Na co zwrócić uwagę wdrażając nową wersję strony?

Nowa wersja strony to wyzwanie, przed którym po krótszym lub dłuższym czasie staje każdy właściciel www. Strony internetowe są ważnym elementem strategii marketingowej, narzędziem kreującym wizerunek marki. Prowadząc od kilku lat biznes w Internecie na pewno jesteś świadomy jak istotne są zmiany i aktualizacje strony internetowej. Wynikają one nie tylko ze zmian technologii tworzenia stron (np. strony flashowe obecnie nie są obsługiwane przez wyszukiwarki), ale także ze zmiany zachowań użytkowników i poprawy użyteczności portali (strony responsywne, aplikacje mobilne, moduły ułatwiające płatności, dostawy, zapis na newsletter, integracje z systemami afiliacyjnymi – Ceneo, Allegro, Google Shopping, Zakupy na Facebooku itd.). Kolejną kwestią jest bezpieczeństwo i dostosowanie do wymagań prawnych.

O czym pamiętać przy rebrandingu strony internetowej?

Jeżeli nie chcesz stracić dotychczasowych efektów działań SEO i wszystkich działań reklamowych prowadzonych w Internecie, musisz starannie przemyśleć ten proces od strony technicznej – URL-e, przekierowania i struktura strony muszą zostać precyzyjnie wykonane. Zadanie nie jest proste – wymaga wiedzy, narzędzi i doświadczenia dlatego cały proce musi być starannie zaplanowany i wdrożony – zajmują się tym agencje SEO.

1. Nie zmieniaj nazwy domeny

Aby jak najmniej odczuć efekty rebrandingu nie zmieniaj nazwy strony www. Jeżeli jest to konieczne pamiętaj aby zrobić przekierowanie ze starej strony na nową (każda podstrona powinna być przekierowana na swój nowy odpowiednik, a nie na stronę główną). Pamiętaj jednak, że bezpowrotnie stracisz dużą część mocy linków prowadzących do starego adresu strony, a co za tym idzie, również ruch organiczny na stronie.

2. Zachowaj starą strukturę strony internetowej

Zmieniając oprogramowanie strony pamiętaj o zachowaniu struktury strony. Najważniejsze to adresy URL. Zadbaj o to, aby każdy stary adres strony miał swój nowy odpowiednik. Warto także zadbać o zoptymalizowane pod kątem SEO: tytuły stron, meta opisy, nagłówki (H1, H2 etc.) i słowa kluczowe. Przy aktualizacji strony warto przyjrzeć się i zaktualizować stare wpisy na blogu. Odświeżyć treści, zmienić daty, wykorzystać linkowanie wewnętrzne. W przypadku gdy zmieniają się adresy podstron w serwisie, należy bezwzględnie pamiętać o zastosowaniu odpowiednich przekierowań. Ich brak w trakcie wdrożenia nowego serwisu to najczęstsza przyczyna dużych spadków w ruchu organicznym z wyszukiwarek internetowych takich jak np. Google.

3. Aktualizuj wizytówki swojej firmy w sieci

Jeżeli zdecydowałeś się na zupełną zmianę nazwy i domeny zaktualizuj tę informację w sieci – na profilach społecznościowych, katalogach (firmy.net, krajowy.biz, pf.pl, zumi.pl itd.) oraz zadbaj o linki w artykułach sponsorowanych czy w gościnnych wpisach.

4. Nie zapomnij o Google Analytics

Nowa wersja strony wymagać będzie instalacji kodów śledzących – Google Analytics, Google Tag Manager, Google Search Console.

5. Sitemapy XML

Kolejnym istotnym elementem wymagającym aktualizacji są pliki sitemap.xml. Wszystkie adresy URL w sitemapach powinny zostać zaktualizowane do nowej wersji.

6. Protokół SSL

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, zbierasz dane użytkowników poprzez formularz kontaktowy, zapis na newsletter, lub wymagasz od użytkowników logowania nie zapomnij o dodaniu protokołu SSL. Certyfikaty SSL szyfruje połączenie między Twoim komputerem a Google. W ten sposób uniemożliwia innym (dostawcom internetu. hotspotom Wi-Fi) odczytanie Twoich danych logowania. Obecnie wyszukiwarka Chrome w przypadku sklepów internetowych bez SSL informuje użytkowników, że strona jest niebezpieczna.

Zmiana strony www a spadek pozycji

Starannie zaplanowana i dokonana zmiana nie powinna skutkować utratą ruchu. Należy jedynie pamiętać aby całą zmianę przeprowadzić precyzyjnie, krok po kroku.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *