Jak sprawdzić czy witryna jest dostosowana do komórek?

Z każdym rokiem wzrasta ruch na urządzeniach mobilnych – wskazują na to liczne statystyki. Od dłuższego czasu mówi się o nadchodzącym roku urządzeń przenośnych, a śledząc najnowsze trendy w e-marketingu mamy nieodparte wrażenie, że zbliża się on coraz większymi krokami. Również w tym roku Google oficjalnie potwierdziło stopniowe wdrażanie algorytmu Mobile First Index, który będzie wyżej oceniał strony dostosowane do urządzeń przenośnych.

Dziś przedstawiamy cztery darmowe narzędzia, dzięki którym sprawdzicie czy Wasza strona przygotowana jest na nadchodzące zmiany i odpowiednio działa na urządzeniach mobilnych.

1. Test optymalizacji mobilnej

Wykonaj test optymalizacji mobilnej, dzięki któremu dowiesz się jak wyszukiwarka Google postrzega Twoją stronę. Strona może otrzymać etykietę „dostosowanej dla urządzeń mobilnych”, jeśli Googlebot wykryje, że spełnia ona następujące kryteria:

  • Unika oprogramowania, które nie występuje powszechnie na urządzeniach mobilnych, takiego jak Flash.
  • Tekst jest czytelny bez powiększania.
  • Ilość treści jest dostosowana do rozmiaru ekranu, by użytkownicy nie musieli przewijać tekstu poziomo, ani powiększać go czy pomniejszać.
  • Linki znajdują się na tyle daleko od siebie, że można łatwo dotknąć właściwego.
Strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych

2. Search Console

Zaloguj się do Search Console i wygeneruj raport obsługi na urządzeniach mobilnych.

Obsługa na urządzeniach mobilnych

Błędy, jakie mogą się pojawić:

  • Wykorzystanie zawartości Flash – większość przeglądarek komórkowych nie renderuje zawartości Flash.
  • Nieskonfigurowany widoczny obszar – twoje strony powinny zawierać okno robocze korzystające z tagu "meta viewport". Ten tag informuje przeglądarki o sposobie regulacji rozmiaru strony oraz jej skalowaniu pod kątem dopasowania do urządzenia.
  • Okno robocze o stałej szerokości – ten raport pokazuje strony z oknem roboczym o stałej szerokości – aby naprawić ten błąd, należy przyjąć podejście elastycznego projektowania stron witryny i ustawić okno robocze tak, by pasowało do szerokości urządzenia i odpowiednio się skalowało. Konfiguracja okna roboczego jest szczegółowo opisana w przewodniku Podstawy pracy w sieci.
  • Rozmiar zawartości niedopasowany do widocznego obszaru – ten raport wskazuje strony wymagające przewijania poziomego w celu wyświetlenia znajdującego się na nich tekstu i obrazów. Aby rozwiązać ten problem, upewnij się, że strony korzystają z wartości względnych szerokości i pozycji elementów CSS i dopilnuj, by obrazy również się skalowały.
  • Mały rozmiar czcionki – ten raport wskazuje strony, na których zbyt mała czcionka jest po prostu nieczytelna i wymaga powiększania widoku strony w celu przeczytania jej treści.
  • Elementy dotykowe są zbyt blisko siebie – ten raport wskazuje adresy URL witryn, których elementy dotykowe, takie jak przyciski i linki nawigacyjne, znajdują się tak blisko siebie, że użytkownik urządzenia przenośnego ma trudności z dotknięciem palcem wybranego elementu bez dotknięcia elementu sąsiadującego.

3. PageSpeed Insights

Użyj narzędzia PageSpeed Insights do pomiaru skuteczności stron na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych. Wynik PageSpeed mieści się w zakresie od 0 do 100 punktów. Im wyższy wynik, tym lepiej. Wynik na poziomie co najmniej 85 punktów oznacza, że strona działa dobrze. Narzędzie PageSpeed Insights jest nieustannie usprawniane, więc wynik może się zmieniać, dlatego analizy warto dokonywać przynajmniej 2 razy w roku.

Sugestie poprawek na komórkach

4. Raport Odbiorcy w Google Analytics

Korzystaj z raportu odbiorców w Google Analytics – ruch mobilny ogółem i z podziałem na urządzenia – będziesz mógł przeanalizować zachowanie użytkowników.

Zobaczysz między innymi, z jakich urządzeń korzystają Twoi użytkownicy oraz jaki jest współczynnik odrzuceń według kategorii urządzeń.

Kategorie urządzeń - desktop, mobile, tablet
Marka urządzenia

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że narzędzia, które wymieniliśmy okażą się pomocne. Jeżeli masz jakieś pytania – skontaktuj się z nami.

Wyślij zapytanie

Wysyłanie...
Gotowe! Twoja wiadomość została wysłana!

* Pole wymagane