Jak sprawdzić poprawność wykonania strony www?

Kryteria oceny strony internetowej

W celu oceny poprawności wykonania strony www należy dokonać analizy 5 czynników:

1. Wygląd i estetyka strony www

Klient, który odwiedza Twoją stronę potrzebuje około 3 sekund na podjęcie decyzji czy na niej pozostanie. Decydujące znaczenie przy tym wyborze ma wygląd strony. Przy projektowaniu grafiki strony warto wziąć pod uwagę grupę docelową, a więc użytkowników, którzy będą z niej korzystać. Inna grafika będzie odpowiednia dla fanów sportu, inna dla sklepu z zabawkami czy ekskluzywnej marki odzieżowej. Wysokiej jakości zdjęcia przykuwające uwagę internauty, starannie dopasowane czcionki i dobrana kolorystyka z pewnością pozytywnie wpłyną na wrażenia użytkownika, który dużej pozostanie na stronie.

2. Intuicyjna i prosta nawigacja serwisu

Każda strona www lub sklep internetowy stworzone zostały z myślą o realizacji celów biznesowych – pozyskiwania lead-ów (nawiązywanie połączeń telefonicznych przez Klientów, wysyłanie zapytań przez formularz, czy też finalizowanie koszyków). Kluczem do osiągnięcia tych celów jest prosta nawigacja i przemyślana funkcjonalność sklepu. Warto zadbać o szybki formularz kontaktowy wyświetlany na każdej stronie – w nagłówku, stopce, albo bocznej kolumnie. Ważne by proces zakupowy był nieskomplikowany np. zakup bez rejestracji, szeroki wybór płatności i dostawy.

3. Szybkość ładowania witryny

Okazuje się, że szybkość ładowania strony ma ogromny wpływ na sukces Twojej firmy. Prędkość ładowania zależy od optymalizacji strony, użytego szablonu oraz hostingu. W tym kontekście kluczowe staje się wybór stabilnej platformy hostingowej oraz rzetelnego oprogramowania sklepu. Jeśli Twoja strona powoli się ładuje lub co gorsze ulega awariom, nie oczekuj, że Klienci będą wyrozumiale czekać. Według badań wykonanych przez Akamai i Gomez.com, prawie połowa użytkowników Internetu oczekuje, że strona załaduje się w 2 sekundy lub krócej i opuszcza stronę, która nie wczyta się w ciągu 3 sekund.

Google zaleca przetestowanie wydajności strony za pomocą takich narzędzi jak PageSpeed Insights oraz Webpagetest.org. Raport o szybkości witryny można zobaczyć także w Google Analytics. Program ten pozwala zidentyfikować obszary, które wymagają poprawy, a następnie śledzić zakres wprowadzonych ulepszeń.

4. Treści na stronie a widoczność strony w wyszukiwarce Google

Treści na stronie mają ogromny wpływ na widoczność serwisu w wyszukiwarce Google. Już od wielu lat mówi się, że „Content is King”. Treści na stronie powinny być oryginalne, odpowiednio podzielone na akapity (warto stosować podział na nagłówki), ciekawe, nasycone odpowiednimi słowami kluczowymi, zawierające linkowanie wewnętrzne i zoptymalizowane (dodane odpowiednie znaczniki tytułów, uzupełniony tag <title> oraz opisy meta description).

5. Responsive web design, mobile-friendly

Bez wątpienia rozwój technologii sprawił, że z roku na rok rośnie ilość wejść na stronę z urządzeń mobilnych. Rozwój nowych kanałów komunikacji, takich jak Facebook, Instragram, Snapchat powoduje, że użytkownicy są w sieci przez całą dobę i to właśnie na urządzeniach przenośnych szukają firmy, usług, produktów. Projektując witrynę, należy wziąć pod uwagę wszystkie rodzaje i rozmiary urządzeń, w tym komputery, tablety i smartfony. Możesz skorzystać z narzędzia do testowania optymalizacji mobilnej, sprawdzić, jak strona działa na urządzeniach przenośnych i dowiedzieć się, co warto poprawić. Upewnij się także, że witryna wyświetla się poprawnie w różnych przeglądarkach.

Własna strona www – kogo polecacie?

Kto powinien stworzyć Twoją witrynę? Stworzenie własnej strony internetowej to nie lada wyzwanie – przecież większość z nas nie jest programistami. To kogo wybierzesz. zależy w dużej mierze od budżetu jakim dysponujesz. Pamiętaj tylko, że cena ma wpływ na 2 inne czynniki: „dobrze” i „szybko”.

szybko i tanio – nie będzie dobrze

szybko i dobrze – nie będzie tanio

tanio i dobrze – nie będzie szybko

Podsumowanie

Wybierając programistę warto dowiedzieć się:

  • czy programista ma doświadczenie w elastycznym projektowaniu witryn (RWD)
  • jeśli Twoja witryna działa wyłącznie w wersji komputerowej, dowiedz się, czy programista przekształcał już taką witrynę na wersję elastyczną
  • poproś o portfolio, obejrzyj inne witryny, nad którymi pracował, możesz je sprawdzić przy użyciu Google PageSpeed Insights
  • upewnij się, że programista rozumie wymagania Twoich klientów i strona będzie spełniać ich oczekiwania
  • poproś programistę, by zobowiązał się do zadbania o określoną szybkość działania stron
  • wymagaj od programisty zainstalowania narzędzi do analityki internetowej – Google Analytics, Google Search Console
  • zadbaj, by umowa obejmowała wprowadzenie poprawek i aktualizacji

Coraz większa konkurencja w Internecie i transparentność ofert, a więc możliwość ich łatwego porównania sprawia, że o tym gdzie Klient ostatecznie dokona zakupu decyduje wygląd, funkcjonalność, szybkość i content na stronie. Dlatego każdy z tych punktów jest równie istotny. Przed wykonaniem strony www warto sprawdzić jeszcze inne możliwości reklamy w sieci.

Jeżeli potrzebujesz pomocy skontaktuj się z nami. Możemy wykonać dla Ciebie kompleksowy Audyt strony, bądź nadzorować proces jej powstawania.

Wyślij zapytanie

Wysyłanie...
Gotowe! Twoja wiadomość została wysłana!

* Pole wymagane