Trendy w e-marketingu w 2017r.

Dlaczego warto śledzić trendy?

Znaleźliśmy się w bardzo ciekawych czasach, w których rzeczą pewną jest ciągła zmiana. Nie są to czasy łatwe jeżeli chodzi o sprzedaż, a to dlatego, że:

  • konkurencja jest coraz większa,
  • klienci są bardziej świadomi swoich potrzeb i oczekiwań,
  • kanałów komunikacji i sprzedażowych przybywa każdego dnia.

Współczesny rozwój firm kształtują obecnie cztery kompetencje: marketing, sprzedaż, medialność i innowacje. W budowaniu przewagi konkurencyjnej rola marketingu jeszcze nigdy nie była tak ważna. Rozwój technologii zrewolucjonizował sposób komunikacji, ale także miał bezpośredni wpływ na jeszcze jedno zjawisko – rewolucyjne zmiany w sposobie zachowania się konsumentów.

Trzeba nieustannie śledzić trendy, które są źródłem wiedzy, praktycznych porad oraz ciekawych rozwiązań. Wiedza na temat trendów pozwala nam na lepsze zarządzanie budżetem reklamowym i prowadzenie skuteczniejszych działań marketingowych.

Trendy marketingowe, na które warto zwrócić uwagę w 2017

Przeanalizowaliśmy kilkanaście publikacji, raportów, prognoz i analiz dotyczących przeszłości e-marketingu i e-commerce w grudniu i styczniu. Sprawdziliśmy, jak często specjaliści wymieniają te zjawiska i wczytaliśmy się w uzasadnienie ich wyborów. Na tej postawie przygotowaliśmy poniższy ranking – praktyczny przewodnik działań reklamowych w internecie, które w 2017 roku będą w największym stopniu wpływać na kondycję e-Biznesu.

1. Rozwój reklamy mobile

Smartfony i tablety są obecnie najczęstszym źródłem dostępu do Internetu, zastępując tym samym laptopy i komputery stacjonarne. Trend ten będzie się dynamicznie rozwijał w nadchodzącym roku. Optymalizacja pod kątem mobile jest więc koniecznością, której nie można odwlekać – dotyczy to zarówno stron www, landing pages czy newsletterów. Warto również wspomnieć, że od stycznia 2017 r. Google zamierza blokować wyświetlanie się pop-up’ów w kanale mobile, które do tej pory służyły jako narzędzie do pozyskiwania bazy subskrybentów na stronie internetowej.

2. Content marketing, czyli wartościowe treści

W 2017 nadal istotny będzie content marketing a więc treści, które uczą, inspirują lub dostarczają rozrywki. Warto także wspomnieć o rosnącej popularności takich trendów jak storytelling. Na czele działań związanych z treścią znajdzie się także reklama natywna (native advertising, czyli reklama, która udaje, że reklamą nie jest - lokowanie produktu, sponsorowane artykuły), a równocześnie będą rozwijać się trendy związane z influential marketingiem, personalizacją treści, udokumentowanymi strategiami oraz visual i interactive content.

3. Sprzedaż wielokanałowa (omnichannel, cross-channel)

Omnichannel to obecnie najbardziej gorący temat podobnie jak trend mobilny. Obsługiwanie klientów i przyjmowanie od nich zamówień wielokanałowo nie jest niczym nowym. Obecnie pojęcie to zyskuje szersze znaczenie, nie ogranicza się już tylko do sprzedaży wielokanałowej, ale także utrzymywania stałych relacji - przed, w trakcie i po dokonaniu zakupów. Dotyczy to wszystkich płaszczyzn komunikacji: kanały online, offline, social media, newsletter czy aplikacje mobilne.

4. Analityka i targetowanie

W ostatnich latach zmienił się znacząco stosunek do wydatków na promocję i reklamę. Oczekuje się tym samym od e-marketingu wymiernych efektów, a nie tylko inwestycji w „wizerunek”. Dziś problemem nie jest dostęp do danych analitycznych, ale ich umiejętne analizowanie. Aby przedsiębiorcy mogli dostosowywać oferty do klientów, muszą zadbać o odpowiednią analizę i przetwarzanie danych. Na ich podstawie będą określać konsumenckie preferencje, budować strategie marketingowe i segmentować grupy odbiorców.

5. Personalizacja oferty i komunikacji

W komunikacji B2B i B2C oprócz języka korzyści równie ważną rolę ogrywają relacje, wartości, emocje. Coraz bardziej powszechne staje się podejście H2H (Human to Human), znacznie bardziej otwarte na człowieka. Dzięki temu możemy pokazać „ludzką” twarz marki. Kiedy mówimy o przekazie marketingowym to powinien on być precyzyjnie kierowany i nacechowany emocjami.

6. Media społecznościowe

Wraz z rosnącą liczbą użytkowników rośnie znaczenie social media. W 2017r. kanały te nie tylko będą wykorzystywane do promocji, ale także sprzedaży – dzięki integracji z platformami e-Commerce. Kanał ten należy wykorzystać do promocji i dzielenia się contentem, aby mógł zostać zauważony.

7. User Experience (UX)

Obecne czasy bez wątpienia należą do konsumenta. Coraz trudniej jest pozyskać nowego Klienta, gdyż może on dowoli przebierać w ofertach i wybierać spośród wielu produktów. Jest świadomy jakości i możliwości jakie dają mu konkurencyjne produkty. User Experience (UX) określa doświadczenie użytkownika, jakie towarzyszy mu podczas korzystania z produktu czy usługi. W tym roku nadrzędnym celem firmy powinien być Klient. Dzięki dostępnym metodom analizowania, np. wykorzystując Google Analytics, należy analizować zachowania Klientów i wprowadzać zmiany, eksperymentować tak, aby Klient miał jak najlepsze doświadczenia związane z naszą stroną czy sklepem internetowym. Ważne by konsument spędzał na stronie jak najwięcej czasu, należy dbać o relację z nim, co w rozliczeniu ostatecznym przyczyni się do konwersji – a więc zakupu w naszym sklepie czy też zamówieniu usługi.

8. E-mail marketing

E-mail marketing od wielu lat uznawany jest za niezwykle efektywny środek komunikacji. Dzięki niskim kosztom i jednoczesnym zachowaniu wysokiej efektywności i skuteczności, wciąż pozostaje wiodącym kanałem komunikacji. Warto zadbać jednak o segmentację użytkowników, personalizację komunikatów i analizę skuteczności: ilość otwarć (open rate), kliknięć (CTR), ile adresów zostało odbitych, a ilu odbiorców wypisało się z listy.

9. Cena nadal determinuje zakup

Według badania Gemiusa najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie jest cena (51% wskazań), na drugim miejscu są niskie koszty dostawy (44%), dopiero na trzecim pozytywne doświadczenia w danym sklepie (41%). Trudno spodziewać się dużych zmian w tym zakresie. Na pewno jednak warto zadbać o budowanie marki sklepu czy dbać o customer experience, ponieważ w przypadku wyboru produktów ze sklepów, które oferują bardzo zbliżone ceny, decydować będą te właśnie dodatkowe zmienne.

10. Video i live streaming

Zrozumienie przekazu wizualnego zajmuje nam 0,1 sekundy, podczas gdy średni czas potrzebny na przeczytanie 200-250 słów, wynosi ok. 60 sekund. Zuckerberg przewiduje, że w ciągu 5 lat Facebook będzie głównie zawierał materiały video. Absolutnym must have w 2017 r. będą więc treści video, najlepiej podzielone na odcinki oraz filmy 360 stopni. Dzięki video jesteśmy w stanie przekazać najbogatszy i najbardziej angażujący przekaz.

W tym roku zaobserwujemy wzrost live streamingu na platformach takich jak: Facebook, Twitter, YouTube, a także relacje live różnego rodzaju eventów albo ważnych wydarzeń z życia firmy.

11. Sztuczna inteligencja, Automatyzacja, Programmatic

W 2017r. do zarządzania kampaniami wkroczy sztuczna inteligencja. Za jej pomocą będziemy mogli bardzo szybko analizować duży zbiór danych. Pozwoli to na zautomatyzowaną i spersonalizowaną komunikację z odbiorcą. Trend ten zaznaczy się także w generowaniu indywidualnego contentu. W kwestii e-mail marketingu czas wysyłki czy tytuł wiadomości będą mogły zostać w pełni zoptymalizowane. Marketingowcy mają także teraz dostęp do programmatic buying, a więc zautomatyzowanego kupowania powierzchni reklamowych w oparciu o zainteresowania odbiorców, co pozwala lepiej targetować przekaz i wpływa na skuteczność kampanii reklamowych.

Podsumowanie

Punktem wyjścia do działań marketingowych musi być dobrze przemyślana strategia biznesowa. Dzięki jasno określonym celom biznesowym będzie można stworzyć serwis internetowy, który będzie skoncentrowany na skutecznej sprzedaży i kontakcie z firmą. Będziemy mogli stworzyć odpowiedni content, a następnie rozpowszechnić go wielokanałowo, precyzyjnie trafiając do grupy potencjalnych Klientów. Narzędzi do realizacji tego celu jest wiele, dlatego konieczne jest zbieranie danych, analiza i ciągła optymalizacja wszystkich procesów, eksperymentowanie i, co najważniejsze, wyciąganie wniosków.

Wyślij zapytanie

Wysyłanie...
Gotowe! Twoja wiadomość została wysłana!

* Pole wymagane