Jakie oprogramowanie sklepu www wybrać?

Jeśli prowadzisz swój sklep offline i jeszcze nie masz swojej witryny i platformy sprzedażowej online, to najwyższy czas na zmiany! Pandemia koronawirusa udowodniła nam, jak istotny jest kanał komunikacji online z klientami. Dlatego podpowiadamy, jakie oprogramowanie sklepu wybrać, by nie borykać się z różnymi problemami technicznymi, mieć dużo możliwości rozwoju i nie stracić przy tym mnóstwa pieniędzy i cierpliwości! Oczywiście podpowiadamy z punktu widzenia specjalistów SEO i SEM!

Dostępne oprogramowanie sklepu www

Na rynku dostępnych jest wiele gotowych rozwiązań, które można „wydzierżawić” – to tzw. modele Saas. W ramach rozwiązań abonamentowych dostępne są sklepy: shoper, shopgold, soteshop, aptusshop, sky-shop, iai shop, clickshop,

Możemy również skorzystać z bezpłatnego oprogramowania sklepu typu Open Source. Tego typu oprogramowanie pobieramy na swój komputer, instalujemy na serwerze i dostosowujemy według własnych potrzeb. Oprogramowania sklepu open source to np. Woocommerce, Presta Shop, Magento,

Ostatnią opcją jest stworzenie oprogramowania dopasowanego do potrzeb. Autorski CMS to jednak nielada wyzwanie i koszt. Nie będziemy mu poświęcać zbyt wiele czasu, ponieważ każdy taki CMS będzie inny – i na tym polega główny problem. Jeśli ktoś decyduje się na wdrożenie dedykowanego rozwiązania, to powinien liczyć się z koniecznością stałego kontaktu z twórcą strony, który jako jedyny zna zaprojektowane rozwiązanie. Dużo trudniej wdrożyć optymalizację techniczną, poprawić szybkość ładowania strony na autorskiej stronie niż np. w WordPressie czy Preście.

saas

Platformy e-commerce

Zadaniem każdej platformy e-commerce jest umożliwienie stworzenia uporządkowanego katalogu produktów do sprzedaży online. Oprócz prezentacji produktów, dobry sklep internetowy powinien mieć rozwinięty system płatności elektronicznych, zautomatyzowaną opcję wysyłki wiadomości transakcyjnych i marketingowych. Nieocenioną opcją jest dostosowanie wyglądu sklepu do marki. Dzięki prostym ustawieniom możemy wyróżnić swoją platformę e-commerce i zadbać o wspomniane wyżej doświadczenia użytkowników (użyteczność, funkcjonalność, UX).

Dla osób ceniących sobie wolność i pełną swobodę działania, najlepszym wyborem oprogramowania sklepu www są platformy Open Source, czyli wspomniane wyżej: Presta Shop, Magento, Woocommerce.

Zalety rozwiązań Open Source

Systemy Open Source dają nam znacznie więcej możliwości działania. Dzięki bezpośredniemu dostępowi do plików strony (serwer ftp) możemy stworzyć sklep według własnego projektu, bazujący na popularnym CMS – znanym większości programistów. Obsługa Woocommerce czy Presty jest bardzo prosta. Jasny panel obsługi sklepu umożliwia dodawanie i usuwanie produktów (uwaga na błędy 404!) oraz organizację stanów magazynowych. Aby założyć sklep korzystając oprogramowania Open Source, należy pobrać pliki instalacyjne ze strony wydawcy odpowiedniego systemu, wgrać je na serwer i zainstalować pod wybraną domeną. W tym przypadku dostosowanie wyglądu sklepu i jego funkcjonalności zajmie więcej czasu niż w przypadku gotowych rozwiązań typu Saas, może się to jednak opłacić pod względem finansowym. Wybierając system Woocommerce, Prestę czy Magento, możemy tak skonfigurować swoją platformę, by nie ponosić comiesięcznych kosztów abonamentowych. W tym przypadku musimy raz w roku opłacić hosting i domenę.

Zalety modelu Saas – oprogramowanie sklepu bez problemów

Wybierając oprogramowanie sklepu www w modelu Saas, wybierasz opcję gotowego sklepu – tzn. wystarczy, że podpiszesz umowę i podepniesz swoją domenę i możesz wprowadzać produkty. Oczywiście warto najpierw zadbać o wygląd sklepu i jego użyteczność. Należy zadbać nie tylko o dobre ceny, dostępność produktów i szybką wysyłkę, ale również o doświadczenia użytkowników. Sprawić, by klienci chętnie powracali do stworzonego sklepu i czerpali przyjemność z robienia zakupów online. W tym celu należy uzupełnić gotowy sklep dodając:

  • unikalne grafiki, identyfikację wizualną zgodną z misją firmy, logo,
  • niezbędne podstrony – regulaminy, informacje o dostawach, płatnościach, politykę prywatności,
  • opis sklepu – tekst zawierający słowa kluczowe
  • opisy produktów – dopasowane do użytkowników, jak i robotów Google
  • opisy kategorii – charakteryzujące przedstawianą ofertę

Wybór oprogramowania sklepu

Ostateczna decyzja powinna zależeć przede wszystkim od posiadanego budżetu, strategii marketingowej i dostępnego czasu na dostosowanie strony do potrzeb. Sklepy w systemie Saas wymagają mniej czasu na przygotowanie do pracy niż systemy Open Source. Nie wymagają specjalistycznej wiedzy, by zaczęły działać. W repozytorium dodatków jest duży wybór gotowych modułów w prosty sposób rozbudowujących funkcjonalność sklepu. W dłuższej perspektywie takie rozwiązania są jednak droższe, niż zaprojektowany od podstaw system Woocommerce, za który płacimy raz na samym początku.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *