Jak zbudować sklep, który odniesie sukces?

Czy nasz sklep internetowy odniesie sukces w Internecie decyduje m.in. odpowiedni asortyment i skuteczny marketing. Jednak, gdy klient odwiedzi już e-sklep, by skutecznie zachęcić go do dłuższego pozostania, a finalnie do dokonania zakupu trzeba zadbać o kilka ważnych elementów. Są to m.in. wizualna atrakcyjność serwisu, odpowiednia prezentacja towarów oraz łatwość śledzenia samego procesu transakcji. Jak zbudować sklep, który przyciągnie klientów?

Pomimo spowolnienia gospodarczego, biznes skupiony wokół internetu nadal dynamicznie się rozwija. Polski e-commerce w zeszłym roku wzrósł o ok. 23% osiągając wartość ponad 21 miliardów złotych (źródło: Polskie Badania Internetu [PBI]: E-commerce w Polsce. Rynek. Nabywcy. Trendy; na podstawie danych SMG, Kelkoo, Forrester Research). Poza aktualnymi trendami rynkowymi, jak chociażby gwałtowny wzrost liczby transakcji mobilnych, warto jednak pamiętać, że tym co decyduje o przewadze konkurencyjnej i generuje przychód e-commerce jest sklep. Mając atrakcyjne towary, interesujące kampanie reklamowe, ale nieintuicyjne, długotrwałe procesy wyszukiwania i zamawiania produktów, serwis nie przyniesie satysfakcjonujących przychodów. Jakie najczęściej błędy popełniają sklepy internetowe? W poniższym artykule omówionych zostało pięć najbardziej powszechnych.

Strona nie zachęca swoim wyglądem

Jednym z najistotniejszych elementów zachęcających, Klienta do pozostania w naszym sklepie jest oczywiście pierwsze wrażenie. Według badań naukowców z Uniwersytetu Nauki i Technologii w stanie Missouri użytkownik potrzebuje dokładnie 2,6 sekundy, aby zdecydować, czy chce pozostać na stronie, czy opuścić portal nie zapoznając się z asortymentem i cenami. To, co powinno charakteryzować e-sklep to nowoczesna i wyważona grafika. Według ekspertów z amerykańskiego uniwersytetu internauci w pierwszej kolejności patrzą m.in. na: logotyp, menu, wyszukiwarkę oraz linki do social media. Przygotowując makietę sklepu lub chcąc odświeżyć jego grafikę niezmiernie istotne jest poświęcenie tym elementom uwagi. Być może wydaje się to dość oczywiste, jednak jak pokazuje praktyka, w polskim internecie nadal napotkać można strony o niedopracowanym wyglądzie.

Jeżeli chodzi o grafikę sklepu to warto zlecić ją doświadczonej Agencji Interaktywnej, która zna się na nowych trendach i użyteczności. Grafika źle dobrana do grupy docelowej kolorystyka lub tendencja do nadmiernego pomniejszania lub powiększania czcionek mogą mieć znaczny wpływ na decyzje zakupowe. Warto zadbać o usunięcie wszystkiego, co może rozpraszać uwagę klienta i wyeksponować główne elementy serwisu, jak chociażby wskazane menu kategorii czy wyszukiwarkę.

Przeprowadzone przez IDEACTO i eyeTracking „Badania procesu zakupowego w sklepach internetowych” wskazują ponadto, że ważne dla sklepu treści warto uzupełnić atrakcyjną grafiką. Im prostszy i czytelniejszy będzie przekaz, tym jego skuteczność się zwiększy.

Nie mogę znaleźć interesujących mnie produktów!

Problemy ze znalezieniem konkretnych towarów to podstawowy i najczęstszy błąd, z którego często nie zdają sobie sprawy właściciele e-sklepów. Warto po raz kolejny odwołać się do badań Uniwersytetu w Missouri, zgodnie z którymi użytkownik na wyszukanie interesującej go frazy poświęca sześć sekund. Wdrażając system wyszukiwania towarów na stronie należy szczególną uwagę zwrócić na poprawność wyników. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że gdy przy pierwszej próbie konsument nie odnajdzie interesującego go produktu opuści sklep i poszuka konkurencyjnego, który zaspokoi jego potrzebę.

Brak zdjęcia produktu, który chcę kupić

Brak zdjęcia bądź też niska jakość podglądu produktów to jeden z najczęstszych błędów w sklepach internetowych. Niedostateczne lub zbyt techniczne opisy również mogą zniechęcić użytkowników. Od początku 2013 roku mamy do czynienia z gwałtownym wzrostem popularności w polskim e-commerce zdjęć 360 stopni, nazywanych również obrotowymi. Dzięki nim konsument może przyjrzeć się oferowanym produktom z większą dokładnością. Trudno jest jednak ocenić znaczenie takiej formy prezentowania towarów w kontrze do poprawnie wykonanych zdjęć 2D, oczywiście z różnych perspektyw. Można jednak z pewnością stwierdzić, że wysokiej jakości zdjęcia są niezwykle istotne dla pozytywnych decyzji zakupowych. Jeśli klient nie jest w stanie określić jak dana rzecz wygląda, prawdopodobnie jej nie kupi, bez względu na cenę. Dobrym przykładem kategorii sklepów internetowych, które powinny przykładać ogromną wagę do sposobu prezentowania towarów są portale z produktami modowymi. Sprzedawcy stopniowo inwestują nie tylko w zdjęcia, ale również pokazują odzież na modelkach, dołączając do opisu produktów krótki film. Taka forma z pewnością wpływa pozytywnie na decyzje zakupowe. Chociaż nadal w sieci można trafić na strony, gdzie prezentacja produktów nie jest atrakcyjna. Zawsze jednak trzeba zachowywać równowagę, ponieważ ciężkie grafiki wydłużają czas ładowania się strony. Formę prezentacji towarów, w tym dane szczegółowe jak np. rozmiar zdjęcia najlepiej dopasować do rozdzielczości najczęściej używanej przez klientów.

Rejestrowanie się i składanie zamówienia jest uciążliwe

Zdecydowana większość właścicieli sklepów internetowych nie bierze pod uwagę, że konsumenci wybierają produkty jeszcze przed rejestracją lub zalogowaniem do serwisu i umożliwia zapoznanie się z jego pełnym asortymentem bez konieczności wykonywania żadnego z powyższych kroków. Zmuszanie klienta do rejestracji lub logowanie w trakcie zakupu może obniżyć konwersję o 2%.  Jak wskazuje SEO Global Network 45% klientów zapomina o tym, że już raz w danym sklepie zakładali swoje konto. Wychodząc naprzeciw zwyczajom zakupowym, warto jest więc rozważyć uruchomienie opcji zamawiania „anonimowego”. W ten sposób przedsiębiorca jest w stanie zwiększyć liczbę dokonywanych zakupów nawet o kilkaset procent.

Nie wiem, co się dzieje z moimi zakupami

Po złożeniu zamówienia klient powinien otrzymywać informacje o podstawowych zmianach stanu zamówienia. Takie elementy jak oczekiwanie na zapłatę, przygotowanie zamówienia czy fakt wysłania towaru bezwzględnie należy przesłać na podany przez użytkownika adres e-mail. Dzięki takim prostym zabiegom e-sklep może liczyć na wzrost zaufania i większą lojalność klienta. Dodatkowo, zarówno Poczta Polska jak i firmy kurierskie dają możliwość śledzenia przesyłki na podstawie jej numeru. Rozwiązania godne rozważenia to np. umieszczenie odpowiednich linków na stronie lub automatyczne pobieranie statusu przesyłki dla klienta. Badania wskazują, że przekazywanie jasnych informacji, wpływa na wzrost sprzedaży.

Podsumowanie

Konkurencja w Internecie jest duża dlatego aby odnieść w nim sukces warto nie popełniać podstawowych błędów. Internauci mają dzisiaj wiele możliwości, aby przez internet nabyć interesujące ich produkty i usługi. Należy więc jak najbardziej uprościć im skomplikowaną i długotrwałą ścieżkę wyboru i uprzyjemnić pracę z systemem. Badanie zachowań użytkowników i stała praca nad poprawą użyteczności są niebywale istotne. Wkraczając do Internetu warto korzystać z usług specjalistów (grafików, programistów, fotografów, copywriterów), którzy mają w tym procesie duże doświadczenie.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *