Jak promować filmiki, gry i muzykę na YouTube.com?

Statystyki YouTube – trzecie miejsce wśród najczęściej odwiedzanych domen w Polsce

Według najnowszych danych Gemius z lipca 2017 roku, portal YouTube należący do Google jest w pierwszej trójce najczęściej odwiedzanych serwisów w Polsce – zaraz po google.pl i facebook.com. Miesięcznie odwiedza go ponad 19 mln polskich internautów – to więcej niż TVP, Polsat czy TVN. Nie można wobec takiego potencjału przejść obojętnie.

Serwis YouTube jest idealnym miejscem do reklamy i promocji – zarówno produktów, usług jak i samego siebie. Największa na świecie platforma wideo umożliwia każdemu publikację materiałów i daje szansę na dotarcie do globalnej widowni. Dzięki sile platformy i Internetu niejeden artysta i marka uzyskała nie tylko międzynarodową sławę, ale przede wszystkim milionowe zyski. Zachęcamy do zapoznania się z najnowszymi danymi firmy Sotrenderdotyczącymi platformy – YouTube Trends Polska (dane z lipca 2017 roku) przedstawiającymi najbardziej popularne kanały influencerów oraz marki z podziałem na branże (gry, muzyka, media internetowe, edukacja, kultura i sztuka, sport i sportowcy, moda i uroda, dom i ogród, technologia, kosmetyki, FMCG i inne)

Reklama na YouTube – metody promocji

System Google AdWords – promocja filmów i reklama banerowa

System Google AdWords daje reklamodawcom szeroki wachlarz możliwości dotarcia do grupy docelowej (potencjalnych Klientów). Do wyboru mamy nie tylko różne formaty reklam (nie trzeba posiadać materiałów wideo, aby docierać do odbiorców), ale również różne metody kierowania reklam – słowa kluczowe, zainteresowania odbiorców, miejsca (kierowanie na konkretne kanały), lokalizację geograficzną, wiek, czy płeć.

Dzięki precyzyjnemu targetowaniu reklamy trafiają do osób potencjalnie zainteresowanych produktem lub usługą. Dzięki połączeniu konta Google AdWords z Google Analytics możemy mierzyć skuteczność kampanii oraz ją optymalizować tak, aby coraz lepiej realizować cele, strategię biznesową i osiągnąć jak największy zwrot z inwestycji (ROI).

Jakie formaty reklam są dostępne na YouTube?

Reklama Masthead – reklamy w systemie rezerwacji

Najbardziej prestiżowym, ale także i najdroższym formatem reklamy na YouTube jest Masthead. Jest to format reklamy wyświetlany na stronie głównej serwisu. Reklamodawcy i agencje reklamowe mogą kupować ten format reklamy na zasadzie rezerwacji (w tym celu należy skontaktować się bezpośrednio z Google). Koszt takiej kampanii jest rozliczany nie na zasadzie aukcji tylko płaci się za 1000 wyświetleń (CPM) lub stała stawka dzienna (CDC).

Reklamy wideo na YouTube – TrueView i reklamy w przerywniku

Dostępne są 3 formaty:

  • reklamy TrueView In-Stream – reklama wideo wyświetlana przed filmem, w jego trakcie lub po jego zakończeniu. Użytkownicy mogą pominąć reklamę po 5 sekundach. Reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik obejrzy 30 sekund filmu (lub cały, jeśli film jest krótszy niż 30 sekund) lub wejdzie w inną interakcję z wideo – zależnie od tego, co nastąpi wcześniej.
  • reklamy wideo TrueView Discovery (dawniej nazywane TrueView In-Display) – reklama wideo wyświetlana obok filmów na YouTube, w wynikach wyszukiwania w serwisie, obok innych treści w sieci reklamowej Google lub na stronie głównej wersji mobilnej portalu YouTube. Reklamodawca płaci tylko wtedy, gdy użytkownik postanowi obejrzeć reklamę i kliknie miniaturę.
  • reklamy w przerywniku – to krótki format reklamy wideo, którego nie można pominąć. Trwa on maksymalnie 6 sekund. Wyświetla się przed filmem, jego trakcie lub po zakończeniu. Płatności dokonuje się za każde 1000 wyświetleń reklamy.

Kampanie display (banerowe) kierowane na YouTube.com

W celu uruchomienia tego typu kampanii należy stworzyć kampanię display i wybrać miejsce docelowe w serwisie youtube.com. Do wyboru mamy:

Graficzne nakładki reklamowe (AdWords) – obsługiwane rozmiary: 468 x 60 i 728 x 90, Formaty obrazu: JPEG, JPG, PNG, GIF.

Banery reklamowe – akceptowalne formaty reklam: tekst, kwadratowe i prostokątne reklamy graficzne: 200 x 200, 250 x 250, 300 x 250, reklamy graficzne w formie długiego banneru 450 x 50, 480 x 70, 728 x 90, 468 x 60. Rozmiary reklam na urządzeniach mobilnych: 320 x 50.

formaty reklam na Youtube

Youtuberzy – jak wygląda współpraca?

Ponad 53% osób zdecydowało się na zakup produktu ze względu na influencera – tak mówią statystyki. Coraz częściej ludzie znani ze swojej aktywności w mediach społecznościowych i serwisie YouTube są uznawani przez społeczeństwo za wiarygodnych ekspertów. Z czego to wynika? Przede wszystkim ze składanych przez blogerów/vlogerów rekomendacji i wypływających z ich ust pochwał. Innym ważnym aspektem jest możliwość prowadzenia dyskusji i swobodnego wypowiadania się na forum publicznym. Czynniki te, powodują, że opinie wygłaszane przez internetowe autorytety są dla internautów niezwykle wiarygodne. Mimo, że bardzo często nie mieli oni w żaden sposób do czynienia z branżą reprezentowaną przez dany produkt. W dzisiejszych czasach reklama w prasie, radiu czy telewizji mniej wpływa na społeczeństwo niż vlogowe publikacje.

Wzrost popularności i autorytetu vlogerów powoduje, że pod wpływem rosnących zasięgów podejmują błędne decyzje, co z czasem zaczyna negatywnie działać na ich wizerunek. Wybierając youtubera warto skorzystać z pomocy specjalnej agencji. Bazując na ich doświadczeniach uzyskamy ważne porady i wskazówki, dzięki którym dokonamy prawidłowego wyboru. Niekiedy współpraca ogranicza się do samego lokowania produktu, czasem jednak jest bardziej rozbudowana. Przygotowywane są specjalne odcinki vloga, testy, recenzje, youtuberzy prezentują swoje odczucia na temat produktu, wchodzą w interakcje z internautami. Forma współpracy i fundusze przeznaczone na ten cel są zależne od zasięgów oraz inwencji i pomysłu twórcy, agencji oraz Klienta.

Agencji oferujących współpracę z youtuberami na rynku jest wiele. Branża prężnie się rozwija, więc można przypuszczać, że w najbliższym czasie pojawiać się będą kolejne firmy. Oto przykłady agencji działających w Polsce:

  • www.lifetube.pl – największa w Polsce wielokanałowa sieć działająca w serwisie YouTube. Zrzesza ponad 320 kanałów mających 43 miliony stałych widzów. Łącznie, generują one zasięg 370 milionów wyświetleń miesięcznie. Twórcami działającymi dla agencji są m.in. właściciele takich kanałów jak Abstrachuje, Niekryty Krytyk, AdBuster, Polimaty, 20m2 czy Kocham Gotować.
  • www.reachablogger.pl – jest to platforma mająca na celu ułatwienie współpracy pomiędzy blogerem/vlogerem, a Klientem. Po zarejestrowaniu się na stronie mamy możliwość przejrzenia ofert i wybrania influencera, który wesprze nasze działania promocyjne.
  • www.epicmakers.tv – jest to producent materiałów internetowych oraz Multi-Channel Network. Zasięg naszych twórców wynosi ponad 300 tysięcy filmów. Są one zamieszczone na 400 polskich i zagranicznych profilach na YT. Mogą się pochwalić łączną liczbą wyświetleń na poziomie 4,75 miliarda.
  • www.gethero.pl – zajmują się nawiązywaniem współpracy pomiędzy reklamodawcą a kanałami YouTube i ich twórcami. Youtuberzy zrzeszani przez agencję pochwalić się mogą łączną liczbą subskrybentów wynoszącą 6899253 oraz liczbą ponad 1,25 miliarda wyświetleń.

Ile kosztuje reklama na YouTube

Przygotowując wycenę kampanii na YouTube, nie posługujemy się sztywnym cennikiem reklamowym. Cena kampanii zależy od wielu czynników, przede wszystkim:

  • Wielkości grupy docelowej (kraj, miasto, wiek, płeć, zainteresowania).
  • Jakości materiałów reklamowych – czy są interesujące dla odbiorów. Gdy wideo lub baner przykuwa uwagę jest szansa, że więcej osób wejdzie w interakcję z firmą a więc koszt pozyskanie użytkownika będzie niższy.

Przykładowo prowadząc kampanię dla jednego z naszych Klientów, promując 3 rodzaje filmików:

  • Uzyskaliśmy 42 tyś wyświetleń filmów
  • 5 240 użytkowników obejrzało cały materiał
  • Średnie koszty obejrzenia wyniósł od 0,06 – 0,17 zł
koszt reklamy na Youtube

Podsumowanie

Obecność firmy w YouTube wydaje się być niezbędnym elementem strategii marketingowej. Przed rozpoczęciem działań reklamowych warto określić cele kampanii i mierzyć jej skuteczność tak aby optymalnie zarządzać budżetem reklamowym.

Dane pokazują, że kampanie w YouTube są skuteczniejsze od tradycyjnych kanałów komunikacji.

Źródło: https://www.thinkwithgoogle.com

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *