Czy kolor strony www ma wpływ na jej odbiór?

Wykonanie projektu graficznego strony www jest praktyką ogólnie przyjętą. Projekt taki powstaje zanim zakodujemy go w języku HTML. Warto zaplanować strukturę strony, contentu, a także zwrócić uwagę na kolor strony www.

Pierwszym etapem projektowania strony www jest poznanie Klienta, jego firmy  i oczekiwań. Oto lista pytań, które mogą zostać Ci zadane przez web designera:

  • Czym zajmuje się firma?
  • Czy państwa przedsiębiorstwo posiada logo lub markę?
  • Jaki cel chcą państwo osiągnąć dzięki stworzonej witrynie?
  • Do kogo kierowane są państwa usługi, a co za tym idzie strona?
  • Kim są państwa konkurenci i czy posiadają własne witryny??
  • Czy mogą państwo podać przykłady witryn, które się państwu podobają lub nie?

Kolejnym etapem procesu projektowania strony internetowej jest organizacja informacji na stronie – a więc czas implementacji poprzez stworzenie układu witryny. Istnieją dwa główne aspekty, według których ludzie określają, czy konkretny projekt witryny jest dobry czy nie. Pierwszym z nich jest kwestia użyteczności, która skupia się na efektywnej prezentacji informacji i funkcjonalności witryny. Drugim jest estetyka, która odnosi się do wartości artystycznej i efektu wizualnego kompozycji. Niektórym projektantom zdarza się tak koncentrować na estetyce i grafice, że zapominają o użyteczności, podczas gdy inny web designerzy są zbyt zaabsorbowani testowaniem łatwości obsługi serwisu przez użytkowników, przez co ignorują ich potrzeby estetyczne. Aby dotrzeć do gości witryny i sprawić aby chętnie na nią wracali, sprawą absolutnie zasadniczą jest zmaksymalizowanie obu tych czynników.

Układ strony www

Dobra technika projektowania opiera się na właściwym zrozumieniu tego, jakie zależności przestrzenne istnieją pomiędzy oddzielnymi elementami kompozycji. Przy projektowaniu stron internetowych wykorzystuje się często teorie siatki, układ lewostronny, prawostronny i trójkolumnowy.

Kolor strony www

Kolor jest chyba najbardziej tajemniczym aspektem projektowania – barwy mają bowiem wpływ na naszą kondycje emocjonalną i zachowanie. Właściciele sklepów internetowych pragną wiedzieć, jakie kombinacje kolorów mogłyby skłonić ich klientów do dokonywania zakupów. Ważne jest, by wiedzieć, jak kombinacje barw mogą wpływać na odczucia ogółu.

Czerwony

Czerwień ma opinię barwy wyzwalającej zastrzyk adrenaliny, wywołujący skok ciśnienia. Jest kolorem ekscytującym, podniecającym, żywym. Czerwień jest również kolorem namiętności. Należy pamiętać o tym kolorze, gdy docelowymi odbiorcami Twojego dzieła mają być koneserzy wina czy entuzjaści stylowego życia.

Pomarańczowy

Podobnie jak czerwień, pomarańcz buzuje energią. Kojarzy się tę barwę z radością, entuzjazmem, kreatywnością i słońcem. Barwa ta sprawdza się wyśmienicie w promowaniu żywności i usług żywieniowych.

Niebieski

Faktem jest, że błękit i inne warianty koloru niebieskiego są najbardziej lubianą grupą kolorów. Barwa niebieska symbolizuje otwartość, inteligencję i wiarę. Udowodniono, że ma ona działania uspakajające. Z drugiej jednak strony, dowiedziono również, że niebieski obniża apetyt. Rzadkość występowania tego koloru w jedzeniu z pewnością odgrywa tu pewną rolę. Niektórzy mówią, że jagody są niebieskie. Oprócz jagód, ile jesteś w stanie wymienić nazw niebieskiego jedzenia? Właśnie z tego powodu niebieski wydaje się wykluczony z palety barw „apetycznych”. Nie trzeba dodawać, że użycie go w promowaniu żywności byłoby co najmniej nierozsądną decyzją. Barwa ta jest mimo wszystko atrakcyjna, głównie przez skojarzenie z niebem i morzem. Właśnie to sprawia, że niebieski powinien być numerem jeden przy projektowaniu stron www związanych z liniami lotniczymi, urządzeniami klimatyzacyjnymi, filtrami do basenów, rejsami pełnomorskimi. Czy zauważyłeś, że niebieski jest kolorem dominującym w logach produktów takich firm jak Dell, HP czy Microsoft? To dlatego, że wzmaga poczucie stabilności i pewności w dążeniu do celu.

Czerń

Pomimo, że czerń niesie ze sobą bagaż negatywnych skojarzeń, takich jak śmierć lub zło, jest ona też kolorem potęgi, elegancji i siły. Wszystko zależy ot tego jak zostanie użyta.

Tekstura

Tekstura jest często niedocenianą częścią kompozycji witryny, choć to właściwie ona może wyróżnić nasz projekt wśród innych. Pomaga ona stworzyć tożsamość i charakter naszej stronie internetowej. Aby wesprzeć nasz przekaz musimy wiedzieć na jakiej zasadzie działają poszczególne elementy tekstury jak punkty, linie, figury geometryczne.

Typografia

Typografia jest niezaprzeczalnie jednym z najważniejszych aspektów projektowania. Krój pisma znajduje się w każdym projekcie graficznym, za tym zrozumienie zasad jego działania powinno być priorytetem każdego projektowania.

Grafika i optymalizacja obrazków

Każda profesjonalnie zaprojektowana strona internetowa powinna zawierać starannie dobrane fotografie i ilustracje. Często służą one jako wizualne przynęty, których zadaniem jest schwytać użytkownika i przyciągnąć go do treści. Warto jednak pamiętać, by wszystkie grafiki i obrazki były odpowiednio zoptymalizowane.

Tworzenie stron www wymaga ogromnego doświadczenia i współpracy grafików, programistów wraz z copywriterami. Takie detale jak czcionki, infografiki, kolor strony www mają duże znaczenie.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *