arganowym i na bazie kokosa – i na tych ostatnich się głównie skupimy. Przyjmijmy, że po podziale produktów z kokosem, które posiadamy na stanie magazynowym, uzyskamy następujące kategorie:

  • oleje kokosowe,
  • peelingi kokosowe,
  • kosmetyki do włosów z olejem kokosowym,
  • mydła kokosowe,
  • masło/balsamy kokosowe,
  • produkty spożywcze z kokosa.

Te główne gałęzie będą dzielić się na mniejsze gałązki – podkategorie – tak jak zrobiono to w poniższym przypadku: Oleje kokosowe: olej kokosowy spożywczy, olej kokosowy tłoczony na zimno, olej kokosowy kosmetyczny. W podobny sposób trzeba zająć się każdą z kategorii, które wcześniej wydzieliliśmy. Oczywiście, wraz z rozwojem Twojej firmy, kategorie mogą się rozwijać, będą powstawać nowe. Drzewo kategorii będzie rosło się wraz z powiększeniem asortymentu – najważniejsze, aby systematycznie o nie dbać i uaktualniać w razie potrzeby.

Co masz zrobić dziś… zrób teraz

Stworzyłeś kategorie i szczegółowo je charakteryzujące podkategorie, weryfikujesz wszystko po raz ostatni i klikasz sakramentalne ZAPISZ. To nie koniec! Wyszczególnienie grup produktów, to dobry krok, ale zaraz za nim powinien nastąpić kolejny – wybór słów kluczowych, na które mamy zamiar promować sklep. Nie odkładaj tej czynności na potem, ponieważ prawdopodobnie zapomnisz o tym i przypomnisz sobie podczas zmiany sklepu, albo przypomni Ci o tym wygryzająca konkurencja. Doskonałym początkiem wyszukiwania fraz będzie skorzystanie z narzędzia Google Ads: Keyword Planner. Pierwszymi frazami mogą stać się nazwy stworzonych kategorii i podkategorii. Każde kolejne wariacje na ich temat podpowie Ci wcześniej wspomniane narzędzie. Powściągliwość podczas wyboru słów kluczowych nie jest wskazana. Jeżeli więc, na Twojej liście znajduje się kilkanaście fraz, to usiądź do niej raz jeszcze i dodaj nawet kilkadziesiąt kolejnych. W przypadku pozycjonowania sklepów internetowych, wskazana jest spora ilość słów kluczowych. Nie warto się ograniczać, gdyż za każdą z fraz stoi potencjalny klient. Często bywa tak, że do jednego rodzaju produktu można dopasować całkiem sporo fraz – tak jak widać to na naszym przykładzie:

Oleje kokosowe: olej kokosowy spożywczy, olej kokosowy do smażenia, olej kokosowy tłoczony na zimno, olej z kokosa, olej kokosowy nierafinowany, tłuszcz kokosowy

Peelingi kokosowe: peeling z oleju kokosowego, olej kokosowy na rozstępy, olej kokosowy na cellulit

Kosmetyki do włosów z olejem kokosowym: olej kokosowy na włosy, olej kokosowy do włosów, olejek kokosowy do włosów, olejek kokosowy na włosy, olej kokosowy włosy, olejek kokosowy włosy

Mydła kokosowe: mydło kokosowe, mydła naturalne, mydło z oleju kokosowego

Masło/balsamy kokosowe: masło kokosowe do włosów, masło kokosowe do ciała, balsam z oleju kokosowego

Produkty spożywcze z kokosa: mąka kokosowa, cukier kokosowy, śmietanka kokosowa, syrop kokosowy, chipsy kokosowe.

W powyższym przykładzie, stworzyliśmy frazy jedynie dla kosmetyków na bazie kokosa, a co z pozostałymi, których mocną stroną są inne składniki aktywne (olej arganowy, czarnuszka, olejek różany itd.)? Przecież je też chcemy sprzedawać! Początkującego właściciela sklepu internetowego czeka sporo pracy, ale przyniesie ona efekty. SEO jest jednym z głównych źródeł naturalnego ruchu w wirtualnych sklepach – od doboru odpowiednich słów kluczowych może zależeć biznes i nie ma w tym stwierdzeniu przesady.

Fraza skrojona na miarę

O czym należy jeszcze pamiętać podczas tworzenia listy słów kluczowych? Przede wszystkim, mają one precyzyjnie charakteryzować promowany towar. Nie należy się bać szczegółowych fraz kluczowych. Prawdopodobnie „olej kokosowy na rozstępy” wygeneruje mniej ruchu niż bardziej ogólne frazy typu „olej kokosowy”, czy „olej”, ale możemy mieć pewność, że dzięki niej trafi do nas zainteresowany klient, który dokona zakupu. W tym przypadku mniej znaczy więcej! Bardzo ogólne frazy, jak wcześniej wymieniony „olej” są kuszące, maja wiele tysięcy wyszukiwań miesięcznie, ale są jednocześnie bardziej konkurencyjne (trudniej się na nie promować). Dodatkowo, mogą ściągać na stronę użytkowników, którzy wcale nie chcieli kupić produktu kosmetycznego, a na przykład olej silnikowy.

To teraz już koniec? Nie, nie… To dopiero początek Twojej intensywnej pracy nad sklepem internetowym. Mamy jednak nadzieję, że z nami ta przygoda będzie pełna ciekawych odkryć i doświadczeń. Frazy już gotowe? Jeśli nie, to weź głęboki oddech i… bierz się do pracy!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *