Jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania – teoria i narzędzia

Przed rozpoczęciem działań SEO, mających na celu poprawę widoczności serwisu w wyszukiwarce, konieczna jest analiza słów kluczowych. Jest to pierwszy i najważniejszy krok, wpływający na skuteczność działań reklamowych w Internecie i pozyskanie ruchu naturalnego – najlepiej konwertującego (sprzedającego) źródła. Analiza pozwala również wybrać słowa kluczowe, dzięki którym zwiększymy konwersję na stronie.

Najczęściej wybierane słowa kluczowe

Słowa kluczowe – czy też frazy kluczowe – to wyrażenia wpisywane do wyszukiwarki Google w celu odnalezienia konkretnych informacji, usługi czy produktów.

Jeżeli jesteś producentem odzieży od razu na myśl przychodzą Ci frazy: sklep odzieżowy, sklep z sukienkami, markowa odzież, tania odzież, sukienki, odzież damska. Czy aby na pewno dobrze wybrałeś?

Wziąłeś pod uwagę, ile czasu zajmie Ci optymalizacja serwisu i czy samemu jesteś w stanie tyle fraz ogólnych wypromować na pierwsze strony w wynikach wyszukiwania? Trzeba powiedzieć otwarcie – zajmie Ci to dużo czasu i na efekty będziesz musiał poczekać kilka miesięcy, a nawet lat. Dlatego trzeba na początku obrać odpowiedni plan, strategię SEO.

Słowa kluczowe – ogólne, long tail czy brandowe

Słowa kluczowe ogólne – to słowa składające się z 1-2 wyrazów, generujące duży ruch na stronie. Z uwagi na wysoką konkurencję są trudniejsze do pozycjonowania. Frazy te wpisywane są przez użytkowników, w pierwszym etapie cyklu zakupowego, a więc w celu zapoznania się z produktem, usługą. Oznacza to, że nie mają oni jeszcze sprecyzowanych preferencji. W związku z tym wysoki ruch na stronie nie zawsze przekłada się na realizację celów biznesowych firmy.

Przykład:
sukienki, kwatery, zegarki, bielizna, wycieczki

Słowa kluczowe brandowe – są to wyrazy powiązane z nazwą firmy lub marki. Wpisywane są przez użytkowników, którzy nie znają adresu strony docelowej firmy, ale chcą na nią trafić. Wpisywane są przez użytkowników, którzy wiedzą czego chcą – szukają teraz konkurencyjnej oferty. Aby zrealizowali oni konwersję (zakup, zamówienie usługi) na Twojej stronie, strona docelowa musi być użyteczna, estetyczna, intuicyjna i przede wszystkim, powinna dostarczać przyjemności z korzystania z interfejsu (prosty proces zakupu, brak rejestracji, pokonywanie obiekcji, możliwość wybrania numeru na urządzeniach mobilnych itd.).

Przykład:
odzież Mayoral, karma Royal Canin, meble Vox, długopisy BIC, buty Tommy Hilfiger

Słowa kluczowe long tail (długi ogon) – są to wyrażenia składające się z więcej niż 2 wyrazów. Użytkownicy wpisujący takie zapytanie do wyszukiwarki dokładnie wiedzą, czego szukają. Są to frazy mniej konkurencyjne, łatwiejsze do pozycjonowania, które generują wysoką sprzedaż.

Przykład:
obuwie treckingowe damskie, odchudzająca karma dla kotów, wypożyczalnia samochodów Łódź, buty męskie skórzane, sala weselna na 200 osób

Jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania – narzędzia.

1. Stwórz listę słów kluczowych, które najlepiej opisują twoją firmę i produkty.

Zastanów się, czym twoja oferta różni się od konkurencji – jest kompleksowa? Korzystna? Posiadasz duże doświadczenie? Jesteś autoryzowanym przedstawicielem? Do jakiej grupy docelowej są kierowane twoje produkty i usługi – młodzieżowe, damskie, dziecięce, rodzin z dziećmi, par. W jakich lokalizacjach działasz – lokalnie: Łódź, Warszawa, Poznań czy cała Polska, a może świat – międzynarodowo.

2. Skorzystaj z podpowiedzi wyszukiwarki Google

Sprawdź, co podpowiada wyszukiwarka Google. Być może podpowiadane przez nią hasła, będą inspiracją do wyszukania słów kluczowych dla Twojego biznesu.

wyszukiwania podobne do sala weselna Łódź

3. Sprawdź, na jakie frazy pozycjonuje się Twoja konkurencja

Skorzystaj z intuicyjnego programu SEMSTORM. Dzięki niemu możesz sprawdzić nie tylko na jakie frazy kluczowe obecnie wyświetla się Twoja strona, ale także sprawdzisz swoją konkurencję. Pełna analiza konkurencji i słów kluczowych dostępna jest w wersji płatnej programu.

SEMSTORM wykresy

4. Użyj Planera Słów kluczowych w Google AdWords

Planer Słów Kluczowych to bezpłatne narzędzie w Google AdWords, przeznaczone zarówno dla nowych, jak i doświadczonych reklamodawców. Dzięki Planerowi Słów Kluczowych znajdziesz nowe słowa kluczowe, poznasz ich konkurencyjność, dowiesz się, jak często dana fraza jest wyszukiwana, poznasz sezonowość wyszukiwań, jak również urządzenia, na jakich najczęściej wpisywane są słowa kluczowe w wyszukiwarce (urządzenia mobilne, komputery).

Aby wyniki były miarodajne należy odpowiednio skonfigurować narzędzie. Wybrać kierowanie reklam, wykluczyć słowa kluczowe niezwiązane z ofertą, konieczna jest także wiedza na temat typów dopasowań słów kluczowych.

Adwords, raporty, słowa kluczowe

Podsumowanie

Wybór słów kluczowych jest pierwszym i najważniejszym krokiem w procesie optymalizacji strony. Warto skorzystać z wymienionych narzędzi, aby zwiększyć skuteczność swoich działań marketingowych w Internecie.

Zobacz jakie działania należy podjąć w celu poprawy widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *