Słownik SEO – czym są anchory, backlinki, atrybuty?

Słownik SEO obejmuje terminologię SEO definiujemy jako zestaw pojęć, wyrażeń stosowanych w optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarki Google. Większość z pojęć, jakie warto umieścić w słowniku SEO pochodzi z języka angielskiego. Warto przyjrzeć się najczęściej pojawiającym się zagadnieniom ze słownika SEO, by zdobyć rozeznanie w optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarki internetowej.

Jak został stworzony słownik SEO FunkyMedia?

Nasz słownik SEO powstał na podstawie naszych doświadczeń z Klientami. Oprócz wykonywania bieżącej pracy, staramy się pomóc osobom niezwiązanym z branżą zrozumieć, jak działa wyszukiwarka i od czego zależą wyniki kampanii. Stąd nasz pomysł na zebranie zagadnień, o której pytają nas Klienci.

Jak korzystać ze słownika SEO?

Słownik SEO obejmuje pojęcia wraz z krótkimi wyjaśnieniami, nie jest to encyklopedia. Prawie w każdym elemencie umieściliśmy linki do artykułów, które bardziej szczegółowo opisują wymieniony problem. Słownik SEO to taka nasza mapa podstawowych pojęć.

Algorytm Google

Algorytm Google – to matematyczna formuła służąca do wykonywania określonych funkcji, zadaniem algorytmu Google jest wskazywanie wyszukiwarce, która strona znajdująca się w jej indeksie najlepiej pasuje na wybrane przez użytkownika zapytanie. Algorytm Google działa w oparciu o wiele wskaźników. Formuła ta jest stale udoskonalana i aktualizowana.

Atrybut nofollow

Atrybut nofollow – atrybut linku określający link jako nie warty śledzenia, część robotów wyszukiwarek nie podąża za linkiem nofollow, linki te mimo to mają znaczenie w działaniach SEO. Nie wszystkie pozyskiwane linki powinny mieć atrybuty dofollow („śledzące”), np. linki z Wikipedii posiadają atrybut nofollow – teoretycznie więc nie wpływają na widoczność strony, a mimo to podnoszą ważne wskaźniki jakości witryny, bardzo istotne w SEO.

Audyt SEO

Audyt SEO – to badanie strony internetowej mające na celu sprawdzenie budowy strony, treści na niej umieszczonych pod kątem słów kluczowych, obecnej widoczności, wykrycia ewentualnych błędów z indeksacją, błędnych przekierowań, sprawdzenie sitemapy, pliku robots.txt i wielu innych elementów, mających wpływ na widoczność witryny. W ramach audytu nie naprawia się strony, a wskazuje rekomendacje do poprawy. Prawdziwy audyt SEO trwa dłuższy czas (minimum miesiąc), kiedy to wykonywane są różnego rodzaju testy.

Black Hat SEO

Black Hat SEO – to metody pozycjonowania niezgodne z regulaminem wyszukiwarki Google. Jedną z metod Black Hat SEO jest ukrywanie słów kluczowych na stronie.

Bot

Bot – to robot wyszukiwarki, który przegląda strony internetowe i je indeksuje.

Breadcrumbs

Breadcrumbs – to tak zwana nawigacja okruszkowa, która wskazuje użytkownikowi jego aktualną lokalizację w obrębie strony. Nawigacja ta odzwierciedla strukturę witryny, ułatwia poruszanie się między podstronami.

CMS

CMS (Content Managment System) – to system zarządzania treścią, który umożliwia kontrolowanie, uzupełnianie, usuwanie treści na stronie www bez znajomości kodu html. System CMS ułatwia obsługę strony, umożliwia wdrażanie zmian bez pomocy specjalisty.

Content

Content – pojęciem tym określamy wszystkie dane zawarte na stronie, czyli treść, meta tagi, zdjęcia, grafiki, formularze, pliki do pobrania. Content ma duży wpływ na widoczność strony, powinien być dobrze rozlokowany i zawierać słowa kluczowe, aby korzystnie wpływał na pozycje witryny.

Copywriting SEO

Copywriting SEO – to specjalistyczne podejście do tworzenia treści (copywritingu), uwzględniające wytyczne dotyczące umieszczania słów kluczowych. Tworząc treści SEO należy pamiętać o przygotowaniu odpowiednich meta tagów oraz umieszczaniu w treści linkowania wewnętrznego. Copywriting SEO obejmuje tworzenie contentu onsite, jak i offsite.

CTA

CTA (Call to action) – to tak sformułowany komunikat, by nakłonić odbiorcę do konkretnego działania.

Dane strukturalne

Dane strukturalne – to znaczniki mające ułatwić robotom wyszukiwarki rozczytanie zawartości strony www. Dane strukturalne dostępne są w formatach: mikrodanych, mikroformatach, RDF, JSON-LD.

Długi ogon

Długi ogon (Long tail) – to bardzo szczegółowe zapytanie kluczowe, jakie wpisują internauci w wyszukiwarkę, frazy z długim ogonem pozwalają w miarę szybko osiągnąć widoczność na odpowiednie słowa kluczowe.

Domena

Domena – to podstawowy element internetowej tożsamości, jest częścią adresu internetowego, jaki kieruje użytkowników na żądaną stronę. Najczęściej domeny odnoszą się do nazw własnych lub produktów, często zawierają słowa kluczowe.

Duplicate content

Duplicate content – to duplikacja treści, jeden tekst pojawiający się pod dwoma adresami url. Możemy wyróżnić duplikację wewnętrzną (w obrębie domeny) lub duplikację zewnętrzną (gdy dwie różne strony przedstawiają ten sam opis firmy, kategorii, czy produktu).

Featured snippets

Featured snippets – to tak zwane fragmenty z odpowiedzią, które pojawiają się w górnej części wyników wyszukiwania. Fragmenty z odpowiedzią zawierają wyodrębnione podsumowania strony, odpowiedzi na pytania użytkowników, linki do podstron, tytuły, adresy url.

Frazy kluczowe

Frazy kluczowe – to inaczej zapytania wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników. Stale zbierane są statystyki ile razy użytkownicy wpisują daną frazę w Google, im większym zainteresowaniem cieszy się dana fraza, tym trudniej utrzymać lub zdobyć dobre pozycje na dane zapytanie.

Google Analytics

Google Analytics – to jedno z narzędzi Google zaprojektowane w celu monitorowania danych statystycznych dotyczących ruchu na stronie z różnych kanałów. Za pomocą Google Analytics możemy sprawdzić kto i kiedy odwiedza naszą stronę oraz jakie jest źródło tej wizyty. Narzędzie to jest bardzo rozbudowane, umożliwia tworzenie mierzalnych celów oraz monitorowanie zachowań odbiorców.

Google Search Console

Google Search Console – to drugie narzędzie Google zaprojektowane z myślą o webmasterach, którzy z jego pomocą mogą monitorować stan indeksacji strony, skuteczność jej działania, przychodzące linki oraz problemy techniczne występujące na stronie.

Guest blogging

Guest blogging – to pojęcie określające współpracę z blogerami. W ramach guest blogging przygotowujemy artykuł do publikacji na konkretnych blog, w artykule umieszczamy link dofollow do naszej strony, za zgodą autora publikujemy wpis na blogu. Guest blogging to publikacja artykułów sponsorowanych bez angażowania właściciela strony.  

Indeksacja strony

Indeksacja strony – to proces, w którym analizowane są dokumenty strony dostępne w WWW (World Wide Web), analizę wykonuje specjalny program komputerowy, który gromadzi dane występujące w poszczególnych dokumentach (wyrazach, treściach graficznych), umieszczanych w wydajnych bazach danych. Dzięki indeksowaniu wyszukiwarka może bardzo szybko podać wynik przeszukiwania miliardów dokumentów. Czyli upraszczając – wyszukiwarka indeksuje stronę, by później w bardzo krótkim czasie pokazać jej część spójną z konkretnym zapytaniem użytkownika.

Keyword density

Keyword density – to określenie nasycenia słowami kluczowymi treści na wybranej stronie odnoszone do innych podstron w obrębie domeny.

Keyword stuffing

Keyword stuffing – bardzo niedobra technika upychania słów kluczowych w nadmiernej ilości na danej podstronie, jej celem jest uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. W 2020 roku wiemy, że słowa kluczowe powinny znaleźć się w odpowiednich miejscach na stronie, ich upychanie na siłę nie jest dobrą praktyką w działaniach SEO.

Konwersja

Konwersja – interakcja internauty z naszą stroną, konwersją określamy każdą czynność, która jest realizacją konkretnego celu (np. przejście na stronę kontakt, zapisanie się do newslettera, pobranie pliku pdf, sfinalizowanie transakcji).

Link

Link (hiperłącze, odnośnik) – to element tekstowy lub graficzny, który przenosi użytkownika na konkretną stronę.

Link building

Link building – to pozyskiwanie linków prowadzących do strony z innych domen. Link building jest elementem każdej strategii marketingowej działań SEO – bez link buildingu ciężko jest uzyskać dużą widoczność strony. Linki pozyskiwane są z zaplecz SEO, blogów, for, katalogów stron, innych, wartościowych stron poprzez artykuły sponsorowane.

Link bezpośredni

Link bezpośredni – to link bez przekierowań prowadzący bezpośrednio do strony.

Link pośredni

Link pośredni – to link, który prowadzi do strony przez przekierowanie.

Linki przychodzące

Linki przychodzące – to linki, które prowadzą do Twojej strony, ale umieszczone są na oddzielnej domenie. Mogą posiadać różne atrybuty (nofollow, dofollow, ugc).

Linki rotacyjne

Linki rotacyjne – linki pozyskiwane na określony czas, metoda stosowana do zwracania uwagi robotów na istnienie danej strony www.

Linki wychodzące

Linki wychodzące – to odnośniki z Twojej strony do innej domeny.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne – to strategia łączenia podstron poprzez umieszczanie linków z anchorami lub bez do kolejnych części strony. Linkowanie wewnętrzne wspomaga proces indeksacji witryny, jest nieodłącznym elementem działań SEO.  

Long tail SEO

Long tail SEO – to sposób prowadzenia działań SEO w oparciu o frazy z długim ogonem, czyli frazy long tail

Mapa strony

Mapa strony – to spis wszystkich stron znajdujących się w witrynie uporządkowany według struktury strony. Umieszczając mapę strony ułatwiamy robotom indeksację stron znajdujących się w witrynie.

Meta description

Meta description – opis, który pojawia się w wyszukiwarce Google pod adresem Twojej strony. Opis pomaga użytkownikom w ocenie czy Twoja strona zawiera informacje, których poszukują.

Meta Tag

Meta tag to zbiór znaczników w nagłówku dokumentu, umieszczany w celu opisu jego zawartości, zbiór ten stosowany jest przy tworzeniu stron internetowych, ponieważ meta tag title wpływa na rozczytanie strony przez roboty Google. Tag title pozwala określić tematykę strony. Najważniejsze meta tagi to właśnie title (tytuł strony) i description (opis treści strony).

Optymalizacja treści

Optymalizacja treści – to proces dostosowania treści strony oraz kodu pod kątem fraz kluczowych, polega on na wybraniu odpowiednich słów i ich umieszczeniu w tytułach, nagłówkach, treści strony, a także na dobraniu odpowiednich anchorów do kolejnych podstron (linkowanie wewnętrzne). Zoptymalizowaną podstronę warto wysłać do ponownej indeksacji, korzystając z narzędzia Google Search Console.

Organic traffic

Organic traffic – ruch organiczny, wskaźnik dostępny w Google Analytics, określający wszystkich użytkowników, którzy wchodzą na stronę poprzez kliknięcie w link w organicznych wynikach wyszukiwania.

PageRank

PageRank – to pierwszy algorytm stworzony przez Google, metoda, za pomocą której algorytm określa jakość indeksowanych stron w skali 0-10. Od 2009 roku nie są upublicznianie wyniki Page Rank.

PPC

PPC (Pay Per Click) – system rozliczeń w reklamach płatnych Google, płatność z pojedyncze kliknięcie przez użytkownika. Koszt reklamy jest niezależny od ilości wyświetleń.

Przekierowanie

Przekierowanie – to technika polegająca na automatycznym informowaniu przeglądarki, że po wpisaniu konkretnego adresu url ma odświeżyć stronę o innym adresie. Przekierowania są niezbędne w działaniach SEO. Nie powinno się usuwać ze strony wartościowych podstron, można je przekierować, jeśli nie chcemy, by użytkownik widział nieaktualną już treść (np. produkt niedostępny w e-sklepie). Przekierowania są stosowane np. w przypadku zmiany domeny strony, skracania linków, aby były przyjazne dla użytkowników. Możemy wyróżnić przekierowania stałe i tymczasowe.

SEM

SEM (Search Engine Marketing) – działania marketingu internetowego obejmujące zakresem swojego działania wyszukiwarki internetowe. W ramach SEM realizowane są kampanie SEO oraz PPC, czyli np. kampanie Google Ads.

SEO

SEO (Search Engine Optimization) – to proces polegający na optymalizacji strony www, mający na celu poprawę widoczności strony dla robotów Google, jak i użytkowników. W ramach działań SEO pozyskiwane są linki prowadzące do strony z innych domen, wykonywana jest optymalizacja treści, która prowadzi do zagęszczenia słów kluczowych na podstronach, poprawiana jest szybkość ładowania witryny. To zbiór wielu działań, pojęcie bardzo szerokie, więcej o SEO dowiecie się z artykułów: czynniki rankingowe SEO, seo local, koszty seo, na czym polega pozycjonowanie.

SERP

SERP (Search Engine Results Position) – mianem SERP określamy wyniki wyszukiwania frazy w wyszukiwarkach. Czym są wyniki wyszukiwania sprawdzisz poniżej.

Spam

Spam – to niechciane wiadomości elektroniczne wysyłane za pomocą poczty elektronicznej, w komunikatorach czy w SMS. W SEO pojęciem powiązanym ze spamem jest spamdexing, czyli nieuczciwe praktyki stosowane przez właścicieli witryn czy „specjalistów SEO”, którzy umieszczają na swojej stronie dużo niskiej jakości contentu, mającego wpłynąć na pozycje strony w wyszukiwarce. Metoda ta może przynieść chwilowy efekt, po czym pozycje spadają.

SWL

SWL (System Wymiany Linków) – to system automatycznej wymiany linków pomiędzy stronami, ten sposób linkowania jest coraz rzadziej stosowany.

Strona mobilna

Strona mobilna – dodatkowa wersja strony przygotowana tylko i wyłącznie pod kątem urządzeń mobinych. Chcesz sprawdzić, czy Twoja strona poprawnie wyświetla się na różnych smartphonach? Sprawdź!

Strona responsywna

Strona responsywna – czyli strona, która dopasowuje się do wielkości ekranu urządzenia, na którym się wyświetla.

UX

UX – user experience – pojęcie ma wiele znaczeń, w skrócie pojęcie to dotyczy wszystkich doświadczeń użytkownika odwiedzającego naszą stronę, warto jednak poznać historię UX i konkretne definicje opisane w artykule: co to jest user experience.

Web Usability

Web Usability – użyteczność strony internetowej, określa czy strona jest przyjazna dla użytkownika, czy jest w stanie szybko się po niej poruszać i znaleźć interesujące go informacje.

White Hat SEO

White Hat SEO – jeśli natkniecie się na hasło White Hat Seo to znak, że jesteście w dobrym miejscu. To określenie definiuje zespół praktyk pozycjonowania zgodnych z regulaminem wyszukiwarek (wytycznymi Google).

Wyniki organiczne

Wyniki organiczne (naturalne) – to wyniki wyszukiwania w Google, które nie obejmują płatnych wyników (z kampanii Google). Oprócz wyników ogranicznych na pierwszej stronie w wyszukiwarce pojawiają się wyniki z mapki Google, wyniki z kampanii płatnych oraz podpowiedzi Google odnoszące się do pokrewnych fraz.

Zaplecze SEO

Zaplecze SEO – to zbiór stron tworzonych i publikowanych w celu pozycjonowania innej strony, na stronach zapleczowych umieszczane są unikalne treści i odnośniki do stron www. Linki z dobrego zaplecza SEO mają duży wpływ na widoczność promowanej strony.


Słownik SEO powstał w celu zebrania najważniejszych pojęć z dziedziny marketingu internetowego. To pojęcia, o których wyjaśnienie najczęściej proszą nas klienci.

Słownik SEO nie ma końca – pojęć związanych z optymalizacją jest mnóstwo, te przedstawione to zaledwie mały wycinek. Mam nadzieję, że znajdziecie w nim podstawowe wyjaśnienia zawiłych problemów.

Nasz słownik SEO nie zawiera pojęcia, którego definicja nie jest dla Ciebie jasna? Skontaktuj się z nami, chętnie wyjaśnimy inne zagadnienia!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *