Konwersje w Google Ads – mierzenie skuteczności kampanii

Każdy przedsiębiorca prowadzący biznes, inwestując środki w działania marketingowe, oczekuje widocznych rezultatów. Dlatego właśnie, ogromną zaletą prowadzonych kampanii Ads jest ich mierzalność. Dzięki bezpłatnemu narzędziu, jakim jest Google Analytics i jego opcja śledzenia konwersji, po skonfigurowaniu usługi możemy obserwować istotne statystyki, które pomagają oszacować skuteczność prowadzonej przez nas kampanii reklamowej.

Analiza konwersji jest jednym z głównych czynników jakie monitorujemy przy audycie kampanii Google Ads – sprawdź jakie inne parametry bierzemy pod uwagę przy ocenie konta Google Ads

Jak mierzyć skuteczność kampanii Ads?

Google Ads umożliwia śledzenie efektów kampanii za pomocą tzw. konwersji.

Konwersja Ads ma miejsce wtedy, gdy dany użytkownik kliknie w płatną reklamę i wykona w witrynie działanie, które uznajemy za ważne, np.: zadzwoni do Twojej firmy z telefonu komórkowego, dokona zakupu, pobierze aplikację, pozostawi informacje kontaktowe, albo zapisze się do newslettera.

Konwersją może być wszystko co zechcesz. Aby dane konwersji były widoczne na koncie, należy najpierw skonfigurować śledzenie konwersji. Proces konfiguracji przebiega różnie, w zależności od rodzaju konwersji, którą śledzimy. Aby skonfigurować śledzenie konwersji, należy na koncie Ads przejść na zakładkę „Narzędzia”, Konwersje.

Więcej informacji o konfiguracji usługi znajdziesz TUTAJ

AdWords panel

Dlaczego warto używać śledzenia konwersji?

  • Istnieje możliwość sprawdzenia, które kampanie, grupy reklam, słowa kluczowe i teksty reklam najskuteczniej przyciągają wartościowe działania klientów.
  • Mamy możliwość przeanalizowania zwrotu z inwestycji (ROI), dzięki temu możemy podejmować bardziej przemyślane decyzje w kwestii wydatków na reklamy.
  • Możemy używać elastycznych strategii ustalania stawek (np. docelowego CPA, ulepszonego CPC i docelowego ROAS), które automatycznie optymalizują kampanie pod kątem celów biznesowych.

Przydatne kolumny raportowania przy mierzeniu konwersji Google Ads

Jeśli skonfigurowaliśmy śledzenie konwersji, możemy dodać dodatkowe kolumny raportowania. Dzięki nim sprawdzimy i przeanalizujemy, które kampanie prowadzą do wartościowych działań klienta.

Koszt konwersji („Koszt/konw.”) pokazuje, ile średnio kosztuje każda konwersja. Wartość tę oblicza się, dzieląc łączny koszt przez liczbę w kolumnie „Konwersje”

Współczynnik konwersji („Współcz. konw.”) pokazuje, jak często kliknięcie reklamy lub inna interakcja z reklamą prowadzi do konwersji. Wartość tę oblicza się, dzieląc „Konwersje” przez łączną liczbę odpowiednich interakcji (jak kliknięcia reklamy, albo wyświetlenia reklamy wideo).

AdWords kolumny raportowania

Śledzenie konwersji a modele atrybucji

Przy śledzeniu konwersji nie można pominąć terminu jakim jest model atrybucji. Zgodnie z wcześniejszym naszym artykułem „Jesteś przygotowany na omnichannelowców?” rzadko kiedy klienci dokonują konwersji po pierwszym kontakcie z naszą firmą. Droga klienta do zakupu może być bardzo kręta i przebiegać nie tylko przez różne kanały, ale i urządzenia.

Prześledźmy następujący przypadek: Klient trafia na naszą witrynę klikając w jedną z naszych płatnych reklam Ads. Tydzień później wraca, klikając link w sieci społecznościowej. Jeszcze tego samego dnia powraca po raz trzeci, klikając w link w e-mailu, a kilka godzin później powraca bezpośrednio i kupuje produkt.

Jak myślisz, któremu z kanałów zostanie przypisana konwersja?

W przypadku reklam Ads w wyszukiwarce domyślną opcją jest przypisywanie całego udziału w konwersji ostatniemu kliknięciu reklamy (w naszym przypadku e-mail), co jest nazywane atrybucją ostatniego kliknięcia. Tak więc analizując skuteczność kampanii Ads należy sprawdzić, czy kanał ten inicjuje albo wspomaga konwersje. Narzędzie to znajduje się na koncie Ads w zakładce Narzędzia – Atrybucja.

AdWords panel

Więcej o modelach atrybucji można dowiedzieć się w pomocy Google: https://support.google.com/analytics/answer/1665189?hl=pl

Obserwuj i analizuj konwersję w Google Ads!

W kampaniach Google Ads chodzi przede wszystkim o efekty. Już w momencie przygotowania pierwszej reklamy należy wiedzieć, jakie są cele kampanii reklamowej i co ma być miarą sukcesu. Prowadzenie skutecznych kampanii Ads nie polega jedynie na stworzeniu kampanii, doborze słów kluczowych i tekstów reklamowych, ale na ciągłej analizie wyników, wyciąganiu wniosków i poprawie – zarówno samych kampanii, jak również stron docelowych.

Warto wspomnieć, że aby analiza była pełniejsza, wielu reklamodawców Ads śledzi konwersje za pomocą Google Analytics. Jest to bezpłatne narzędzie do analityki internetowej, które umożliwia zbieranie informacji na temat sposobu korzystania z witryny przez użytkowników. Analizowanie danych bezpośrednio w Google Analytics znacznie wzbogaca informacje o koncie Ads.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *