Jak zaplanować działania w internecie w okresie świątecznym - przewodnik

Okres przedświąteczny to intensywny czas. Zarówno z perspektywy konsumenta, który pragnie przygotować święta jeszcze lepiej niż w ubiegłym roku, jak i z perspektywy przedsiębiorcy, który ma unikalną w skali roku okazję, by dotrzeć do klienta ze swoją ofertą. Z roku na rok działania, jakie należy wdrożyć, rozpoczynają się coraz wcześniej. Konsumenci, wraz z rozwojem nowych technologii, zmieniają swoje zachowania i coraz częściej do zakupów świątecznych wykorzystują smartfony. Te wszystkie aspekty należy wziąć pod uwagę planując działania marketingowe tak, aby były jak najbardziej skuteczne.

Planuj z wyprzedzeniem – kluczowe daty

  • Może zabrzmi to nieprawdopodobnie, ale badania pokazują, że wiele osób już teraz zastanawia się, co podarować najbliższym, a 20% z nich rozpoczyna świąteczne zakupy we wrześniu. Nie jest to działanie jednostkowe, bo już w październiku pierwsze zakupy będzie miało za sobą nawet 40% konsumentów!
  • Kolejnym momentem zakupowym jest koniec listopada, a więc czas tuż przed Mikołajkami. Jest to równocześnie moment, kiedy prezenty można kupić po korzystniejszych cenach: czarny piątek (w tym roku przypadający 25 listopada), cyber poniedziałek (28 listopada) i dzień darmowej dostawy (1 grudnia). W zeszłym roku szczególnie często wyszukiwaliśmy informacji na temat czarnego piątku, co świadczy o tym, że polscy konsumenci stają się świadomi promocyjnych ofert dostępnych w tym czasie – warto więc wtedy wyjść na przeciw ich potrzebom.

Jakie działania wprowadzić?

Po pierwsze „Udekoruj swój sklep” – Niech klient czuje, że święta są blisko. Świąteczny wystrój sklepu może wprowadzić Klienta w ten magiczny nastrój, sprawić, że zostanie na stronie dłużej, co ma szanse przełożyć się na wyższą wartość koszyka zakupowego. Świąteczna aura wpływa na konsumentów, sprawiając, że stają się bardziej empatyczni i pozytywnie nastawieni. Po zakończeniu zakupów pozostaną w jego głowie pozytywne skojarzenia z marką naszego sklepu. Nawet drobne kosmetyczne zmiany, takie jak zmiana tła czy banera głównego, mogą przynieść wymierne korzyści, więc nie zostawiajmy tego na ostatnią chwilę.

Zadbaj o content marketing – stwórz specjalną ofertę świąteczną, buduj potrzebę, przedstaw propozycje prezentów idealnych pod choinkę dla niej i dla niego, informuj swoich Klientów o świątecznych promocjach, daj gwarancję dostarczenia paczek przed świętami, oferuj pakowanie prezentów.

Wypromuj swoje treści i produkty poprzez różne kanały komunikacji, weź pod uwagę takie jak:

  • Kanał social media – pozwala precyzyjnie trafić do grupy docelowej, która może być zainteresowana Twoimi produktami. Dzięki wcześniej zaplanowanym akcjom już teraz możesz zaprosić na biznesową wigilię do swojej restauracji, zainspirować pomysłem na prezent czy poinformować o nowej kolekcji sukienek wieczorowych, idealnie pasujących na wigilijny wieczór czy zabawę sylwestrową.
  • Kampania linków sponsorowanych idealnie sprawdzi się dla restauracji, branży turystycznej, firm cateringowych, sklepów z kominkami, meblami, dekoracjami świątecznymi, których w najbliższym czasie poszukiwać będą zarówno osoby indywidualne, jak i firmy.
  • Kampanie produktowe to must have dla sklepów. Klienci w szybki sposób otrzymują informacje o interesującym ich produkcie – zdjęcie, cena, adres sklepu. Przy tego typu kampanii należy promować produkty konkurencyjne cenowo z uwagi na transparentność cen.
  • Kampanie displayowe - a więc wyświetlanie reklam w formie banerów odpowiedniej grupie docelowej. Ta forma przekazu może być skuteczna np. dla firm kosmetycznych, które w tym czasie mogą zachęcać do zakupu kart prezentowych na zabiegi i masaże.
  • Wykorzystaj kanał e-mail marketingu. To także szybka metoda dotarcia do Klientów, którzy już w przeszłości skorzystali z Twojej oferty.
  • Już dzisiaj zacznij zbierać listy remarketingowe – dzięki temu będziesz mógł w szybki sposób informować o promocjach, wyprzedażach, darmowych dostawach na facebook-u i w sieci reklamowej osoby, które były już na stronie.

Myśl mobilnie!

Świat marketingu jest coraz bardziej mobilecentryczny. Każdy kto śledzi zachowania użytkowników Internetu, wie że ta droga jest obecnie najlepszą z możliwych. Dlaczego? Ponieważ sprzedaż internetowa wciąż się powiększa, w ubiegłych latach liczba zakupów przedświątecznych wzrosła niemalże o 55%. Nie tylko z tego powodu mobilni kupujący są atrakcyjni. To także grupa, posiadająca większe skłonności do wydawania pieniędzy! Badania dowodzą, że tak zwani omnichannelowcy, czyli osoby wykorzystujące w ścieżce zakupowej wiele różnych kanałów, wydają nawet czterokrotnie więcej na przedświąteczne prezenty niż pozostali klienci.

Pomyśl o wszystkim wcześniej, nie daj się zaskoczyć konkurencji, kalendarzowi, a przede wszystkim klientom. Posiadasz sklep internetowy dłużej niż rok? Przeanalizuj zatem ubiegłoroczny czas zakupów przedświątecznych, być może coś wymaga dopracowania? Jeżeli tak, to zrób to jak najszybciej. Warto się zmobilizować, a czekać na Ciebie będzie najlepszy prezent – pełne i sfinalizowane koszyki!

Źródła:

Wyślij zapytanie

Wysyłanie...
Gotowe! Twoja wiadomość została wysłana!

* Pole wymagane