Pozycjonowanie stron – efekt czy abonament? Modele rozliczeniowe działań SEO

Pisząc na temat modeli rozliczeniowych działań SEO należałoby rozpocząć powtarzanym na wielu blogach sformułowaniem: „że na temat sposobów rozliczania się za usługi SEO powiedziano już wiele”. Pomimo takiego wyczerpania wątku, pozostaje on wciąż żywy i obecny jest na językach zarówno agencji e-marketingowych, jak i klientów. W tej dyskusji istnieją dwie strony. Po jednej stronie znajdują się zwolennicy rozliczania się abonamentowego, z drugiej zaś fanatycy rozliczania się za osiągnięte pozycje. Każda z agencji zauważa inne zalety i wady modeli rozliczeń. Pozycjonowanie stron i koszty z tym związane wskazują, ile kosztuje SEO.

Pozycjonowanie stron – metody i rozliczenia

Czym zatem się różnią te dwie metody rozliczeń i dlaczego są źródłem sporu? Zacznijmy od krótkiej charakterystyki każdej z nich. Na pierwszy ogień trafia rozliczenie za uzyskane pozycje, popularnie zwane rozliczeniem „za efekt”. Na czym polega? Pozycjoner wybiera listę fraz dla danej firmy i ustala wysokość stawki. Wielkość zapłaty zależna jest od pozycji, którą dana fraza zajmie – im wyższe miejsce, tym więcej pieniędzy zarabia agencja. Klient płaci dopiero na koniec miesiąca i to wyłącznie w momencie, kiedy frazy promujące jego biznes, osiągną dany pułap. Mogłoby się wydawać, że sytuacja dla naszego partnera biznesowego jest doskonała. Z perspektywy klienta, płacenie po wykonanej usłudze, może wydawać się bardzo korzystne, lecz niestety jest to chyba jedyny atut. Taki model umowy niesie ze sobą więcej wad i ryzyka, niż klient przypuszcza.

Wady rozliczenia działań SEO za efekt

Wady zaczynają się już na poziomie tworzenia umowy, ponieważ są one zawierane na co najmniej rok. W tym czasie pozycjoner teoretycznie wykonuje swoją pracę, ale o metodach pozycjonowania wykorzystywanych przy takich modelach rozliczenia powiemy za chwilę. Przy tego typu rozliczeniach, niektóre firmy stosują nieuczciwe praktyki, dotyczące wyboru słów kluczowych. Niejednokrotnie zdarza się tak, że agencja proponuje niszowe frazy, mające niewiele zapytań i tym samym będące proste do pozycjonowania i wycenia je na wysoką stawkę – powiedzmy, że 8 zł dziennie. Poza frazami o niewielkiej konkurencji, pozycjoner dorzuca jeszcze frazy ogólne (ale za to poszukiwane przez internautów) i których wypozycjonowanie będzie trwało długie miesiące, lecz wycenia je na wyjątkowo promocyjną kwotę. Dzięki takiemu zabiegowi firma pozycjonerska wydaje się atrakcyjna cenowo, a klient daje się złapać w pułapkę promocji, nie mając z tego żadnych korzyści. Frazy wybiera się zazwyczaj na cały czas umowy, bez możliwości ich zmiany. Jeżeli więc Twoje usługi mają charakter sezonowy, to niestety, ale może dojść do sytuacji, w której w czerwcu będziesz płacić za promocję „odśnieżania dachu”.

Decydując się na „efektowe” rozliczenie, zazwyczaj nie można liczyć na solidną opiekę nad serwisem. Specjalistów najczęściej interesują tylko wysokie pozycje i działają przy tym po najmniejszej linii oporu. Skutkiem tego jest brak kompleksowego działania na portalu, skrupulatnej analizy i optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarki. Króluje automatyzacja działań i stosowanie technik, które są po prostu tanie i szybkie do wykonania. Firma pozycjonująca korzysta z najtańszych narzędzi, które nie narażą jej na ryzyko wysokich kosztów, zaś wybór takich metod może przynieść klientowi więcej szkód niż pożytku.

Model abonamentowy pozycjonowania stron

Model abonamentowy rozliczeń SEO zakłada opłacanie stałego ryczałtu za usługę, na początku każdego miesiąca. W wielu krajach, jest to wiodąca metoda rozliczania. W czym lepsze jest zatem rozliczanie abonamentowe? Przede wszystkim Klient nie jest związany z agencją długoterminową umową, a najczęściej jest ona zawiązywana na czas nieokreślony i zakłada miesięczne wypowiedzenie. Ciągłość współpracy utrzymywana jest na podstawie zapewnienia ze strony agencji SEO, że ich działanie będzie skuteczne. Elastyczność takiej umowy, umożliwia dopasowanie do konkretnego przypadku i ewentualną modyfikację jej poszczególnych elementów. Rozliczanie się „z góry” lepiej motywuje specjalistów do działania, podchodzą do klienta w sposób indywidualny i są bardziej zaangażowani w relację z klientem. Nie czujesz się więc kolejnym numerkiem w tabelce, ale możesz w pełni liczyć na doradztwo specjalisty i jego pomoc. Każdego miesiąca otrzymujesz raporty z działań firmy, przez co masz pełną kontrolę nad tym w jakim kierunku idzie promocja Twojego portalu. W każdej chwili możesz zmienić frazy kluczowe i zdecydować się na promocję innej usługi/produktu, na której chcesz skupić się w danym czasie.

Zalety umowy abonamentowej

Kluczową zaletą umów abonamentowych, jest dobór metod pozycjonowania. Nie są to automatyczne działania. Agencja e-marketingowa rozliczająca się ryczałtowo, może pozwolić sobie na utrzymywanie solidnego zaplecza i korzystanie z droższych narzędzi, gdyż pracuje na budżecie klienta (o kosztach pozycjonowania możesz przeczytać TUTAJ). Większość działań wykonywanych jest ręcznie, zgodnie z ustaloną strategią, a każda strona internetowa jest traktowana indywidualnie z należytą jej uwagą. Takie klarowne działania zmniejszają ryzyko ukarania przez Google, a pozycje portalu są stabilniejsze.

Jakie firmy często proponują rozliczenie efektowe? Niejednokrotnie są to niewielkie agencje, dopiero zaczynające swoją działalność na rynku. Brak doświadczenia, często skutkuje tym, że strona klienta jest traktowana jako poligon do eksperymentów.

Wybór modelu rozliczeniowego abonamentowego wiąże się z cierpliwością ze strony klienta. Jako, że nie są stosowane metody nastawione na szybki, ale niebezpieczny efekt, to potrzeba czasem kilku miesięcy aby pozycjonowanie stron było widoczne i frazy wskoczyły do Top 10. Jednak kiedy już przekroczą magiczną dziesiątkę, to zostaną tam na długo.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *