Na czym polega web usability? Użyteczność stron www

Zagadnienie dotyczące web usability bardzo często jest podejmowane na etapie projektowania stron internetowych. Zarówno pomysłodawcy, jak i wykonawcy witryny powinni wcześniej zastanowić się, czy będzie ona w pełni użyteczna dla użytkowników docelowych. Jeśli nie, musi ona zostać przeprojektowana. Użyteczność stron www odgrywa bardzo dużą rolę. Ma ona wpływ na współczynnik odrzuceń, czas spędzany na stronie, głębokość wizyty użytkownika oraz konwersję.

Pojęcie web usability

Najprościej rzecz ujmując, web usability jest to użyteczność serwisów internetowych, rozumiana jako prostota poruszania się po stronie przez użytkowników, znajdowania interesujących ich informacji, czy podejmowania innych pożądanych przez nich czynności. Web usability w ogólnym rozrachunku jest czynnikiem wpływającym na konkurencyjność witryny i skuteczność jej przekazu. Intuicyjna nawigacja na stronie, która pozwala na swobodne poruszanie się po niej przez internautę sprawia, że strona może zostać uznana za w pełni użyteczną. Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że użytkownik ponownie ją odwiedzi.

Jak użytkownik postrzega użyteczność witryny?

Użytkownik zwykle wchodzi na daną stronę internetową w celu znalezienia pewnych informacji lub dokonania określonych działań. Jeśli już w pierwszym kontakcie z witryną nie będzie mógł rozpocząć ścieżki wędrówki (tzw. ścieżka konwersji), która doprowadziłaby go do określonego punktu, to porzuci ją na zawsze. Serwis internetowy w oczach potencjalnego użytkownika musi sprawiać jak najlepsze wrażenie już przy pierwszym kontakcie z nim. Musi być wiarygodny, przydatny i atrakcyjny, także pod względem wizualnym.

Użytkownik oceniając użyteczność witryny weźmie pod uwagę:

  • Intuicyjność nawigacji,
  • Określenie poszczególnych podstron w menu witryny,
  • Sprawność działania systemu wyszukiwania i trafność wyników,
  • Tekst – czy jest czytelny i zrozumiały,
  • Stopień skomplikowania procedur rejestracji lub składania zamówień,
  • Przydatność pomocy FAQ,
  • Możliwość szybkiego nawiązania kontaktu z daną firmą, osobą, lub administratorem strony www.

Audyt użyteczności

Istniejące strony www, które nie spełniają założeń Web usability, powinny zlecić audyt użyteczność. Obejmuje on prześledzenie tego, w jaki sposób użytkownik porusza się po stronie i czy znajduje to, czego szukał. Takie czynności pozwalają ocenić, w czym tkwi problem i czemu strona nie jest w pełni użyteczna dla internautów. Rzeczywistym celem podejmowania audytu użyteczności danej strony www jest wskazanie słabych jej punktów, które wpływają na obniżenie jej skuteczności.

Firmy podejmujące się realizacji audytu z zakresu web usability przygotowują po skończonych działaniach szczegółowy raport, wskazując jakie elementy są decydujące dla użyteczności serwisu i które z nich ją osłabiają. W raporcie końcowym z audytu użyteczności specjaliści opisują problemy obniżające użyteczność serwisu i sposoby ich naprawy. Należy powiedzieć, że w każdym przypadku, zarówno w odniesieniu do dopiero projektowanej witryny, jak i tej, która istnieje od wielu lat, istnieje możliwość poprawy użyteczności. Do tego też powinni dążyć właściciele serwisów internetowych, chcący zdobywać coraz więcej unikalnych, lojalnych użytkowników.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *