Facebook krok po kroku dla małych firm cz. I

Media społecznościowe w opiniach przedsiębiorców często jawią się jako lek na całe zło – wystarczy mieć profil na Facebooku, by zaistnieć. Dowiedz się, czy rzeczywiście tak jest oraz poznaj nasz poradnik Facebook krok po kroku cz I.!

Niestety, to tak nie działa. Media społecznościowe wymagają czasu, strategii, przygotowania do działania, by zaczęły przynosić określone zyski. To nie są źródła bezpłatnego pozyskiwania potencjalnych Klientów. Media społecznościowe nie mają także bezpośredniego wpływu na pozycję twojej strony w internecie. Czy warto w ogóle inwestować w tworzenie profilu marki na Facebooku?

zdjęcie
Facebook Krok Po Kroku

Strategia działania

Przede wszystkim musimy podkreślić, że Facebook to niezwykle przydatne narzędzie komunikacji z Klientami, jego nieoceniona moc tkwi w możliwości prowadzenia dialogu ze społecznością zainteresowaną naszą ofertą czy też naszym sposobem patrzenia na świat. Jeśli jesteś nastawiony na budowanie dialogu ze swoimi Klientami, jest to narzędzie dla Ciebie. Jeśli chcesz osiągnąć szybkie korzyści sprzedażowe, to nie trudź się zakładaniem profilu firmy. Facebook nie jest narzędziem idealnym, nie sprawdzi się w każdym przypadku. Jeśli prowadzisz restaurację, sklepik ze zdrową żywnością czy portal modowy – wtedy Facebook może oddziaływać bezpośrednio na Twoich odbiorców, zachęcając ich do wykonania określonego działania. Jeśli jednak sprzedajesz systemy rekuperacji, zajmujesz się dystrybucją części samochodowych, czy produkujesz podzespoły do określonych urządzeń – media społecznościowe będą dla Ciebie spełniać zupełnie inną rolę: mogą wpłynąć na budowanie wizerunku firmy, zwiększanie rozpoznawalności marki, tworzenie sieci osób sprzyjających Twojej działalności.

W jaki sposób nie wpaść w gąszcz możliwości Facebooka i świadomie podejmować działania w mediach społecznościowych? Jak się pokazywać, by nie narobić wokół siebie szumu niesprzyjającego budowaniu społeczności?

Zacznij od analizy

Najtrudniejszy pierwszy krok – analiza danych, jakie posiadamy o naszych odbiorcach, o widoczności naszej firmy, rozpoznawalności marki. Dzięki analizie dowiesz się, jakiego sposobu komunikacji należy używać, by dotrzeć do Klientów. W jaki sposób dokonać analizy? Przede wszystkim zadając sobie pytania i sumiennie na nie odpowiadając. Zanim wprowadzisz swoją firmę na Facebook’a, zastanów się:

  • Do czego Ci to potrzebne? Co chcesz osiągnąć dzięki obecności w mediach społecznościowych?
  • Czy wiesz co to social media? Jakbyś określił specyfikę Facebooka? Czym się różni tego rodzaju portal od olx czy allegro? Jaki jest cel funkcjonowania portali społecznościowych? Kogo możesz na nich spotkać?
  • Czy jesteś gotów na inwestycję w rozwój profilu społecznościowego? Czy zdajesz sobie sprawę, że nie zaistniejesz dla szerszej publiczności w aktualnościach bez płatnych wyników? Czy wiesz, że stworzenie kilku postów w tygodniu zabiera kilka godzin, a brak regularnej aktywności równa się wykluczeniu? A odpowiadanie na wiadomości po okresie dłuższym niż trzy godziny może świadczy o niechęci wobec Klienta?

Jeśli odpowiedziałeś na powyższe pytania, Twoje odpowiedzi Cię satysfakcjonują i jesteś pewien, że wszystko sobie przygotowałeś, możesz przejść do działania. Zacznij od określenia, jakie cele taktyczne zamierzasz zrealizować na Facebook’u. Skoro znasz już możliwości, jakie może dać profil firmy, powiedz, dokąd zmierzasz. Zdecyduj, do kogo chcesz dotrzeć. Pamiętaj, by stworzyć segmentację klientów (np. podział na tych, którzy są Twoimi Klientami, na tych, którzy mogliby nimi być oraz tych, którzy na pewno są online – zastanów się, kim są Ci ludzie, do których będziesz się zwracać). Pomocnym jest podział odbiorców na grupy strategiczne i grupy taktyczne – czyli osoby, do których docieramy bezpośrednio, z którymi mamy kontakt i osoby, które mogą być naszymi łącznikami z potencjalnymi Klientami. Kolejnym pytaniem naszych Klientów jest klasyczne: o czym pisać na naszym profilu? Do tego należy dodać pytania: jak pisać, by być czytanym, by nasze posty generowały konwersję? O tym opowiemy w kolejnej części naszego mini poradnika dla małych firm. W tym momencie musimy wspomnieć o Facebook Ads – systemie płatnego wyświetlania naszych komunikatów, narzędziu niezbędnym do stworzenia efektywnej kampanii w mediach społecznościowych.

Facebook Ads – jak to działa?

Płatne reklamy na Facebook’u działają analogicznie do systemu AdWords. Jeśli chcesz wypromować post i skłonić jego odbiorców do danego zachowania, ustalasz w menadżerze reklam cel swoich działań oraz budżet, jaki zamierzasz wykorzystać. Oprócz tego musisz określić grupę docelową, do jakiej kierujesz swoją reklamę – im bardziej precyzyjnie tego dokonasz, tym lepiej będzie konwertować Twoja reklama. Koszt promocji jest w pełni dostosowany do Twoich założeń. Jej efektywność zależy od jakości, a nie od kwoty, jaką decydujesz się na nią przeznaczyć. Tak Facebook Ads, jak i Google AdWords, działają na zasadzie aukcji reklamowych, których główną zasadą jest trafność przekazywanej treści i najwyższa wartość merytoryczna, a to oznacza, że należy dążyć do maksymalizacji czynników wpływających na możliwość wyświetlenia reklamy. Powinno się oferować maksymalnie tyle, ile można zapłacić, tworzyć reklamy atrakcyjne, pomysłowe, kuszące, kierować je do właściwych odbiorców. Te czynniki wpłyną na zwiększenie widoczności działań marketingowych. Reklamy należy stale obserwować i analizować ich skuteczność. Jeśli zachodzi taka potrzeba, należy optymalizować, czyli zmienić parametry, by osiągać lepsze wyniki. Praca z reklamami sponsorowanymi na FB zajmuje sporo czasu, jednak jeśli są już one skuteczne, przekładają się na znaczące korzyści dla przedsiębiorców.

Jak stworzyć działające reklamy Facebook Ads?

Postaw przede wszystkim na grafikę, dobre jakościowo zdjęcia, przekazy filmowe, krótkie, konkretne hasła. Dzisiejsza komunikacja ukierunkowana jest na obraz, a nie na tekst. Dlatego nie idźcie na przekór schematom – korzystajcie z możliwości zakupienia zdjęć wysokiej jakości w takich portalach jak Fotolia czy Shutterstock, z którego korzysta nasza agencja, albo róbcie własne zdjęcia, które będą widoczne w reklamach.

Co ważne – na zdjęciach nie powinno być więcej tekstu niż 20% całej przestrzeni. Facebook docenia przekazy obrazkowe, dlatego jeśli Twoja reklama będzie zawierała objętościowo więcej niż określone 20% tekstu, to nie będzie miała możliwości osiągnięcia bardzo dobrych wyników w aukcji. Warto o tym pamiętać, by reklama miała największą szansę powodzenia.

Więc jak prowadzić profil społecznościowy własnej firmy?

grafika

O tym piszemy w obiecanej drugiej części poradnika Facebook Krok po Kroku, w którym opisujemy to, o czym warto mówić. Na czym polega dialog z Klientem? Jak realizować założoną strategię marketingową? Zapraszamy!

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *